شناسهٔ خبر: 67853234 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

پزشکان آمریکایی به بایدن و هریس: کاش فریاد کودکان غزه را بشنوید

علی مدنی

ده‌ها پزشک و پرستار آمریکایی که داوطلبانه در بیمارستان‌های نوار غزه کار کرده‌اند، با نگارش نامه سرگشاده‌ای خطاب به رئیس‌جمهور آمریکا و معاونش، با شرح وضعیت ناگوار انسانی در غزه خواستار برقراری فوری آتش‌بس در این منطقه تحت‌محاصره شده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، این گروه متشکل از ۴۵ پزشک و پرستار آمریکایی در این نامه به شرح تجارب سختی که در زمان کار در بیمارستان‌های نوار غزه داشته‌اند، از جمله درمان کودکان فلسطینی که عمدا هدف گلوله‌های سربازان رژیم صهیونیستی قرار گرفته بودند، پرداخته و نوشتند: «تک‌تک ما هر روز خردسالان و کودکان ۱۰ تا ۱۲ ساله را که به سر و سینه آنها شلیک شده بود، درمان کردیم.»

در ادامه این نامه سرگشاده که آنها برای «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا فرستادند، آمده است: «ای کاش شما می‌توانستید ببینید که ما از زمانی که برگشته‌ایم دچار چه کابوس‌های فراوانی شده‌ایم؛ ما خواب کودکانی را که توسط تسلیحات شما قطع عضو و علیل شدند و مادران ناآرام آنها در حالی که به ما التماس می‌کنند بچه‌هایشان را نجات دهیم، می‌بینیم. ای کاش شما می‌توانستید فریادها و جیغ‌هایی را که وجدان ما نمی‌گذارد فراموش کنیم، بشنوید.»

متن این نامه نشان می‌دهد بسیاری از این پزشکان و پرستاران سابقه خدمت در بخش بهداشت و درمان دولتی و تجربه کار در مناطق جنگی دیگر نظیر عراق و اوکراین را هم داشته‌اند.

دکتر «فیروزه سیدوا» که مسئولیت نگارش این نامه را به همراه چند پزشک دیگر بر عهده گرفت، متن آن را در شبکه اجتماعی «ایکس» منتشر کرد.

در ادامه این نامه آمده است: «ما بر این باوریم این جایگاه ذی‌صلاح را داریم تا درباره تلفات انسانی گسترده‌ به‌ویژه در بین زنان و کودکان که حملات اسرائیل به بار آورده‌اند، اظهار نظر کنیم.»

امضاکنندگان این نامه سرگشاده از دولت جو بایدن خواستند تا به اعمال تحریم تسلیحاتی علیه رژیم صهیونیستی و قطع حمایت‌های نظامی، دیپلماتیک و اقتصادی از این رژیم تا زمانی که یک آتش‌بس فوری و دائمی را برقرار سازد، بپردازد.

پزشکان آمریکایی به بایدن و هریس: کاش فریاد کودکان غزه را بشنوید جنگ غزه 

به نوشته شبکه «سی.ان.ان» این نامه در زمان حساسی برای کاخ سفید همچنان که از صهیونیست‌ها می‌خواهد که توافق آتش‌بس را بپذیرند، مطرح می‌شود. بایدن روز پنجشنبه با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی یک روز بعد از سخنرانی او در کنگره آمریکا درباره جنگ غزه و طرح لفاظی‌هایی دیدار کرد.

در ادامه نامه مذکور تصریح شد: «ما معتقدیم دولت ما هم طبق قوانین آمریکا و هم قوانین بشردوستانه بین‌المللی مجبور است این اقدام درست را انجام دهد.»

دکتر «آدام هاماوی» یک جراح پلاستیک آمریکایی و همینطور جراح سابق ارتش آمریکا به سی.ان.ان گفت: «هیچکس بهتر از پزشکان نمی‌توانند روایت‌های دست اولی از اتفاقات داشته باشند. ما احساس کردیم که باید حرف بزنیم، چون ما شاهد این جنایات بوده‌ایم. در نوار غزه هیچ ناظر مستقلی وجود ندارد. اگر نمی‌خواهید حرف فلسطینی‌ها را باور کنید پس باید به حرف نزدیک به ۵۰ دکتری گوش دهید که در زمان‌ها و مکان‌های مختلفی در آنجا حضور داشته‌اند.»

پزشکان آمریکایی به بایدن و هریس: کاش فریاد کودکان غزه را بشنوید جنگ غزه 

او تاکید کرد، به این دلیل نامه سرگشاده را امضا کرد تا شرح دهد که با چشمان خودش آنجا چه چیزهایی را دیده است. او ادامه داد: «ما همگی شاهد ویرانی کامل یک جامعه، زندگی‌های مردم و ساختار بهداشت و درمان بوده‌ایم.»

هاماوی سابقه کار به عنوان جراح در زمان جنگ سارایوو، در زمان وقوع حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در نیویورک و در زمان جنگ عراق را داشته اما می‌گوید هیچ کدام آن تجارب با جنایاتی که در نوار غزه مشاهده کرده، قابل مقایسه نیستند و تاکید کرد که ۹۰ درصد کسانی که در غزه شاهد کشته شدن آنها بوده، زن و کودک بودند.

هاماوی ماه مه سال جاری میلادی در بیمارستان اروپایی غزه در جنوب شهر خان یونس کار کرده و در آنجا ۱۱۵ عمل جراحی داشته و عمدتا کودکان زیر ۱۴ سال قطع عضو شده، دچار سوختگی و تیر خورده را درمان کرده است.

دکتر «مارک پرلماتر» یک جراح ارتوپد یهودی آمریکایی اهل کارولینای شمالی و رئیس اتحادیه جهانی جراحی به سی.ان.ان گفت بعد از آنکه عکس رادیولوژی مربوط به عمل جراحی ضعیف انجام شده در غزه را دید تصمیم گرفت به این باریکه برود.

او گفت که این تصاویر را یک رزیدنت پزشکی سال اولی که در غزه مجبور به انجام یک جراحی شده بود برای او فرستاد و خواستار راهنمایی پرلماتر شده بود. وقتی دکتر پرلماتر از او پرسید چرا این جراحی را جراحان ارشد انجام نداده‌اند این رزیدنت به او گفت که آنها در یک بمباران کشته شدند.

این جراح آمریکایی به سی.ان.ان عنوان کرد در طول حضورش در نوار غزه شاهد اعمال خشونت شدید علیه کودکان بود و در زمان کار کردنش در بیمارستان اروپایی غزه مشاهده کرد ۹۰ درصد کسانی که به بخش اورژانس آورده می‌شدند، کودکان بودند. او با بیان ازدحام در بیمارستان تاکید کرد بعد از هر بمبارانی می‌دید که کودکان زخمی کف بیمارستان را پوشانده‌اند و بستگانشان وحشت کرده و گریه می‌کنند.

پرلماتر خاطر نشان کرد: «بعضی از این کودکان کشته شده بودند، برخی نیز بعد از مدتی جان خود را از دست می‌دادند و برخی را هم می‌شد نجات داد و ما برای نجات آنهایی که می‌شد نجات داد تلاش می‌کردیم.»

او ۲ کودک حدودا ۶ ساله را به یاد آورد که که از ناحیه سر و سینه هدف گلوله قرار گرفته بودند و مشخص بود که به آنها عمدا شلیک شده است.

پزشکان آمریکایی به بایدن و هریس: کاش فریاد کودکان غزه را بشنوید جنگ غزه 

دکتر پرلماتر گفت: «نمی‌شود که یک تک تیرانداز اشتباهی به یک کودک ۲ بار شلیک کند و نقاط مرگبار سینه آنها را نشانه بگیرد.»

او تاکید کرد امیدوار است با امضای این نامه سرگشاده بتواند کاری کند که آمریکایی‌های طبقه متوسط دردی را که او هر روز احساس کرده، احساس کنند. او گفت: «آنها هرگز چیزی را که ما دیدیم نخواهند دید، اما باید آن چه را که ما دیدیم احساس کنند.»

این پزشکان و پرستاران آمریکایی در ادامه نامه خود نوشتند: «ابتلای مردم آواره شده و محروم از آب یا دستشویی‌های بهداشت به بیماری‌های باکتریایی اسهال و ذات الریه و مرگ آنها، به ویژه کودکان زیر سن پنج سال قطعی است.»

آنها نوشتند: «در غزه همه مریض یا مجروح یا گرفتار هر ۲ مورد هستند و کمتر استثنایی برای آن هست. ما سیاستمدار نیستیم. ما ادعا نمی‌کنیم که همه جواب‌ها را داریم. ما فقط چند پزشک و پرستار هستیم که نمی‌توانیم درباره آنچه که در نوار غزه دیدیم، ساکت بمانیم.»

انتهای پیام

نظر شما