شناسهٔ خبر: 67853924 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مشکلات آب آشامیدنی تربت‌حیدریه بررسی شد + فیلم 

تربت‌ حیدریه- ایرنا- وضعیت آب آشامیدنی شهر تربت‌حیدریه در نشست مشترک کمیسیون محلات شورای اسلامی این شهر با مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان روز شنبه مورد بررسی قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، احمد وطن‌دوست، رییس کمیسیون اصناف، محلات، آب و انرژی شورای شهر تربت حیدریه در این نشست گفت: شهروندان از قطعی آب گلایه‌مند هستند و چیزی که بیش از قطعی آب آنان را آزار می دهد قطع بدون برنامه و اطلاع قبلی است.

دیگر عضو این کمیسیون نیز گفت: با توجه به تنش آبی و خشکسالی‌های اخیر موضوع حفر و تجهیز چهار حلقه چاه پارسال در روند کاری اداره آبفا قرار گرفت و قرار بود با ورود این چاه‌ها به مدار آبرسانی، امسال دیگر شاهد قطعی آب نباشیم اما مشخص نیست چرا این امر محقق نشد.

مهدی زاهدی افزود: شهروندان تربت حیدریه در برخی مناطق همچون رضاشهر، بولوار امام رضا (ع)، پردیس یا کوی صدف با مشکل جدی قطعی و یا کم‌فشاری آب مواجه هستند.

کسری آب ۹۰ لیتر بر ثانیه در حوزه تولید

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تربت‌ حیدریه در این نشست به تشریح شرایط آبی این شهرستان پرداخت و اظهار کرد: در غرب شهرستان از روستای «صنوبر» تا «ده‌پایین» هیچ ظرفیتی برای تامین آب وجود ندارد و در شمال شهر نیز منابع آبی خاصی نداریم، لذا تنها منابع آبی ما مربوط به شرق و جنوب شهر است.

علیرضا عباسی افزود: اگر منابع آبی شهر به صورت شبانه‌روزی فعال باشد، توان تولید ۶۲۲ لیتر بر ثانیه آب را دارند که در این صورت ۲۷ لیتر بر ثانیه کسری آب خواهیم داشت و اگر طبق استاندارد، ۲۰ ساعته فعال باشند با کسری آبی ۹۰ لیتر بر ثانیه مواجه خواهیم بود.

وی افزود: وقتی در نقطه سر به سر تولید و مصرف هستیم، اگر مساله ای از قبیل اتفاق خطوط انتقال، قطعی برق یا خرابی و آسیب به تأسیسات پیش آید، به ناچار باید برنامه جبرانی بگذاریم.

مدیرعامل شرکت آبفای تربت حیدریه در خصوص بی‌خبر گذاشتن شهروندان از برنامه قطعی آب، گفت: تا کنون هیچ برنامه ای برای قطعی آب شهر نداشته ایم و تلاش داریم خدمات را پایدار نگه داریم.

عباسی ادامه داد: قطعی برق، مشکل در زیرساخت‌ها و سوختن پمپ‌ها، گاه موجب خروج چاه ها از مدار آب‌رسانی و به تبع آن‌ خالی شدن مخازن می‌شود که ممکن است چند روز طول بکشد و این وضعیت این شرکت را ناگزیر از قطع آب برخی دیگر از مناطق و کاهش فشار آب برای مدیریت شرایط کند.

وی با بیان اینکه اکنون ۳۲ حلقه چاه با پنج ایستگاه پمپاژ و هفت دیزل در مدار آبرسانی‌ شهرستان فعالیت دارند، گفت: شرکت آب‌ و فاضلاب پنج شهر و ۱۵۰ روستا را زیر پوشش دارد که از این تعداد ۶۸ هزار و ۳۷۸ مشترک شهری و ۳۰ هزار و ۶۴۵ مشترک روستایی هستند.

تمدید طرح آبرسانی به تربت‌حیدریه تا سال ۱۴۰۳

مدیرعامل شرکت آب‌ و فاضلاب تربت‌حیدریه ادامه داد: یکی از موضوعات مهم طرح ملی آبرسانی‌ به تربت‌حیدریه است که در سال ۱۴۰۰ به اتمام رسیده بود و رایزنی‌هایی انجام و این طرح تا سال ۱۴۰۳ تمدید شد.

عباسی افزود: این طرح از پایین دست با حفر و تجهیز چهار حلقه چاه و ۱۴ کیلومتر خط انتقال با اعتبار حدود ۴۵۰ میلیارد ریال در حوزه تامین آب انجام گرفت و وارد مدار آبرسانی شد که امسال در گام دوم اجرایی ۱۵ حلقه چاه را، که با افت آب مواجه شده بودند، جابه جا کردیم.

وی ادامه داد: از سال ۱۴۰۰ مطالعاتی در تمام پهنه های تربت‌حیدریه انجام و حفر چاه ها طبق مطالعات در حال انجام است که نتایج مطلوبی نیز داشته است.

مدیرعامل آبفای تربت‌حیدریه، هوشمندسازی تاسیسات و شبکه توزیع و کنترل فشار نقاط مختلف شهر به صورت ۲۴ ساعته توسط حسگرهای فشارسنج را از اقدامات این شرکت برشمرد و گفت: از دیگر اقدامات انجام شده پهنه‌بندی شبکه توزیع بود که طرح نخست در بلوار بهشتی به بهره‌برداری رسیده و طرح دوم به زودی در بلوار خرمشهر تا چهارراه خواف عملیاتی خواهد شد.

وی با بیان اینکه با اتمام این طرح قوس شهر تربت‌حیدریه تکمیل می‌شود، گفت: طرح پهنه‌بندی بعدی نیز از شهرک ولیعصر (عج) تا میدان بسیج اجرایی خواهد شد که در حال تهیه اسناد آن هستیم.

عباسی اضافه کرد: مخزن پنج هزار مترمکعبی «قندشتن» نیز در حال ساخت است و همزمان در حال ایجاد مخزن سه هزار مترمکعبی باهنر هستیم تا مشکل بی‌آبی مناطق صدف، خرداد و حیدرآباد برطرف شود.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

نظر شما