شناسهٔ خبر: 67855666 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

سرپرست سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان خبر داد

نوسازی ماشین‌آلات نیازمند ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار/ رونمایی از جاروب خیابانی جدید به‌زودی

سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان یکی از بازوهای اجرایی معاونت خدمات شهری و ستاد مدیریت بحران شهری شهرداری این کلان‌شهر بوده و همواره در تأمین ماشین‌آلات پیشگام است؛ سرپرست این سازمان در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار ایمنا اهداف، برنامه‌ها، ظرفیت‌ها و اقدامات این مجموعه را تشریح کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان یکی از سازمان‌های وابسته شهرداری است که در سال ۱۳۶۶ تأسیس و اساسنامه آن در سال ۱۳۷۶ به امضای وزیر وقت کشور رسید؛ ابتدای امر، خدمات موتوری جزو اداره موتوری شهرداری اصفهان بود که در استمرار فعالیت خود به سازمان خدمات موتوری تبدیل و در این راستا استقلال مالی و اداری پیدا کرد.

سازمان خدمات موتوری، تأمین ماشین‌آلات شهرداری اصفهان، اعم از سبک، نیمه‌سنگین و سنگین را در راستای فعالیت‌های عمرانی و خدماتی عهده‌دار است و علاوه بر این در قسمت تعمیرگاه‌های سازمان تمام تعمیرات ماشین‌آلات انجام می‌پذیرد.

این سازمان در راستای تحقق اهداف بلندمدت خود با آموزش، ایجاد دفتر فنی و به‌کارگیری نیروهای کارآمد نسبت به انجام عملیات تخصصی خدماتی و عمرانی در سطح شهر اقدام می‌کند؛ واحدهای تحت پوشش سازمان خدمات موتوری شامل دفتر مرکزی و واحدهای حمل‌ونقل، خدمات شهری، تعمیرات و نگهداری ماشین‌آلات سنگین و نیمه‌سنگین است، همچنین تجهیزات و ماشین‌آلات آن جزو مهمترین ملزومات مدیریت بحران شهری است و کمک زیادی به کاهش آسیب‌ها و خسارات ناشی از حوادث می‌کند.

آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با هادی اسحاقیان، سرپرست سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان برای آگاهی هرچه بیشتر شهروندان درباره ساختار، اهداف، وظایف و فعالیت‌های این سازمان است.

نوسازی ماشین‌آلات نیازمند ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار/ رونمایی از جاروب خیابانی جدید به‌زودی

ایمنا: سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان چه ساختار و وظایفی بر عهده دارد؟

اسحاقیان: این سازمان یکی از هفت سازمان اجرایی معاونت خدمات شهری است که به‌طور کلی وظیفه آن انجام امور موتوری و تأمین ماشین‌آلات و یکی اصلی‌ترین وظایف آن نظافت و جمع‌آوری پسماندهای شهر است.‌

سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان به‌عنوان یکی از بازوهای خدمات شهری همواره در بحران‌های طبیعی یاری‌رسان شهروندان بوده است که دارای دو واحد اجرایی اصلی شامل واحد خدمات شهری و واحد حمل‌ونقل و عمرانی است؛ واحد خدمات شهری شامل ماشین‌آلات نظافتی همچون جاروب بزرگ و کوچک، دیوارشوی، جدول‌شوی، نرده‌شوی، نیسان‌های مکنده و سمی‌تریلرهای بزرگ است که هر کدام وظایف مشخصی دارد.

به‌طور مثال ماشین‌های جاروب بزرگ برای نظافت معابر عریض و اصلی، جاروب کوچک برای معابر کم‌عرض و کوچه‌ها، نیسان مکنده برای جمع‌آوری برگ درختان و زباله‌هایی که در جوی‌ها قرار دارد و سمی‌تریلرهای بزرگ برای انتقال پسماند به مرکز پردازش یا همان کارخانه کود کمپوست در نظر گرفته شده است.

واحد حمل‌ونقل و عمرانی شامل بیل بکهو، لودر، بیل مکانیکی، گریدر، لجن‌کش و کمپرسی‌ها می‌شود که البته نیمی از ماشین‌آلات این واحد را کمپرسی‌ها تشکیل می‌دهد که در پروژه‌های عمرانی به‌کار گرفته می‌شود، همچنین خودروهای جمع‌آوری نخاله در سطح شهر مددرسان شهرداری اصفهان است.

ایمنا: از چارت سازمانی خدمات موتوری شهرداری برایمان بگویید!

اسحاقیان: اداره این سازمان شامل بخش‌های اداری، مالی، حسابداری، درآمد، حراست، بازرسی، برنامه‌ریزی و کارپردازی است.

واحدهای تحت پوشش سازمان شامل دفتر مرکزی، واحد حمل‌ونقل، واحد خدمات شهری، واحد تعمیرات و نگهداری ماشین‌آلات سنگین و واحد تعمیرات و نگهداری ماشین‌آلات نیمه‌سنگین است.

دفتر مرکزی، محل استقرار کادر ستاد سازمان است و سایر واحدهای سازمان را به خوبی پشتیبانی می‌کند؛ واحد حمل‌ونقل یکی از حساس‌ترین قسمت‌های سازمان است که با برخورداری از کامیون‌های سنگین و نیمه‌سنگین، لودر، بکهو لودر، بیل‌های مکانیکی، گریدر و تانکرهای آب‌رسان قسمت عمده عملیات اجرایی، عمرانی و خدماتی شهر اصفهان را انجام می‌دهد.

توان کاری بالا در تمام عملیات اجرایی از خصوصیات بارز آن است و تمام نیازهای شهرداری‌های مناطق را تأمین می‌کند.

رفت و روب معابر و خیابان‌های اصلی، کوچه‌ها و بزرگراه‌های شهرتوسط ماشین‌آلات مکانیزه انجام می‌شود

وظیفه اصلی واحد خدمات شهری انجام عملیات جمع‌آوری انواع پسماند، تنظیف و رفت و روب شهر است، همچنین تمام عملیات جمع‌آوری پسماندهای تر و خشک از درِ منازل شهروندان تا محل دفن آن، توسط این واحد انجام می‌شود.

رفت و روب معابر و خیابان‌های اصلی، کوچه‌ها و بزرگراه‌ها، شست‌وشوی المان‌های شهری نظیر نرده‌های مسیر بی‌آرتی، جداول و دیواره‌ها توسط ماشین‌آلات مکانیزه این واحد صورت می‌گیرد.

واحد تعمیرات و نگهداری ماشین‌آلات سنگین و نیمه‌سنگین با دارا بودن تمام امکانات تعمیرگاهی و انباری مجهز، نسبت به تعمیرات و سرویس‌دهی تمام خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین فعالیت می‌کند.

این تعمیرگاه‌ها که دارای چندین غرفه است، تمام عملیات تعمیراتی خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین سازمان را انجام می‌دهد و با برخورداری از کارکنان مجرب، برای راه‌اندازی سریع کامیون‌ها و کاهش چشمگیر هزینه‌ها، عملکرد قابل قبولی داشته است.

واحدهای مذکور تمام امکانات یک تعمیرگاه سنگین و نیمه‌سنگین را دارد و به تعمیر تمام ماشین‌های موجود در واحد حمل‌ونقل خدمات شهری می‌پردازد.

ایمنا: آیا تعداد ماشین‌آلات سازمان پاسخگوی نیازهای شهر زندگی است؟

اسحاقیان: واحد عمرانی حدود ۱۱۲ ماشین دارد که شامل ۵۵ دستگاه کمپرسی ،۱۹ تانکر ۱۳ هزار لیتری، ۳ تانکر ۳۰ هزار لیتری ،۵ جرثقیل، یک لجن‌کش، ۸ لودر، ۳ گریدر ،۴ بیل مکانیکی، ۹ بیل بکهو، ۳ مینی‌لودر و ۲ نیسان پمپ مکش می‌شود.

در واحد خدمات شهری ۱۳۲ ماشین داریم که شامل ۷۴ دستگاه حمل زباله، ۲۸ جاروب بزرگ ،۱۰ جاروب کوچک ،۴ جدول‌شو، یک دیوارشوی، یک نرده‌شو، یک بالابر و ۹ کشنده است و علاوه آن ۲۱ سمی‌تریلر داریم، اما چون ماشین نیست و به‌طور حتم باید به یک ماشین متصل شوند، جزو ماشین‌آلات حساب نکردم.

این ماشین‌آلات پاسخگوی نیازها بوده، اما نوسازی آن‌ها در دستور کار سازمان است.

برای نوسازی ماشین‌آلات و سر و سامان دادن به سازمان حدود ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

امیدواریم تا نیمه سال ۱۴۰۳، ماشین‌آلات و مکانیزم‌های جدیدی به ناوگان سازمان اضافه شود و از این طریق بتوانیم فرایند نوسازی را تقویت و کیفیت خدمات را افزایش دهیم.

نوسازی ماشین‌آلات نیازمند ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار/ رونمایی از جاروب خیابانی جدید به‌زودی

ایمنا: تعمیر و نگهداری ماشین‌آلات سازمان در چه مرحله‌ای است؟

اسحاقیان: در حال حاضر دو واحد تعمیر و نگهداری برای این ماشین‌آلات در نظر گرفته شده است که واحد اول برای تعمیر و نگهداری ماشین‌آلات نیمه‌سنگین و واحد دوم برای تعمیر و نگهداری ماشین‌آلات سنگین است.

واحدهای تعمیراتی حتی‌الامکان تلاش می‌کنند ماشین‌ها را تا جایی که به صرفه سازمان است، تعمیر کنند و در موارد خاص تعمیرات سنگین برون‌سپاری می‌شود.

ایمنا: چقدر به سمت مکانیزه شدن حرکت کرده‌اید و آیا این فرایند موجب تعدیل نیروی انسانی شده است؟

اسحاقیان: طی دهه‌های اخیر با توجه به تغییراتی که در رویکرد سازمان خدمات موتوری اعمال شد، کارهای دستی به سمت مکانیزه شدن و نظافت دستی به سمت ماشینی شدن پیش رفت و موجب شد این سازمان نقش مؤثری در انجام امور شهرداری پیدا کند.

در بزرگراه‌ها و بعضی نقاط صعب‌العبور به دلیل اینکه خطرات جانی برای نیروی انسانی وجود داشت، معاونت شهری به‌صورت ویژه این کار را به سازمان خدمات موتوری واگذار کرد و از دو سال پیش تا کنون ماشین‌های جارو، جدول‌شوی، دیوارشوی و نرده‌شوی از شب تا صبح که بزرگراه‌های شهر خلوت است، مشغول فعالیت هستند.

همچنین اگر شیء بزرگی در بزرگراه وجود داشته باشد و جاروی مکانیزه نتواند آن را جمع‌آوری کند، خودروی نیسانی برای جمع‌آوری آن در نظر گرفته‌ایم تا مشکلی ایجاد نشود.‌

ایمنا: در حال حاضر سازمان خدمات موتوری شهرداری چه تعداد نیرو دارد؟

اسحاقیان: به طور کلی سازمان دارای ۳۱۱ نفر نیروی کاری است که از این تعداد ۲۱۲ نفر تحت قرارداد مستقیم سازمان هستند، ۹۴ نفر کارکنان حجمی شامل راننده و نیروی خدماتی بوده و یک نفر هم از شهرداری به سازمان مأمور شده است.

از کارکنان قراردادی سازمان، تعداد ۱۴ نفر به شهرداری مرکزی، مناطق پانزده‌گانه و سازمان‌های وابسته مأمور شده‌اند.

حدود ۱۰۰ نفر نیروی پیمانکار در قسمت‌های مختلف سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان مشغول فعالیت هستند

به طور خلاصه می‌توان تعداد کارکنان حقوق بگیر سازمان را ۲۹۳ نفر درنظر گرفت که از این تعداد، ۲۶۵ نفر رانندگان واحدهای حمل‌ونقل و عمرانی و خدمات شهری را تشکیل می‌دهند و مابقی، کارکنان اداری واحدهای مختلف هستند. همچنین حدود ۱۰۰ نفر نیروی پیمانکار در قسمت‌های مختلف نظیر غرفه‌های تعمیرگاه‌ها، لایروبی و نظافت رودخانه و راننده در سازمان مشغول فعالیت هستند.

نوسازی ماشین‌آلات نیازمند ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار/ رونمایی از جاروب خیابانی جدید به‌زودی

ایمنا: از سختی‌های کار در سازمان خدمات موتوری برایمان بگویید!

اسحاقیان: نظافت، شست‌وشو، جمع‌آوری زباله‌ها و نخاله‌ها از سطح شهر، پاکسازی رودخانه زاینده‌رود و اقداماتی از این قبیل به ویژه در ایام عید که حجم زباله‌ها دوچندان می‌شود و در کل زیبایی شهر در گرو زحماتی است که نیروهای سازمان خدمات موتوری به‌صورت شبانه‌روز می‌کشند.

تعطیلی برای نیروهای این سازمان معنایی ندارد، زیرا اگر فقط یک روز زباله‌‎ها از سطح شهر جمع نشود، شهر با چالش جدی روبه‌رو می‌شود.

ایمنا: هر روز چه مقدار زباله از شهر اصفهان جمع‌آوری می‌شود؟

اسحاقیان: در حال حاضر روزانه حدود ۱۲۰۰ تن زباله از سطح این کلان‌شهر جمع‌آوری می‌شود تا در راستای شعار «اصفهان من شهر زندگی» حرکت کنیم.

ایمنا: نقش‌آفرینی این سازمان برای جلوگیری از تنش آبی چه بوده است؟

اسحاقیان: سال جاری نیز همچون چند سال اخیر با گرم شدن هوا و کمبود آب، فضای سبز شهر اصفهان آبیاری بیشتری نیاز دارد و با توجه به کمبود منابع آب زیرزمینی سازمان خدمات موتوری با بیش از ۲۰ تانکر آب‌رسان و تأمین تعدادی دیگر از پیمانکاران به‌صورت شبانه‌روزی در کنار سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان، همچنین مناطق پانزده‌گانه قرار دارد تا بتواند به میزان مشخص و در زمان مقرر آب‌رسانی به فضای سبز را انجام دهد و از هرگونه وارد شدن تنش به فضای سبز جلوگیری کند.

شهروندان اصفهان در صورتی که مشکلی در ارائه خدمات آب‌رسانی تانکرها مشاهده کردند، در اولین فرصت مراتب را به ۱۳۷ اعلام کنند

برای حفاظت از فضای سبز و جلوگیری از بروز تنش، تمام ماشین‌آلات بسیج شده‌اند و به‌صورت بیست‌وچهارساعته به‌گونه‌ای که برای شهروندان ایجاد مزاحمت نکند، فرایند آب‌رسانی با تانکر را انجام می‌دهند.

در این فرصت از تمام شهروندان اصفهان تقاضا دارم در صورتی که مشکلی در ارائه خدمات آب‌رسانی تانکرها مشاهده کردند، در اولین فرصت مراتب را به ۱۳۷ اعلام کنند تا بلافاصله نسبت به رفع مشکل اقدام شود.‌

ایمنا: به بودجه و اعتبارات این سازمان اشاره کنید.

اسحاقیان: سال گذشته بودجه سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بود که در سال جاری افزایش یافته است، البته بودجه سازمان توسط شهرداری اصفهان تأمین می‌شود.

ایمنا: مهمترین پروژه سازمان خدمات موتوری برای سال جاری چیست؟

اسحاقیان: سازمان تصمیم دارد به‌زودی چند افتتاحیه برگزار کند و طی آن از یک ماشین جاروب خیابانی ساخت داخل با کمک دانش‌بنیان‌ها و چند ماشین دیگر رونمایی کند.

نظر شما