شناسهٔ خبر: 67855593 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

کاهش دما و افزایش آلاینده‌ها در اصفهان

مونا فاطمی‌نژاد

کارشناس ادارۀ کل هواشناسی استان اصفهان گفت: روزهای دوشنبه و سه‌شنبه (۸ و ۹ مرداد) در بیشتر نقاط اصفهان دمای هوا بین ۲ تا ۳ درجه پایین می‌آید. اما این کاهش دما با افزایش آلاینده‌ها همراه است.

صاحب‌خبر -

مینا معتمدی درخصوص وضعیت جوی اصفهان در روزهای پیش رو به خبرنگار ایسنا توضیح داد: امروز و فردا (۶ و ۷ مردادماه ۱۴۰۳) گرما تداوم خواهد داشت. همچنین بعدازظهر امروز بیشینۀ دما در مقایسه با دیروز (۵ مرداد) ۱ تا ۲ درجه افزایش دارد. این روند برای فردا ثابت و مشابه امروز است. اما از فرداشب روند کاهشی دما آغاز می‌شود.

او ادامه داد: روزهای دوشنبه و سه‌شنبه (۸ و ۹ مرداد) در بیشتر نقاط استان اصفهان دمای هوا بین ۲ تا ۳ درجه پایین می‌آید. اما از چهارشنبه و پنجشنبه (۱۰ و ۱۱ مرداد) دوباره شاهد افزایش دما خواهیم بود.

این کارشناس هواشناسی با نظر به هشدار زرد امروز که هواشناسی صادر کرده است،‌ بیان کرد: از بعدازظهر دوشنبه (۸ مرداد) که دمای اصفهان کاهش پیدا می‌کند،‌ با افزایش پدیدۀ گرد و خاک روبه‌رو می‌شویم. مشخصاً در نیمۀ شرقی استان وزش باد و در پیامد آن فعالیت کانون‌های غبار و گرد بیشتر می‌شود. روز سه‌شنبه (۹ مرداد) این روند ادامه دارد و غلظت آلاینده‌ها حتی بیشتر از دوشنبه خواهد شد.

 معتمدی دربارۀ دمای هوای دیروز (۵ مرداد) یادآور شد: دیروز هوای اصفهان در گرم‌ترین ساعات به ۴۳ درجه و بامداد امروز نیز در خنک‌ترین ساعات به ۲۹ درجه رسید. بویین و میاندشت با ۱۱ درجه خنک‌ترین و خور و بیابانک و چوپانان با ۴۶ درجه گرم‌ترین نقاط استان بودند. امروز، دمای هوا در نواحی گرم قطعاً چند درجه بیشتر خواهد شد.

کارشناس ادارۀ کل هواشناسی استان اصفهان با تأکید بر اینکه به هشدارها از دو جنبۀ افزایش دما و فزونی گرد و غبار باید توجه داشت، گفت: هم‌زمان با بالارفتن دما احتمال گرمازدگی، مصرف برق و آب، غلظت آلاینده‌ها، حریق در پوشش‌های گیاهی و خسارت‌ در دو بخش کشاورزی و دامداری نیز افزایش پیدا می‌کند. بنابراین، در این مقطع باید به برخی توصیه‌ها توجه داشت.

او درباب توصیه‌های مربوط به گرمای هوا یادآور شد: در گرما مخصوصاً اوج گرما از هرگونه آمدوشد غیرضروری خودداری کنید. به‌هیچ‌وجه در ساعت‌های گرم روز در محیط باز ورزش نکنید. باغداران و کشاورزان ساعات گرم روز را برای آبیاری انتخاب نکنند. طبیعت‌گردی یا هرگونه روشن‌کردن آتش در مزارع و مراتع  نیز به دقت کافی نیاز دارد.

معتمدی دربارۀ هشدارهای مرتبط با افزایش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا نیز خاطرنشان کرد: در روزهایی که فعالیت کانون‌های گرد و غبار پیش‌بینی شد، درواقع هوای اصفهان، خصوصاً در نواحی شمالی استان همراه با وزش‌ بادهای شدید یا نسبتاً شدید و کاهش دید خواهد بود. کاهش دید و پایین‌آمدن کیفیت هوا در نقاط شرقی و مرکزی استان هم رخ می‌دهد.

کارشناس ادارۀ کل هواشناسی استان اصفهان با توجه به وضعیت گرد و غبار به مردم اصفهان توصیه کرد: همان‌طور که به‌علت گرما باید از رفت‌وآمدهای غیرمهم خودداری کرد، در مواقع افزایش ریزگردها نیز باید به این موضوع توجه داشت.

او توضیح داد: توصیۀ ترددنکردن در شهر برای افراد آسیب‌پذیر، مانند بیماران، کودکان و سالمندان، جدی‌تر است. ترددها با نظر به افزایش گرد و خاک باید بسیار بادقت صورت گیرد. همچنین از پارک خودرو در کنار ساختمان‌های نیمه‌کاره یا درختان کهن‌سال باید اجتناب شود.

به گزارش ایسنا و بر اساس سامانۀ پایش کیفی هوای کشور، شاخص کیفیت هوای (AQI) اصفهان تا ساعت ۱۳روز شنبه (۶ مرداد) به ۱۳۶ رسید. درواقع، هوای این شهر نارنجی یا برای گروه‌های حساس ناسالم است.

انتهای پیام

نظر شما