شناسهٔ خبر: 67853384 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شکست آمریکا در تحریم نفتی روسیه

تهران- ایرنا- رییس مرکز مطالعاتی نفتی و اقتصادی روسیه اعلام کرد تحریم‌های آمریکا، صنعت نفت روسیه را به سمت جایگزینی واردات سوق داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری "نووستی"، الکسی گراموف، رییس موسسه مطالعات نفتی و اقتصادی روسیه در مصاحبه با این خبرگزاری اعلام کرد اولین تحریم های نفتی آمریکا علیه روسیه باعث شد تا صنعت نفت این کشور به سمت جایگزینی واقعی واردات سوق پیدا کند.

اولین بسته های تحریمی آمریکا و اتحادیه اروپا که علیه روسیه در ژوییه ۲۰۱۴ (تیرماه ۱۳۹۳) اعمال شدند بر بخش های اقتصادی و تامین انرژی و هم چنین بر تامین فناوری و تجهیزات استخراج نفت در منطقه قطب شمال، منابع آب های عمیق و پروژه های نفتی تاثیر گذاشت.

گراموف افزود: هدف اصلی این تحریم ها محدود کردن چشم انداز بلندمدت توسعه فناوری صنعت نفت و گاز روسیه بوده زیرا غرب تصور می کرد مسکو عمیقا به کشورهای خارجی وابسته است.

وی تاکید کرد: اکنون پس از گذشت ۱۰ سال از آغاز این تحریم ها می توان نتیجه گرفت که این تحریم ها نه تنها بازدارنده نبوده بلکه به فرصت و انگیزه ای قوی برای جایگزینی واقعی واردات در روسیه تبدیل شده اند.

این کارشناس اعلام کرد قبل از دوران تحریم، شرکت های روسی ترجیح می دادند بهترین تجهیزات و فناوری های نفتی را از غرب خریداری کنند و پول خود را در راستا ایجاد و استفاده از ظرفیت های داخلی خرج نکنند. بنابراین تا پیش از تحریم ها توسعه و پیشرفت صنعت نفت مسیر اشتباهی را می پیمود که منجر به وابستگی روزافزون روسیه به غرب شده بود.

گراموف در پایان این مصاحبه تصریح کرد دولت روسیه با توجه به محدودیت ها تصمیم گرفت برنامه ای جایگرین برای واردات ارایه دهد.

در این برنامه در هر زمینه ای یک یا گروهی از شرکت ها که بیشترین ظرفیت و صلاحیت را دارا هستند مسئول و موظف هستند.

این اقدامات باعث خودکفایی روسیه شد و این کشور توانست تا در موقعیت های گسترده ای وابسته به صنعت و فناوری خود باشد.

اتحادیه اروپا و آمریکا از سال ۲۰۱۴ بر سر وقایع اوکراین و طرح این اتهام که مسکو در امور داخلی این کشور دخالت می کند، مجموعه تحریم های ضد روسی وضع کرده اند.

این تحریم ها با اغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین از اسفند ۱۴۰۰ تاکنون تشدید شده است.

از آغاز جنگ اوکراین، کشورهای غربی هزاران تحریم را علیه روسیه اعمال و این کشور را به مقصد سنگین ترین تحریم ها در جهان تبدیل کرده اند. هدف اصلی تحریم های بین المللی که همه چیز را از افراد تا صنایع مهم در اقتصاد این کشور در برمی گیرد، منزوی کردن مسکو و مشتریان روسیه بوده است.

این درحالی است که براساس گزارش گمرک روسیه، این کشور علی رغم تحریم های غرب توانسته در معاملات تجاری خود با کشورهای دوست و هم پیمانش پنج تریلیون روبل (۳۰.۹ میلیارد دلار) سود کرده است.

نظر شما