شناسهٔ خبر: 67851936 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هشدار دانشگاه علوم پزشکی لرستان نسبت به گرمازدگی

خرم آباد - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: شهروندان به ویژه افراد چاق و دارای بیماری مزمن، کودکان کمتر از ۶ و سالمندان بالای ۶۵ سال، لازم است برای پیشگیری از گرمازدگی در ساعات اوج گرما (۱۱ صبح تا سه بعدازظهر) تا حد امکان از بیرون رفتن اجتناب کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی لرستان دکتر مریم کوشکی روز شنبه با اشاره به هشدارهای سازمان هواشناسی مبنی بر افزایش دما طی روزهای آینده، تاکید کرد: افراد برای پیشگیری از گرمازدگی لازم است نکاتی را رعایت کنند.

وی با اشاره به علائم گرمازدگی عنوان کرد: ضعف و خستگی، کشیدگی و درد عضلات، تهوع و استفراغ، سرگیجه و ضعف، سردرد و اسهال از جمله علائم گرمازدگی هستند و در صورت بروز آن باید به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کرد.

وی گفت: بالا نگه داشتن پاها، رفتن به یک مکان خنک، قرار دادن کمپرس سرد زیر بغل و ران‌ها، آبرسانی به بدن با نوشیدن آب و مایعات فراوان و قراردادن حوله مرطوب روی پیشانی می‌تواند در بهبود فرد گرمازده کمک کننده باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان عنوان کرد: خنک نگه داشتن بدن به وسیله پوشیدن لباس مناسب گشاد و سبک، دوش آب ولرم، نوشیدن آب کافی، مصرف غذاهای سبک و خنک، خودداری از ورزش کردن در ساعات اوج گرما و اجتناب از ماندن به مدت طولانی در معرض نور خورشید از جمله اقدامات موثر در پیشگیری از گرمازدگی هستند.

کوشکی با اشاره به اینکه افراد مبتلا به دیابت بیشتر از سایرین در معرض گرمازدگی قرار دارند، افزود: گرمازدگی تواند سبب نوسانات قندخون شده و مدیریت قندخون را برای فرد سخت تر کند، بنابراین این افراد باید هنگام فعالیت بدنی، علاوه بر حفاظت از تجهیزات تست و انسولین ها در برابر گرما و همراه داشتن کارت شناسایی، مقداری خوراکی مناسب برای درمان افت قندخون همراه داشته باشند.

وی تاکید کرد: افراد مبتلا به دیابت، فشارخون بالا و سایر بیماری های مزمن بهتر است از مصرف نمک اجتناب کنند و مایعات بیشتری بنوشند.

وی با تاکید بر اینکه مصرف میوه‌ها و سبزیجات، به تامین آب بدن کمک می کند، گفت: مصرف بیش از اندازه پروتئین های حیوانی، شکلات، قهوه و شیرینی، باعث کم آبی بدن می شود بنابراین بهتر است مصرف این اقلام در فصل گرما محدود شود.

نظر شما