شناسهٔ خبر: 67853800 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

چشم‌انداز پیروزی روسیه، با تاکتیک‌های جدید جنگی

امیرمحمد سهرابی

همزمان با اینکه ارتش اوکراین با کمبود نیرو در میدان نبرد دست‌وپنجه نرم می‌کند و در عین حال نگران نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا است، نیروهای روسی با تشدید عملیات خود در منطقه دونباس شرقی و پشت سر گذاشتن موانعی از جمله گرمای تابستان، موفق شده‌اند شهر «پوکروفسک» یک اتصال ترانزیت کلیدی را به کنترل خود دربیاورند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، هنوز هیچ چشم‌اندازی برای جنگ اوکراین وجود ندارد و درگیری‌های میان روسیه و اوکراین در حالی ادامه پیدا می‌کند که ارتش اوکراین عمیقا از کمبود نیرو رنج می‌برد و هم‌چنین انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا بر نگرانی‌های کی‌یف در این جنگ سایه گسترده است؛ از جمله این نگرانی‌ها می‌توان به احتمال پیروزی «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری‌خواه اشاره کرد که در این صورت انتظار می‌رود اوکراین قسمت‌هایی از قلمروهایش را به روسیه واگذار کرده و به مذاکرات تن دهد.

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی می‌نویسد: «ارسال مداوم بودجه و تسلیحات آمریکایی به اوکراین، موجب شد تا این کشور جلوی پیشروی روسیه به شمال‌شرق خارکیف را در ماه مه بگیرد و امیدهای روسیه را برای کنترل دومین شهر بزرگ اوکراین کم‌رنگ کند اما فرماندهان روسی تمرکز خود را مجددا به منطقه دونتسک – احتمالا هدف اصلی رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین – معطوف کرده‌اند.»

عملیات مجدد در منطقه خارکیف، در حالیکه «دستاوردهای محدودی» به همراه داشت، منابع اوکراین را منحرف کرد.

«اولکساندر» فرمانده ۳۰ ساله گردان تیپ ۴۷ که در نزدیکی اوچرتین می‌جنگد، اذعان می‌کند: «اگرچه نیروهای اوکراینی در حال مبارزه هستند اما ظاهرا هدف پوتین قابل دسترس روسیه است.»

او که صرفا از نام مستعاری استفاده می‌کند تا بدین ترتیب دستورالعمل‌های نظامی اوکراین رعایت شود، می‌گوید: «این استراتژی هوشمندانه است؛ شما سعی می‌کنید قدرت دشمن خود را در یک جهت متمرکز کنید و سپس آنها را به سمت دیگری منحرف کنید. هدف اول آنها نابودی ماست. دوم این که آنها با اهرم فشار خود می‌خواهند چیزی‌های بیشتر از ما در مذاکرات صلح به‌دست بیاورند. آنها تقریبا در آستانه تصرف منطقه دونتسک هستند.»

چشم‌انداز پیروزی روسیه، با تاکتیک‌های جدید جنگی نیروی اوکراینی در خط مقدم «چاسیو یار» در منطقه دونتسک

واشنگتن پست با اشاره به پیشروی‌های روسیه و دستاوردهای آنها در میدان نبرد می‌نویسد: «نیروهای پوتین اکنون در امتداد کمانی از سه نقطه کلیدی فشار می‌آورند؛ اول، "چاسیو یار" درست در غرب شهر باخموت، که روسیه در بهار ۲۰۲۳ آن را به کنترل خود درآورد. دوم، شهر کوچک صنعتی "تورتسک" و سوم مناطق روستایی در غرب "اوچرتین" روستایی در ارتفاعات استراتژیک که در ماه مه پس از پیشروی نیروهای روسی در شمال غرب آودیوکا به کنترل روسیه درآمد.»

این رسانه آمریکایی تاکید می‌کند: «در حالیکه نبردهای شدید در جاهای دیگر، از جمله در کوپیانسک در شمال‌شرقی و در برخی نقاط در امتداد جبهه جنوبی وجود دارد، حمله در دونتسک نشان‌دهنده یک تغییر قابل‌توجه در تاکتیک‌های فرماندهان روسی است که به نظر می‌رسد از اشتباهات گذشته درس گرفته‌اند و اکنون به دستاوردهای ثابتی دست می‌یابند. نیروهای روسیه هم‌چنین شهر کوستیانتینیوکا اوکراین را که در یک بزرگراه استراتژیک قرار دارد، تهدید می‌کنند.»

چشم‌انداز پیروزی روسیه، با تاکتیک‌های جدید جنگی رنگ صورتی: مناطق کنترل‌شده توسط روسیه / رنگ قرمز: پیشروی‌های روسیه

«کارولین هیرد» تحلیلگر در موسسه مطالعات جنگ، اندیشکده‌ای مستقر در واشنگتن دی‌سی می‌گوید: «فرماندهان عملیاتی روسیه اکنون یاد می‌گیرند که چگونه تلاش‌های تهاجمی تقویت‌کننده را به طور همزمان و متقابل انجام دهند و فشار مداوم بر منابع اوکراین را حفظ کنند.»

واشنگتن پست با اشاره به دشواری‌های ارتش اوکراین در میدان نبرد می‌نویسد: «ارتش اوکراین از طرفی با کمبود نیرو مواجه شده و از طرف دیگر همین نیروهای کاهش یافته با گرمای شدید بیش از ۴۰ درجه در برخی از نقاط خط مقدم مواجه هستند.»

فرماندهان اوکراینی و سربازانی که با این روزنامه آمریکایی مصاحبه کرده‌اند، به «خستگی، کمبود منابع و کمبود شدید نیرو» اشاره می‌کنند.

همزمان با پیشروی نیروهای روسیه در میدان نبرد و قانون سربازی اجباری در اوکراین که براساس آن افسران در شهرهای این کشور جهت استخدام مردان گشت‌زنی می‌کنند، بسیاری از مردان واجد شرایط برای سربازی از ترس جانشان در خانه‌ها «پنهان» شده‌اند.

در این بین برخی سعی کرده‌اند از چنین طرحی فرار کنند و حتی هزاران نفر از آنها پیش از اعلام تازه‌ترین طرح برای بسیج نیروها، از کشور خارج شده بودند تا بدین ترتیب از خدمت در ارتش خودداری کنند. برخی حتی خود را به آب زده‌اند تا از رودخانه‌ای که اوکراین را از رومانی جدا می‌کند، گذر کنند تا در خدمت ارتش نباشند.

چشم‌انداز پیروزی روسیه، با تاکتیک‌های جدید جنگی نیروی اوکراینی در حوالی «آودیوکا»

یک سرهنگ ۵۶ ساله اوکراینی با نام مستعار خود تحت عنوان «بارت» ضمن آنکه وضعیت کنونی کشورش را «حیاتی» توصیف می‌کند، می‌گوید: «آشفتگی جدی در خطوط مقدم وجود دارد و این شکست‌ها به دلیل تصمیمات مقامات و رئیس‌جمهور است.»

واشنگتن پست در ادامه این گزارش تاکید می‌کند: «تیپ ۴۷ مکانیزه اوکراین به دلیل کمبود سرباز مجبور به عقب‌نشینی فاجعه‌باری شده است. برخی از شدیدترین نبردهای تابستان اکنون در اطراف شهر صنعتی تورتسک در جریان است، جایی که روسیه دستاوردهای تاکتیکی قابل‌توجهی به دست آورده است.»

سربازان اوکراینی خاطر نشان می‌کنند که نیروهای روسی در نزدیکی تورتسک ظاهرا از همان استراتژی استفاده می‌کنند که برای کنترل آودیوکا در ماه فوریه پس از ماه‌ها درگیری سنگین استفاده کردند. در آنجا روس‌ها، اوکراینی‌ها را از سه طرف محاصره و همزمان با پرتاب بمب‌های گلاید از سمت بالا، آنها را خسته کرده‌اند.

واشنگتن پست می‌افزاید: «برخی نیروهای روسیه نیز از طریق شهر کوراخووه به سمت غرب و شمال حرکت می‌کنند. اگر تورتسک، پوکروفسک و کوستیانتینیوکا را تصرف کنند، کل منطقه دونتسک در خطر خواهد بود.»

برخی از فرماندهان اوکراینی به پهپادها و تسریع در دریافت‌ آنها به عنوان «یکی از چالش‌های اصولی در میدان نبرد» اشاره کرده‌اند و اذعان می‌کنند که روسیه با برتری هوایی خود و قابلیت‌هایی نظیر جنگ الکترونیک و پهپادها و سیستم‌های دفاع هوایی که دارند، قادر به پیشروی شده‌اند.

«میخائیل» یکی از فرماندهان ۴۶ ساله اوکراینی می‌گوید: «آنچه به شدت تغییر کرده است، تاکتیک‌های پهپادها و استفاده آنها از جنگ الکترونیک است. ما قبلا عملکرد خوبی داشتیم و کارآمدتر بودیم، اما الان اینطور نیست.»

انتهای پیام

نظر شما