شناسهٔ خبر: 67852546 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گرمازدگی یک فوریت پزشکی است

مشهد- ایرنا- مدیر گروه کاهش خطر بلایا و حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: گرمازدگی یک فوریت پزشکی است و اگر فردی دچار گرمازدگی شد باید بدون درنگ به نزدیک‌ترین مرکز درمانی منتقل شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر محمدرضا جویا روز شنبه با تأکید بر اینکه در گرمازدگی پیشگیری مقدم بر درمان است، افزود: در تابستان و در گرمای بیش از ۳۵ تا ۳۸ درجه سلسیوس به ویژه در روزهای پیش رو، بایستی اصول خودمراقبتی برای پیشگیری از ابتلا به گرمازدگی مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: توصیه می‌شود در تابستان در ساعاتی که هوا خنک‌تر است مثل صبح زود یا عصرها از منزل خارج شوید و از خروج از منزل و ترددهای غیرضروری در روزهای گرم خودداری شود.

مدیر گروه کاهش خطر بلایا و حوادث معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: همچنین توصیه می‌شود در روزهای گرم لباس‌های سفید، سبک و کمی گشاد بپوشید و از پوشیدن لباس‌هایی با الیاف مصنوعی اجتناب کنید و وسایل حفاظتی مثل کلاه، عینک آفتابی، چتر و کرم‌های ضد آفتاب با درجه پوشش بالا همراه داشته باشید.

وی با تأکید بر اینکه هوای گرم باعث تعریق می‌شود و بدن نمک زیادی را دفع می‌کند، افزود: بهتر است برای جایگزینی از مایع هایی نظیر دوغ استفاده کرد.

وی بیان کرد: هرگز کودکان خود را در اتومبیل تنها نگذارید، دما در اتومبیلی که در مقابل نور خورشید است به شدت بالا می‌رود و باعث آسیب‌های شدید جسمی به کودکان می‌شود.

کاهش سطح هوشیاری از عوامل خطر در گرمازدگی است

دکتر جویا با بیان اینکه تب و بالا رفتن درجه حرارت بدن و همچنین کاهش سطح هوشیاری از جمله عوامل خطر در ابتلا به گرمازدگی است، افزود: دمای بالای بدن، تغییر وضعیت ذهنی یا رفتاری، تهوع و استفراغ، گرگرفتگی پوست، تنفس سریع، افزایش ضربان قلب و سر درد از جمله علائم گرمازدگی به شمار می‌رود.

مدیر گروه کاهش خطر بلایا و حوادث معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این که گرمازدگی بسته به نوع خفیف یا شدید آن درمان متفاوتی دارد، عنوان کرد: در صورت مواجهه با فرد مبتلا به گرمازدگی، توصیه می‌شود قبل از انتقال بیمار به مراکز درمانی، با تعویض لباس‌های فرد و سرد کردن بدن بیمار می توان به او کمک کرد.

وی گفت: با استفاده از یک پارچه یا حوله یا اسفنج بدن فرد را با آب سرد خیس کنید، فرد را به مکانی خنک انتقال دهید، می‌توانید روی دست‌ها و پاهای بیمار آب بریزید و از کرم‌های ضد سوختگی استفاده کنید.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۱۷ شهرستان خراسان رضوی، ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۱۷ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاه های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و نیشابور و دانشکده‌ پزشکی تربت‌جام است.

نظر شما