شناسهٔ خبر: 67852102 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

المپیک ۲۰۲۴| روز چهارمِ مسابقات کشتی/ نبرد مدعیان سبک وزن و تلاش یزدانی برای تاریخ‌سازی در غیاب تیلور

دیدار‌های اوزان ۵۷ و ۸۶ کیلوگرم مسابقات کشتی آزاد بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس روز ۱۸ مردادماه آغاز می‌شود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - پس از اوج بازی‌های المپیک توکیو، مسابقه احتمالی دیوید تیلور (ایالات متحده آمریکا) و حسن یزدانی ایرانی مورد انتظارترین مسابقه المپیک پاریس بود. اما آرون بروکس (ایالات متحده) برنامه‌های دیگری داشت. او تیلور را در مسابقات مقدماتی المپیک در ایالات متحده شکست داد تا جایگاه خود را در وزن ۸۶ کیلوگرم برای آمریکا تثبیت کند.

المپیک ۲۰۲۴| روز چهارم مسابقات کشتی المپیک/ نبرد مدعیان سبک وزن و تلاش یزدانی برای تاریخ‌سازی در غیاب تیلور

اکنون یزدانی مدعی کسب طلاست. او همچنین می‌تواند اولین کشتی‌گیر ایران باشد که دو طلای المپیک را کسب می‌کند.

وزن ۸۶ کیلوگرم در ۱۸ مردادماه تنها وزنی نیست که می‌توان در آن تاریخ ساخت. هر دو وزن دیگر نیز این شانس را دارند که شاهد کسب چند مدال تاریخی باشند.

وزن ۵۷ کیلوگرم کشتی آزاد، قهرمان جهان استوان میشیچ (صربستان) را در تلاش برای کسب اولین مدال برای صربستان در رشته آزاد در المپیک خواهد داشت. زلیمخان آباکاروف (آلبانی) نیز قهرمان جهان نیز همین وظیفه را برای کشورش بر عهده دارد.

المپیک ۲۰۲۴| روز چهارم مسابقات کشتی المپیک/ نبرد مدعیان سبک وزن و تلاش یزدانی برای تاریخ‌سازی در غیاب تیلور

کشتی آزاد وزن ۸۶ کیلوگرم: یزدانی بر فراز

حسن یزدانی از زمان صعود به وزن ۸۶ کیلوگرم پس از کسب مدال طلا در وزن ۷۴ کیلوگرم در ریو، تنها از یک کشتی‌گیر – دیوید تیلور - شکست خورده است. او در تمام فصل ۲۰۲۳ با مصدومیت کتف کشتی گرفت و این برای ایران دردسرساز شد تا اینکه تحت عمل جراحی قرار گرفت. ایران در نظر داشت بین یزدانی و کامران قاسمپور قهرمان وزن ۹۲ کیلوگرم جهان مسابقه کشتی بگذارد. اما در همین حین بروکس، تیلور را شکست داد.

یزدانی در سری رنکینگ بوداپست قهرمان شد و امید‌های خود را برای کسب مدال طلا دوباره زنده کرد.

یزدانی در بوداپست گفته بود: خدا را شکر می‌کنم که بعد از هفت ماه و ۱۳ روز توانستم در مسابقات بین‌المللی روی تشک بروم.

وی افزود: آمادگی کمی حدود ۶۰ درصد داشتم و مدت زیادی بود که کشتی نگرفته بودم، نقاط ضعفی دارم که امیدوارم قبل از المپیک بتوانم آن‌ها را برطرف کنم تا بتوانم بهتر از این مسابقات کشتی بگیرم و مدال طلا را به دست بیاورم. امیدوارم تا المپیک بتوانم نقاط ضعفم را برطرف کنم تا بتوانم بهترین مدال را برای کشورم و مردم خوب‌مان کسب کنم.

یزدانی در حال برنده شدن در فینال توکیو بود که تیلور در لحظات پایانی با کسب امتیاز به پیروزی رسید و مدال طلا را کسب کرد. یزدانی دو ماه پس از آن تیلور را در مسابقات قهرمانی جهان اسلو شکست داد، که تنها برد او مقابل آمریکایی بود. بروکس قهرمان زیر ۲۳ سال جهان است و حالا بزرگترین تهدید برای مدال طلای یزدانی است.
بروکس به صورت تصادفی در جدول با ۱۶ کشتی‌گیر قرعه‌کشی می‌شود که به این معنی است که او می‌تواند در اولین مبارزه با هر یک از کشتی‌گیران برتر روبه‌رو شود.

مایلز آمین (سان مارینو) که یک برنز تاریخی را برای کشورش در توکیو به دست آورد، به امید اینکه دوباره روی سکو بایستد، بازگشته است.

روبه‌رو شدن با دائورن کوروگلیف (آلمان) نیز برای هر کشتی‌گیری سختی خواهد بود.

عثمان نورماگومدوف (آذربایجان)، ماگومد رامازانوف (بلغارستان)، ولادیمیر گامکرلیدزه (گرجستان)، هایاتو ایشیگورو (ژاپن) و عظمت دولت‌بیکوف (قزاقستان) دیگر مدال‌آوران بالقوه در پاریس هستند.

المپیک ۲۰۲۴| روز چهارم مسابقات کشتی المپیک/ نبرد مدعیان سبک وزن و تلاش یزدانی برای تاریخ‌سازی در غیاب تیلور

کشتی آزاد وزن ۵۷ کیلوگرم: تاریخچه آنلاین

وقتی اسپنسر لی (ایالات متحده آمریکا) در مسابقات انتخابی ایالات متحده پیروز شد، نمی‌دانست که آیا به المپیک می‌رود یا خیر. او هنوز باید در وزن ۵۷ کیلوگرم برای ایالات متحده واجد شرایط می‌شد و این کار را در مسابقات انتخابی المپیک جهانی در استانبول به شیوه‌ای برتر انجام داد. لی، قهرمان سابق زیر ۱۷ سال و زیر ۲۰ سال جهان، اکنون مدال طلا المپیک پاریس را در نظر گرفته است.

اما با وزن ۵۷ کیلوگرم، این جدول یکی از سخت‌ترین جدول‌های اخیر است. قهرمانان جهان استوان میشیچ (صربستان)، زلیمخان آباکاروف (آلبانی) و ری هیگوچی (ژاپن) در تلاش برای رسیدن به همین هدف هستند.

قهرمانان اروپا و آسیا را در ترکیب آرسن هاروتیونیان (ارمنستان)، علی عباس رضازاده (آذربایجان)، ولادیمیر اگوروف (مقدونیه شمالی)، امان سهراوات (هند) و گلومجون عبدالله اف (ازبکستان) را به لیست اضافه کنید.

با این حال، لی انگیزه بیشتری برای اجرا در فرانسه، کشور مادرش دارد. او در استانبول گفت: این یک معامله بزرگ برای من است. خانواده من در فرانسه زندگی می‌کنند مادربزرگم هرگز کشتی گرفتن مرا ندیده است، به همین دلیل برای من واقعاً کار بزرگی است که در کشور مادرم مسابقه دهم.

هیگوچی، دارنده مدال نقره ریو ۲۰۱۶، با وزن ۶۵ کیلوگرم گشتی گرفته است، اما به وزن ۵۷ کیلوگرم بازگشت تا به المپیک توکیو راه یابد. او وزن خود را در مسابقات مقدماتی از دست داد. اما تجربه به هیگوچی کمک کرده تا به المپیک بازگردد.

کشتی گیری دیگری که با کاهش وزن به پاریس می‌رود، استوان میشیچ (صربستان)  قهرمان جهان است که هیگوچی را در یک فینال هیجان انگیز وزن ۵۷ کیلوگرم در بلگراد شکست داد.

المپیک ۲۰۲۴| روز چهارم مسابقات کشتی المپیک/ نبرد مدعیان سبک وزن و تلاش یزدانی برای تاریخ‌سازی در غیاب تیلور

میشیچ در صفحه شخصی یکی از شبکه‌های اجتماعی خود گفت: اولین بار پس از مسابقات قهرمانی جهان در وزن ۶۱ کیلوگرم شرکت کردم. این بار به خودم  از ۱۰ امتیاز  ۹ می‌دهم. در این نوع تورنمنت، قرار نیست شما کامل باشید. باید به خودتان احساس قوی‌بودن بدهید.

در پاریس، او نباید نگران کشتی‌گیر ایرانی باشد. ایران از صعود به وزن ۵۷ کیلوگرم بازمانده. با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا این به میشیچ کمک می‌کند تا رتبه چهاردهم خود را در توکیو بهبود بخشد، یا خیر. همچنین، هیگوچی امیدوار است در صورت دیدار این دو در فینال، انتقام آن باخت را در فینال بگیرد.

زلیمخان آباکاروف (آلبانی) و آرسن هاروتیونیان (ارمنستان) نیز به دنبال حضور در سکو هستند. هاروتونیان قبل از شکست در نیمه نهایی مسابقات قهرمانی جهان یک مبارزه پر گل مقابل هیگوچی داشت. آباکاروف پس از شکست مقابل میشیچ، با شکست دادن زائور اوگویف (روسیه) قهرمان المپیک توکیو، به مدال برنز بازگشت. سپس قهرمانان آسیایی گلومجون عبدالله اف (ازبکستان) و امان سهراوات (هند) را نیز باید در نظر داشت، در حالی که آدبولایف پس از کسب مقام پنجم در توکیو به دومین المپیک خود می‌رود، امان اولین حضورش در المپیک است.

انتهای پیام/

نظر شما