شناسهٔ خبر: 67854083 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

کارگردان هنری مراسم افتتاحیه المپیک پاریس چه کسی بود؟

توماس جولی، کارگردان هنری مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس، یکی از چهره‌های برجسته تئاتر فرانسه است که در سال ۲۰۲۰ به عنوان مدیر مرکز درام ملی آنژر منصوب ش

صاحب‌خبر -

مراسم چشمگیر و حدودا چهار ساعته افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس با کارگردانی هنری توماس جولی کارگردان ۴۲ ساله و فرانسوی تئاتر برگزار شد.

به گزارش ایسنا، توماس جولی، کارگردان هنری مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس، یکی از چهره‌های برجسته تئاتر فرانسه است که در سال ۲۰۲۰ به عنوان مدیر مرکز درام ملی آنژر منصوب شد و با اجرایی ۱۸ ساعته از نمایش «هنری ششم» از شکسپیر در جشنواره آوینیون ۲۰۱۴ شهرت یافت.

این کارگردان تئاتر که اهل روآن است، برای خلق یک مراسم افتتاحیه بی‌سابقه در رود سن انتخاب شد و همچنین کارگردانی مراسم افتتاحیه و اختتامیه بازی‌های پارالمپیک را بر عهده دارد و اعلام کرده بود هدف او نمایش بهترین‌های فرانسه و شکستن کلیشه‌ها است.

کارگردان هنری مراسم افتتاحیه المپیک چه کسی بود؟

مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ که نخستین مراسم افتتاحیه این مسابقات ورزشی در فضایی باز (رود سن) و دور از استادیوم‌های ورزشی بود، بیش از یک میلیارد مخاطب تلویزیونی و ۳۰۰ هزار تماشاگر داشت و به عنوان جشنواره‌ای از هنرهای نمایشی، حرکات موزون و نورپردازی، سعی بر ارائه تصویری متفاوت از فرانسه به جهان داشت. 

تونی استنگوئه، رئیس کمیته برگزاری المپیک پاریس ۲۰۲۴، پس از انتخاب جولی در سال ۲۰۲۲ گفت: «سپردن کارگردانی هنری مراسم به توماس جولی انتخابی جسورانه اما مطابق با چشم‌انداز ما است. برای اولین بار در تاریخ بازی‌ها، این مراسم در ورزشگاه برگزار نمی‌شود، بلکه در رودخانه سن برگزار خواهد شد».

علاوه بر مراسم افتتاحیه، که در چند لحظه در رود سن برگزار شد، توماس جولی مراسم افتتاحیه بازی‌های پارالمپیک و همچنین دو مراسم اختتامیه را نیز رهبری خواهد کرد.

توماس جولی مراسم افتتاحیه را با همکاری دافنه بورکی و الیویه بریو به عنوان طراح لباس‌ها و چهار نویسنده مشترک (لیلا سلیمانی، پاتریک بوچرون، فانی هررو و دامین گابریاک) و به ویژه مائود لو پلادک، مدیر بخش حرکات نمایشی، به روی صحنه برد تا اطمینان حاصل کند که نمایش او که مجموعاً ۳ ساعت و ۴۵ دقیقه مدت زمان داشت، در تاریخ ماندگار شود.

کارگردان هنری مراسم افتتاحیه المپیک چه کسی بود؟

مجموعه‌ای بی‌سابقه از تجهیزات در مراسم افتتاحیه مورد استفاده قرار گرفت و علاوه بر  پهپادها، هلیکوپترها، قایق‌ها و تلفن‌هایی که به ورزشکاران داده شده تا رویداد را فیلم‌برداری کنند، حدود صد دوربین نیز در طول رود سن مستقر شد، سه برابر تعداد دوربین‌ها در افتتاحیه المپیک توکیو.

توماس جولی، در ژوئن گذشته درباره کارگردانی هنری مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس گفت: «هرچه به مراسم نزدیک‌تر می‌شوم، کمتر استرس دارم. من بسیار خوش‌شانس هستم زیرا این اولین بار است که یک کارگردان هنری برای کار بر روی مراسم المپیک و پارالمپیک منصوب شده است. همچنین بسیار خوش‌شانس هستم که فرصت خلق یک مراسم افتتاحیه بی‌سابقه را دارم. این مراسم افتتاحیه بهترین‌های فرانسه را به نمایش می‌گذارد. هدفم این است که زمینه‌هایی که فرانسه در آنها می‌درخشد را به شیوه‌ای نو تفسیر کنم و در این ۶ کیلومتری در طول رودخانه سن، با برنامه‌ای خاص و حضور هنرمندان از سراسر جهان، ویژگی‌های فرانسه را به نمایش بگذارم. مساله فوق‌العاده این است که همه در فرانسه و جهان تصوری از فرانسه دارند. من می‌خواهم با این دیدگاه ها بازی کنم و کلیشه‌ها را بشکنم.»

با این حال مراسم افتتاحیه المپیک تابستانی پاریس با انتقادهایی نیز رو به رو شده است و برخی چهره ها بویژه برای بخشی از مراسم با الهام از شام آخر مسیح و همچنین تبلیغ بیش از حد همجنسگرایی، از این مراسم انتقاد کردند.

نظر شما