شناسهٔ خبر: 67853032 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

دانش‌آموزان نخبه دنیا در اصفهان، از امید به کسب مدال تا تجربه یک سفر خوب

اصفهان این روزها میزبان دانش‌آموزان نخبه فیزیک دنیاست، نوجوانانی که با امید به کسب مدال و موفقیت عازم ایران شده‌اند و برای نخستین بار، سفر به این کشور را تجربه می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم به نقل از ایرنا، پنجاه و چهارمین المپیاد جهانی فیزیک با برگزاری مراسم افتتاحیه در دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز شد؛ این رویداد بین‌المللی میزبان ۱۹۸ دانش‌آموز نخبه از ۴۶ کشور است و حدود ۲۰۰ نفر نیز این نوجوانان را در سفر به کشورمان همراهی می‌کنند.

ورود تیم‌های دانش‌آموزی المپیاد جهانی فیزیک از ۲ روز قبل از مراسم افتتاحیه به اصفهان آغاز شد و در واقع دانش‌آموزان نخبه و همراهان آنها تا برگزاری مراسم اختتامیه که هفتم اَمرداد است، حدود ۹ روز مهمان ایرانی‌ها هستند و دست‌اندرکاران رویداد تلاش کرده‌اند تا با میزبانی شایسته در اصفهان، خاطره‌ای به یاد ماندنی از این سفر در ذهن آنها باقی بماند.

المپیاد جهانی فیزیک دارای ۲ آزمون اصلی تجربی و نظری است که آزمون تجربی روز سه‌شنبه و امتحان نظری (پنجشنبه) در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد اما مسئولان برگزاری این رویداد، برنامه‌های متنوع دیگری نیز برای شرکت‌کنندگان در نظر گرفته‌اند تا آنها علاوه بر حضور در مسابقات علمی، فرصتی نیز برای آشنایی با فرهنگ و ظرفیت‌های مختلف کشورمان پیدا کنند.

شرکت‌کنندگان در پنجاه و چهارمین المپیاد جهانی فیزیک از سراسر دنیا هستند، از مکزیک و کلمبیا از قاره آمریکا تا اندونزی و مالزی در شرق آسیا، از کشورهای حاشیه خلیج فارس تا رومانی و کرواسی از اروپا، کشورهای شمال ایران تا هند و نپال در جنوب آسیا و حضور این ملیت‌ها در کنار یکدیگر در چنین رویدادی، جلوه‌ای از تاثیر دیپلماسی علمی در برقراری صلح و تعامل بین ملت‌های مختلف ورای مواضع سیاسی دولت‌های آنهاست.

آرناو رامجوان(Arnav Ramjuan) دانش‌آموز ۱۸ ساله ای است که از افریقای جنوبی در المپیاد جهانی فیزیک در اصفهان شرکت کرده است، او پسری مهربان و خوش برخورد است که تاکید می‌کند در این سفر با فرهنگ ایران آشنا شده و از غذاهای ایرانی بسیار لذت برده است.

دانش‌آموز نخبه افریقایی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار امیدواری کرد که او و سایر هم گروهی‌هایش در این المپیاد موفق به کسب مدال شوند همانطور که پارسال نیز در المپیاد جهانی فیزیک در ژاپن مدال‌آور بودند.

آرناو تاکید کرد: مباحث علوم پایه از جمله فیزیک در کشور افریقای جنوبی از جایگاه مهمی برخوردار است و تاکنون دستاوردهای خوبی در این زمینه داشته‌اند.

اعضای هند از جمله شرکت‌کنندگانی بودند که در مراسم افتتاحیه المپیاد جهانی فیزیک با لباس سنتی کشور خود حضور یافتند، گروهی متشکل از پنج دانش‌آموز نخبه و چهار همراه که مصمم به کسب پنج مدال طلا در این رقابت‌ها هستند.

دانش‌آموزان هندی حاضر در المپیاد جهانی فیزیک به خبرنگار ایرنا گفتند که کشورشان در کسب مدال در المپیادهای پیشین سابقه درخشانی دارد و امسال نیز برای کسب مدال طلا تلاش می‌کنند.

آنها تاکید کردند که آنچه پیش از این از سفر به ایران و اصفهان انتظار داشتند، محقق شده است و از امکانات و خدمات فراهم شده رضایت دارند و در بازدید از آثار تاریخی این دیار نیز با مناظر زیبایی رو به رو شده‌اند و طعم‌ غذاهای ایرانی هم برای آنها لذتبخش بوده است.

شیریش پاتاره(Shirish Pathare) سرپرست تیم هند در المپیاد جهانی فیزیک تاکید کرد که همه چیز در این سفر تاکنون بخوبی پیش رفته است.

وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به این موضوع اشاره کرد که در هند اهمیت زیادی برای حضور دانش آموزان در المپیاد جهانی قائل هستند و تدارکات و آزمون‌های بسیاری برای آمادگی نوجوانان در این زمینه در نظر گرفته می شود.

این فیزیکدان هندی با بیان اینکه از سال ۱۹۹۹ در جریان المپیاد جهانی فیزیک بوده است، افزود: ایران همیشه جزو برترین های فیزیک در دنیا بوده است و مطمئن هستم امسال نیز تیم خوبی در این رقابت‌ها دارد.

اعضای تیم صربستان نیز که با پنج دانش‌آموز و سه همراه در پنجاه و چهارمین المپیاد جهانی فیزیک شرکت دارند، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کردند که پیش از این ایران را فقط در تصاویر و شبکه‌های مجازی دیده بودند و بسیار خوشحالند که اکنون این کشور را از نزدیک می‌بینند.

ایمره گات(Imre Gut) سرپرست تیم صربستان با بیان اینکه او و سایر اعضای تیمش، سفر خوبی به اصفهان داشته اند، گفت: من و همسرم به هنر علاقه داریم و از اینکه به ایران و اصفهان سفر کرده ام و از نزدیک با فرهنگ و هنرهای این خطه آشنا شدم بسیار خوشحالم.

وی افزود: ما همه تلاش خود را برای موفقیت در این رویداد خواهیم داشت اما اگر در این المپیاد مدال نقره هم برنده شویم، ارزشمند است.

سرپرست تیم اندونزی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه اعضای تیم کشورش متشکل از پنج دانش آموز و ۲ همراه است، تاکید کرد: دانش آموزان کشورش در زمینه فیزیک قوی و امیدوار به کسب مدال در این رویداد جهانی هستند.

تریانتا موگیانتو سوریاهادی(Triyanta Mugianto Suryahadi) افزود: ایران کشوری زیبا و از دانشگاه‌های خوبی برخوردار است و اندونزی از نظر فرهنگی و سیاسی با این کشور نزدیک است و این موضوع از نکات قابل توجه برای ما در این سفر بود.

علی حمادی دانش آموز ۱۶ ساله قطری است که همراه سایر اعضای تیم کشورش برای حضور در المپیاد جهانی فیزیک به اصفهان سفر کرده است؛ او علاقه‌ای که به مباحث مهندسی دارد را از نکات جذاب برای حضورش در این رقابت‌ها دانست و از میزبانی ایران قدردانی کرد.

سرپرست تیم قطر که با چهار دانش آموز نخبه در این المپیاد شرکت کرده است نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این برای نخستین بار است که قطر در المپیاد جهانی فیزیک شرکت می‌کند و سرمایه‌گذاری ویژه ای برای تقویت دانش‌آموزان قطری برای حضور در این رقابت‌ها شده است.

علی محمد حامدی امیدوار است که با سرمایه‌گذاری انجام شده و آموزش و تمرین دانش آموزان کشورش امسال موفق به کسب مدال شوند.

مسوول کمیته روابط عمومی و رسانه پنجاه و چهارمین المپیاد جهانی فیزیک نیز در گفت و گو با ایرنا به برنامه های جانبی فرهنگی و علمی در نظر گرفته شده برای تیم های حاضر در این رقابت ها اشاره کرد و گفت: اصفهان‌گردی و بازدید از آثار تاریخی مانند کلیسای وانک، چهلستون، منارجنبان و میدان امام(نقش جهان) و همچنین موزه‌های این شهر از جمله برنامه‌های مذکور است.

فروغ رستگارمهر افزود: کارگاه‌ها و نمایشگاه‌های صنایع دستی نیز برای آشنایی دانش‌آموزان نخبه جهان با هنرهای ایرانی برپا شده است و این نوجوانان با سازهای ایرانی نیز آشنا شدند.

وی به برنامه های شبانه نیز اشاره و اضافه کرد: اجرای بازی های علمی و سرگرم کننده با همکاری موزه علم و فناوری تهران و شهرداری اصفهان نیز از دیگر برنامه های جانبی این رویداد است.

رستگارمهر با تاکید بر اینکه برنامه های المپیاد جهانی فیزیک در اصفهان تاکنون بخوبی پیش رفته است، گفت: شرکت‌کنندگان در این رویداد تاکید داشتند که آزمون‌ها نیز بطور حرفه‌ای و در سطح استانداردهای جهانی برگزار شده است.

وی تاکید کرد: حدود ۳۰۰ نفر از عوامل اجرایی المپیاد شبانه‌روز تلاش می کنند تا میزبانی شایسته ای برای این رویداد بین المللی باشیم و رضایت مهمانان در این سفر حاصل شود.

رستگارمهر افزود: خوشحالیم که با میزبانی و برگزاری مراسم افتتاحیه و آزمون هایی در شان نام کشورمان، توانستیم توجه شرکت‌کنندگان خارجی را به فرهنگ و توانایی های علمی خود جلب کنیم و بازخوردهای مثبتی از آنها دریافت کردیم.

وی خاطرنشان کرد: مراسم اختتامیه و اهدای مدال‌های المپیاد روز یکشنبه آینده(هفتم اَمرداد) برگزار و در ارتباط زنده(برخط) با کشور فرانسه که میزبان دوره بعدی است، پرچم المپیاد به رییس این رویداد به نمایندگی از آنها تحویل می‌شود.

به گزارش ایرنا، تیم‌های شرکت کننده در پنجاه و چهارمین المپیاد جهانی فیزیک در اصفهان با شهردار این کلانشهر نیز دیدار داشته و از برخی مراکز علم و فناوری مانند شهرک علمی و تحقیقاتی آن نیز بازدید کرده‌اند.

آنها با اشاره به مهمان‌نوازی، خونگرمی و صمیمیت ایرانی‌ها تاکید کردند که اگر در سال های آینده باز هم المپیاد یا رویداد علمی در ایران برگزار شود حتما به این کشور سفر خواهند کرد و این نکته در توسعه دیپلماسی علمی و فرهنگی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

کارشناسان معتقدند: برگزاری چنین رویدادهای بین‌المللی به تقویت و توسعه دیپلماسی کشورمان منجر می‌شود و ارتباط با نخبگان کشورهای دیگر فرصت مناسبی برای برقراری هرچه بیشتر تعامل و همکاری در زمینه‌های مختلف است.

نظر شما