شناسهٔ خبر: 67851742 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین خبر داد؛

پیدایش آثار معماری دوره صفوی در دولتخانه صفوی قزوین

قزوین- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین از پیدایش آثار معماری دوره‌های صفوی، قاجار و پهلوی اول و دوم در مرحله جدید کاوش‌های باستان‌شناسی مجموعه دولتخانه صفوی خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا خزائلی با اشاره به اجرای کاوش‌ها به‌منظور آغاز فاز سوم مرمت بنای موسوم به رواق صفوی در این مجموعه گفت: این فصل از کاوش‌های دولتخانه صفوی با هدف شناسایی لایه‌ها و توالی دوره‌های تاریخی و عناصر معماری و حفاظت از بقایای بنای صفوی واقع در این مجموعه هم‌راستا با طرح مرمت آن از اواسط تیرماه سال جاری آغاز شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین اظهار کرد: نتایج حاصل از کاوش در این محدوده بیانگر آثار معماری از دوره‌های صفوی، قاجار و پهلوی اول و دوم شامل کف، دیوار و فضاهای معماری است که بنابر کاربری‌های مورد نیاز در دوره‌های مختلف تقسیم‌بندی فضایی صورت گرفته‌است.

او افزود: کاربری فضای مربوط به دوران صفوی شامل یک تالار پنج‌دری است که نیمه شرقی آن با جهت شمالی جنوبی پابرجاست و شواهد قرینه آن نیز در نیمه غربی با جهت شمالی‌جنوبی به‌دست آمده‌است.

خزائلی ادامه داد: همچنین کف‌فرشی آجری که در عمق ۱۴۵ سانتی‌‎متری نسبت به تراز حیاط استخر قرار گرفته در این کاوش‌ها شناسایی شده‌است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان با اشاره به یافته‌های دیگر حاصل از این مطالعات ادامه داد: فضاهای دیگر معماری شامل صندوقه‌چینی‌های دوران بعد از صفوی و پنج دوره کف‌فرش آجری با تلفیق آجر و قلوه سنگ نیز در این کاوش‌ها نمایان شده‌اند.

خزائلی تصریح کرد: بدیهی است برای مشخص شدن پلان تالار پنج‌دری صفوی و فضاهای پیرامونی آن نیاز به بررسی‌های باستان‌شناختی بیشتری در فصول آینده کاوش‌ها است.

نظر شما