شناسهٔ خبر: 67851915 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تابش فرابنفش در چه ساعاتی تشدید می‌شود؟

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور از شدت بالای تابش اشعه فرابنفش از ساعت ۹ تا ۱۶ در سطح زمین خبر داد که در این ساعات اقدامات لازم برای کاهش اثرات منفی این اشعه بر سلامت انسان باید در نظر گرفته شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهدی رهنما، رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، با بیان این که بیشترین اشعه فرابنفش از ساعت 9 تا 16 در سطح زمین دریافت می‌شود افزود: تابش فرابنفش طول‌موج خاصی از طیف الکترومغناطیس است که از سمت خورشید به زمین ارسال می‌شود و معمولاً 200 تا 250 نانومتر و در برخی منابع تا 280 نانومتر ذکر شده است. وقتی غلظت ازن استراتوسفر کاهش یابد، اشعه فرابنفش بیشتری در سطح زمین دریافت می‌کنیم

وی ادامه داد: امواج فرابنفش در مواردی مضر و در مواردی مفیدند. به‌عنوان‌مثال منبع اصلی تولید ویتامین D اشعه فرابنفش است؛ ولی مقدار دریافت آن از میزان معینی بیشتر می‌شود سیستم حفاظتی بدن دچار مشکل می‌شود و دچار آفتاب‌سوختگی و تروماهای پوستی می‌شویم

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور با بیان اینکه بر اساس منابع علمی بیشترین اشعه فرابنفش از ساعت 9 تا 16 در سطح زمین دریافت می‌شود گفت: تابش این اشعه در مناطق مختلف یکسان نیست و در مناطق مرتفع بیشتر از سایر نقاط دریافت می‌شود و در ساعاتی که تابش خورشید شدت بیشتری دارد، اثرگذاری فرابنفش نیز بیشتر خواهد بود.

وی همچنین توصیه کرد: طی این مدت از کرم‌های ضدآفتاب، لباس‌های پوشیده‌تر مانند لباس آستین‌بلند، کلاه و... استفاده شود. این راهکارها برای حفاظت در مقابل اشعه فرابنفش ثابت و ارزان‌قیمت است.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور تصریح کرد: متأسفانه کاهش و افزایش اشعه فرابنفش در اختیار انسان نیست؛ چرا که از خورشید ساطع می‌شود تنها راه اطلاع‌رسانی و انجام اقدامات پیشگیرانه است؛ بنابراین در سایت پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور نقشه‌های پیش‌بینی اشعه فرابنفش برای سه روز آینده اطلاع‌رسانی می‌شود.

نظر شما