شناسهٔ خبر: 67855604 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک متخصص پوست :

پرهیز از آفتاب محدود به استفاده از ضدآفتاب نیست

زهرا نیکدل

یک متخصص پوست گفت: پرهیز از آفتاب محدود به استفاده از ضدآفتاب نیست و به منظور محافظت بهتر، باید از پوشش‌های فیزیکی مثل کلاه، دستکش، عینک و ...هم استفاده شده  و ضدآفتاب نیز از صبح تا عصر۳ الی ۴ بار تمدید شود.

صاحب‌خبر -

احمدرضا طاهری در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با انتخاب ضدآفتاب مطلوب عنوان کرد: باید توجه کرد که ضدآفتاب SPF خوبی داشته باشد. محدوده ۳۰ تا ۵۰ مناسب است و معیار دیگر آن این است که نسبت به تعریق و شست‌وشو مقاوم باشد. اینکه ضدآفتاب رنگی باشد یا خیر، سلیقه افراد است و توصیه‌های آن با توجه به شرایط پوستی افراد انجام می‌گیرد.

وی در رابطه با اینکه از چه سنی مناسب است ضدآفتاب استفاده شود، اظهار کرد: از ۶ ماه به بالا مجاز به استفاده از ضدآفتاب هستیم. قبل ۶ ماه باید از روش‌های محافظت شامل اجتناب از قرار گرفتن در معرض آفتاب و پوشش‌های فیزیکی استفاده کرد.

این متخصص پوست تأکید کرد: پرهیز از آفتاب محدود به استفاده از ضدآفتاب نیست، برخی تصور می‌کنند با استفاده از ضدآفتاب پوشش در مقابل آفتاب دارند، اما باید از پوشش‌های فیزیکی هم استفاده شود و از صبح تا عصر بهتر است ۳ الی ۴ بار ضدآفتاب تمدید شود، همچنین افرادی که تعریق زیاد دارند بیشتر تمدید ضدآفتاب را انجام دهند. SPF خیلی بالا محافظت خیلی بالا ایجاد نمی‌کند، تاثیر مهم آن میزان ضدآفتاب است و یک الی دو بند انگشت باید روی صورت استفاده شود.

طاهری در رابطه با  اشعه فرابنفش خورشید نیز  اظهار کرد: نور خورشید سه جزء اصلی دارد، یکی نور مرئی که سبب روشن شدن محیط و نبودن آن باعث ایجاد افسردگی در انسان می‌شود. در دو طرف طیف نور مرئی، مادون قرمز و فرابنفش وجود دارد. مادون قرمز بیشتر مسئول ایجاد گرما و حرارت است و ماورا بنفش، انرژی بیشتری دارد که سبب مشکلات و مضراتی در انسان می‌شود.

وی با اشاره به تاثیر نور ماورا بنفش در کمک به ساخت ویتامین دی در بدن انسان گفت: توصیه می‌شود در روز انسان چند ساعتی در معرض تابش خورشید برای جذب این نور قرار بگیرد.

این متخصص پوست با بیان اینکه قسمت مضر اشعه ماورا بنفش به زمین نمی‌رسد، عنوان کرد: اشعه ماورا بنفش به سه قسمت a، b و c تقسیم‌بندی می‌شود که قسمت c بسیار مضر و پرانرژی است و تقریبا تمام آن توسط لایه اوزون و اتمسفر جذب می‌شود و عملا در سطح زمین حضور ندارد، مگر اینکه دستگاه‌های جوشکاری آن را تولید کرده و افرادی که بدون عینک، جوشکاری انجام می‌دهند دچار سوختگی سطحی چشم می‌شوند.

طاهری افزود: اما UV a و UV b قسمتی هستند که به زمین می‌رسند. UV b هم نیز قسمت عمده آن جذب و میزان کمی از آن به زمین می‌رسد و در واقع بیشترین مشکلاتی که ما با ماورا بنفش داریم، مربوط به همین قسمت است. UV a قسمت عمده آن به زمین می‌رسد که آن نیز باعث بروز مشکلاتی برای سلامتی انسان می‌شود.

وی در رابطه با مضرات اشعه ماورا بنفش اظهار کرد: آفتاب بر روی پوست دو اثر زودرس آفتاب‌سوختگی و برنزه شدن دارد. آفتاب‌سوختگی در افرادی که پوست روشن‌تری دارند بیشتر خود را نشان می‌دهد و مسئول آن بیشتر طول موج UV b است. در آفتاب‌سوختگی چند ساعت بعد اینکه فرد در معرض آفتاب هست، دچار قرمزی، سوزش و خارش پوست می‌شود که ممکن است گاهی همراه با تاول باشد و بعد از چند روز بهبود پیدا می‌کند.

قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض آفتاب سبب بروز سرطان می‌شود

این متخصص پوست در خصوص برنزه شدن پوست در اثر تابش آفتاب گفت: برنزه شدن می‌تواند فوری باشد که معمولا گذرا است و برنزه شدن دیررس هم رخ می‌دهد که روزها طول می‌کشد و ماحصل اشعه ماورا بنفش a و b هستند.

طاهری با اشاره به اثرات دیررس آفتاب بر روی پوست انسان عنوان کرد: پیری‌زودرس یکی از این اثرات است که به صورت چین‌وچروک، ایجاد یک‌سری خال و رگه‌هایی از قرمزی و نهایتا خال‌های پیش‌سرطانی بر روی پوست خود را نشان می‌دهد. اثر دیگر آفتاب بر روی پوست، بروز سرطان است. قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض آفتاب مخصوصا در سنین کودکی سبب بروز سرطان می‌شود.

وی در زمینه راه‌های پیشگیری از اشعه ماورابنفش گفت: محافظت از آفتاب سه گام دارد که مهم‌ترین آن اجتناب از قرار گرفتن در معرض آفتاب است. در ساعات اوج آفتاب که از حدود ۱۰ تا ۱۶ است، نباید فرد در مقابل آفتاب قرار گیرد و اگر مجبور شود بیرون برود، سعی کند در سایه تردد داشته باشد. گام دوم استفاده از محافظ‌های فیزیکی است، به‌طور مثال همین لباسی که می‌پوشیم یک محافظ فیزیکی است که باید این محافظ را به قسمت‌های مختلف بدن تعمیم دهیم، همچنین استفاده از دستکش‌های نخی، کلاه لبه‌دار، عینک آفتابی و حتی در شرایطی پوشیدن ماسک توصیه می‌شود.

این متخصص پوست با بیان اینکه ضدآفتاب به عنوان گام سوم پیشگیری در برابرآفتاب است، عنوان کرد: ضدآفتاب‌ها را به دو گروه فیزیکی و شیمیایی تقسیم می‌کنند؛ ضدآفتاب فیزیکی تمام طول‌ موج‌های آفتاب را محافظت و قوی‌تر عمل می‌کند، اما چون گاهی روی صورت مشاهده می‌شود، افراد علاقه‌ای به استفاده آن ندارند و از ضدآفتاب شیمیایی استفاده می‌کنند.

طاهری ادامه داد: تکنولوژی جدید توانسته در حوزه ضدآفتاب فیزیکی، پیشرفت‌هایی حاصل کند که بر روی پوست زیاد مشاهده نشود. افرادی که پوست حساس دارند، بیماری‌هایی دارند که با آفتاب تشدید می‌شود و همچنین در کودکان، استفاده از ضدآفتاب فیزیکی را بیشتر توصیه می‌کنیم.

این متخصص پوست افزود: در ضدآفتاب شیمیایی باید توجه شود که روی آن نوشته شده باشد حاوی فیلترهای UV a ، چون ضدآفتاب قدیمی تنها UV b را پوشش می‌داد. قبلا تصور بر این بود اثرات مضر آفتاب منحصر به UV b است ولی بعد متوجه شدند a هم دخیل است.

وی گفت: ضدآفتاب شیمیایی حاوی ماده‌ای است که در طول موج خاصی نور آفتاب را می‌گیرد و انرژی آن را تبدیل به گرما می‌کند و فقط در یک طول موج خاصی عمل می‌کند، اما ضدآفتاب فیزیکی تمام طیف را می‌گیرد و مانند یک پرده عمل می‌کند. هنگام خرید ضدآفتاب باید به فیزیکی و شیمیایی بودن آن توجه کنیم، ضدآفتاب‌های معمولی شیمیایی هستند.

انتهای پیام

نظر شما