شناسهٔ خبر: 67851929 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: کمیته ملی المپیک | لینک خبر

المپیک 2024 پاریس؛ روشن شدن مشعل المپیک 2024 زیر باران و آغاز رسمی بازیها | کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران

صاحب‌خبر -

سی و سومین دوره بازیهای المپیک 2024 به میزبانی پاریس زیر بارش شدید باران در رودخانه سن برگزار شد تا با روشن شدن مشعل بازیها این رقابت ها بطور رسمی آغاز گردد.
به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک؛ مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک 2024 پاریس از ساعت 19:30 به وقت محلی (21 به وقت تهران) در روز جمعه 5 مرداد ماه  بر روی رودخانه سن در پایتخت فرانسه برگزار شد که کاروان ورزشی کشورمان  نیز با 32 نفر  با پرچمداری مهدی الفتی و ندا شهسواری  و با حضور  ورزشکاران، مربیان و مسئولان سوار بر قایق از رودخانه سن گذشتند که کاروان ایران با کشورهای اندونزی و هند بر روی یک قایق قرار داشتند.
 بیش از 300 هزار تماشاگر و صدها نفر از مقامات سیاسی کشورهای مختلف جهان به همراه توماس باخ رئیس کمیته بین‌المللی المپیک و میلیون های بیننده تلویزیونی این مراسم را تماشا می کردند.
 حرکت قایق کشورهای مختلف روی روخانه سن به ترتیب و با نظم انجام می‌پذیرفت و هر کدام از ورزشکاران پرچم کشورشان را در دست داشتند و روی دیوار پل‌هایی که قایق‌ها از زیر آنها رد می‌شد نماهایی از رشته‌های ورزشی مختلف و المپیک در دوره باستان دیده می‌شد.
 بارش باران در شهر پاریس کار خبرنگاران و عکاسان را برای پوشش مراسم افتتاحیه المپیک پاریس دشوار کرده بود از طرفی  تعدادی از مردم شهر پاریس از بالکن‌ خانه‌های اطراف محل برگزاری مراسم افتتاحیه، تماشاگر این مراسم بودند.
 هواپیماهایی بر فراز آسمان محل برگزاری مراسم افتتاحیه، حرکت نمایشی اجرا کردند و «ناتان پائولین» طناب‌باز فرانسوی نیز اجرای برنامه می‌کرد ماکت برخی از آثار موجود در موزه لوور، در مسیر حرکت قایق‌ها در رودخانه سن قرار گرفته بود.
همچون ادوار گذشته یونان اولین کاروانی بود که با قایق وارد رودخانه سن شد و کاروان فرانسه، آخرین کاروانی بود که از رودخانه سن عبور کرد با ورود کاروان فرانسه، برج ایفل با نورافشانی چهره‌ای متفاوت پیدا کرد.
یک سوارکار با پرچم کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) سوار بر یک اسب فلزی روی رودخانه سن حرکت کرد تا به محل اصلی برگزاری مراسم افتتاحیه برسد.بعد از عبور پرچم المپیک از روی رودخانه سن، این پرچم روی دوش شوالیه‌ای که پیراهنی نقره  بر تن داشت و صورتش پوشیده شده بود، سوار بر اسبی سفید به سمت محلی برده شد که قرار بود در آن برافراشته شود. پرچم بعد از گذر از صحنه‌ای که به شکل برج ایفل بود، با شکوهی وصف‌ناپذیری  برافراشته شد.
 تونی استانگوت رئیس کمیته سازماندهی بازی‌های المپیک 2024 پاریس بعد از برافراشته شدن پرچم گفت: تشکر می کنم از همه کسانی که به پاریس علاقه‌مند هستند و در این مکان حضور دارند. ما اینجا در کنار برج ایفل در کنار همه ورزشکاران قرار است یک جشن بزرگ را برگزار کنیم. امروز جشنی را برگزار می‌کنیم که تا به حال برگزار نشده و این برای اولین بار است که مراسم افتتاحیه بیرون از ورزشگاه انجام می‌شود. در واقع این ورزش و المپیک است که می‌تواند بین ورزشکاران و کشورها اتحاد و همبستگی را ایجاد کند.
توماس باخ رئیس کمیته بین‌المللی المپیک نیز در مراسم افتتاحیه اظهار داشت: ورزشکاران عزیز و مسئولان برگزاری رقابت‌ها، زمان بزرگ بالاخره فرا رسید و رقابت‌ها آغاز شد. به فرانسه خوش آمدید. از همه فرانسوی‌ها بابت همکاری در برگزاری این بازی‌ها تشکر می‌کنم. از کمیته برگزاری بازی‌ها ممنونم. از همه نیروهای امنیتی و پلیس هم ممنونم که در برگزاری این مراسم کمک زیادی کردند.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: اولین روز المپیک 2024 پاریس توسط ورزشکاران مرد و زن به طور مساوی قرار است برگزار شود. ما خوشحالیم که در پاریس حضور داریم و وقتی اینجا را می‌بینیم، بیشتر عاشق جذابیت‌های آن می‌شویم. برگزاری المپیک یک تجربه غیرقابل انکار و فراموش‌نشدنی است، به ویژه در شهر پاریس. پاریس شهری است که بنیانگذار المپیک نوین، آن را در سال 1900 در اینجا برگزار کرد. اینجا شهر هنر و عشق است و بناهای زیادی در آن قرار گرفته است. قرار گرفتن در اینجا، امکانی است که برای شما فراهم شده است. اکنون امیدواریم رویدادی که برای شما در نظر گرفته‌ایم، به گونه‌ای باشد که در آن صحبتی از تبعیض نباشد.
رئیس کمیته بین‌المللی المپیک همچنین تصریح کرد: به‌عنوان ورزشکاران المپیکی ما نه تنها به همدیگر احترام می‌گذاریم، بلکه قائل به برابری هستیم. یکی از محاسن المپیک ایجاد همبستگی بین ملت‌هاست. ما همگی با هم از شما حمایت می‌کنیم و ما با هم متحد می‌شویم. المپین‌ها به پاریس خوش آمدید. ما در جهان و برگزاری المپیک تنها نیستیم و تنها مسئولان این رقابت‌ها نیستیم. ما اینجا هستیم تا از شرایطی که ورزش برای‌مان فراهم کرده است، لذت ببریم. صلح چیزی است که می‌تواند ما را با هم متحد کند و المپیک نماد این کار است.
در نهایت  مشعل المپیک المپیک به تدی رینر جودوکار مطرح فرانسوی و ماری ژوزه پرک دونده سابق این کشور رسید و آنها محفظه زیر بالن را روشن کردند و بالن نیز به هوا فرستاده شد. بدین ترتیب و با روشن شدن مشعل سی‌وسومین دوره المپیک تابستانی رسماً آغاز شد.

نظر شما