شناسهٔ خبر: 67851697 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در گفت وگو با ایلنا مطرح کرد؛

هشدار نسبت به بیمارى هاى مشترک بین انسان و دام

در گفت وگو با ایلنا مطرح کرد؛ رئیس نظام دامپزشکى استان فارس گفت: در مجموعه دامپزشکى دو رسالت مهم پیشگیرى از بیمارى هاى مشترک بین انسان و دام، ارتقاء بهداشت عمومى و همچنین امنیت و ایمنى غذایى و حفظ بهداشت فرآورده هاى پروتئینى از مزرعه تا سفره را دنبال مى کنیم.

صاحب‌خبر -

احمدرضا تابع بردبار در گفت وگو با ایلنا با اشاره به اینکه عمده این کار توسط بخش خصوصى دامپزشکى با فعالیت 500 نفر دامپزشک در استان در مراحل مختلف تولید، بسته بندى و عرضه مواد و فرآورده هاى خام دامى انجام مى شود، عنوان کرد: امور مجموعه حاکمیتى مانند صدور پروانه هاى بهداشتى اماکن دامى و صدور پروانه هاى مراکز خدمات دامپزشکى در حوزه دارو درمان به سازمان واگذار شده است که از سال 94 تا کنون حدود 5 هزار و 900 پروانه بهره بردارى بهداشتى اماکن دامى صادر شده است.

تابع بردبار با اشاره به اینکه ساماندهى بخش خصوصى دامپزشکى در مقاطع مختلف مدنظر است ،خاطرنشان کرد: درحال حاضر در فارس 170 داروخانه دامپزشکى داریم و بیش از 270 نفر در بخش هاى درمانى به صورت عمومى ، اختصاصى و تخصصى فعال هستند.

وى با اشاره به اینکه در بخش آزمایشگاهى 18 آزمایشگاه فعال بخش خصوصى و در حوزه پیشگیرى 13 مرکز واکسیناسیون به صورت مستقل و بیش از ، 60 مرکز وابسته توام با درمان فعالیت دارند، ابراز کرد: سازمان نظام دامپزشکى در راستاى ساماندهى بخش خصوصى و ارائه خدمات متوازن دامپزشکى از سال 79 در سطح استان تاسیس و ساختار آن تحت عنوان شوراى نظام دامپزشکى استان ها شکل گرفته که هم اکنون نیز پنجمین دوره ى شورا در حال فعالیت است.

رئیس نظام دامپزشکى استان فارس در خصوص حضور نیروى دامپزشک به عنوان ناظر بهداشتى مقیم در مراکز تولید فرآورده هاى پروتئینى ، گفت: یکى از معضلات ما این است که قانون حق انتخاب مسئول فنى و عقد قرداد را به کارفرما داده و این مهم با اصل نظارت بهداشتى منافات دارد و در آئین نامه نظارت بهداشتى مصوب سال 88 هیئت وزیران با توجه به حساسیت کار دامپزشکى در بحث نظارت مواد غذایى ، تعرفه ى دستمزد را هیئت وزیران براساس ماده 18 در سال 90 مشخص کرده است .

تابع بردبار ادامه داد: براساس ماده 19 این آیین نامه به منظور نظارت بهینه و قطع رابطه مالى بین کارفرما و مسئول فنى باید شرکت هاى واسطه اى حضور داشته باشند و تاکنون روش هاى مختلفى در این خصوص ارائه شده اما متاسفانه کارفرمایان مقاومت هایى دارند و با چالش هایى روبه رو هستیم.

رئیس نظام دامپزشکى استان فارس گفت: موضوع اساسى این است که براى ما بهداشت و سلامت مردم خط قرمز است و همچنین امنیت شغلى همکاران اهمیت دارد که بدون نگرانى از آینده شغلى در بحث ایمنى و نظارت بهداشتى (که حق مصرف کننده است) ، نظارت را انجام دهند.

وى ادامه داد: در این رابطه اقداماتى را از سالجارى شروع و به همه کافرمایان اطلاع رسانى کردیم که طبق قانون حضور مسئول فنى در واحد هاى تولیدى و صنایع تبدیلى الزامى بوده و براساس مصوبه سال 90 نیز قانون براى سطح تحصیلاتى مختلف حقوق هاى متفاوتى مصوب کرده است که از این طریق کارفرمایان را راغب کردیم و قرادادهایى نوشته شد تا نظارت مسئول فنى بهتر و مواد غذایى که به دست مردم مى رسد سلامت کامل داشته باشد.

 هشدار نسبت به بیمارى هاى مشترک بین انسان و دام

کشتار دام بدون حضور مسئول فنى بهداشتى مورد تائید نیست

رئیس نظام دامپزشکى استان فارس با اشاره به اینکه در بحث نظارت بر تخلفات در تولید غذاى با منشاء دامى در اداره کل دامپزشکى اکیپ هاى نظارتى حضور دارند، تصریح کرد: همچنین کشتارهاى غیر مجاز یا جگرکى هاى سیار به هیچ عنوان مورد تائید نیست و مسئولان فنى بهداشتى باید حضور و نظارت مستمر داشته باشند.

تابع بردبار تاکید کرد: فرهنگسازى در این زمینه نیز اهمیت دارد و باید روش هاى شناسایى یک گوشت سالم و پیامد عدم رعایت بهداشت را به مردم نشان دهیم.

وى افزود: دو کشتارگاه صنعتى مدرن دام در مرودشت و زرقان و یک کشتارگاه در شیراز داریم که اکیپ هاى نظارتى و بازرسى تمامى قسمت هاى لاشه را بررسى مى کنند و در صورت بروز بیمارى اصلاح یا حذف لاشه را انجام خواهند داد.

تابع بردبار خاطرنشان کرد: در بحث طیور نیز کشتارگاه هایى با رتبه هاى بالا داریم و در خصوص کاهش باقیمانده آنتى بیوتیک و زمان پرهیز از مصرف به دامدار اطلاع رسانى و تست عارى بودن از آنتى بیوتیک قبل از کشتار انجام مى شود و علائم بیمارى بررسى و در حین کشتار نیز نظارت توسط مسئولین فنى بهداشتى را داریم و لاشه کاملا مورد بررسى قرار مى گیرد و اگر نشانه بیمارى باشد اجازه مصرف داده نمى شود.

 وى با اشاره به بیمارى هاى مشترک بین انسان و دام و با هشدار اینکه برخى از این بیمارى ها مانند هارى، تب مالت، سل، تب کریمه کنگو، سیاه زخم و.... کشنده است، ابراز کرد: یکهزار و 607 عامل بیمارى بین انسان دام شناسایى و 800 نوع بیمارى مشترک است که 12 درصد مرگ و میر دنیا ناشى از آن است و باید در این زمینه پیشگیرى شود.

تابع بردبار با اشاره به افزایش آگاهى مردم ودامداران گفت: توجه دامداران به نظرات کارشناسان به دلیل افزایش آگاهى و آموزش ها است و بعد دیگر اقتصادى است که هزینه هاى جارى و قیمت دام بالا است واگر توجه نشود آسیب زا است.

فعالیت مراکز درمانى دامپزشکى در راستاى ارتقاء سلامت 

رئیس نظام دامپزشکى استان فارس با اشاره به اینکه مراکز درمانى دامپزشکى در دامدارى هاى بزرگ و سنگین بیشتر در روستاها و مرغدارى ها که به صورت صنعتى هستند، حضور دارند، یادآور شد: مراکز درمانى در سطح شهرها نیز بیشتر به حیوانات خانگى اختصاص داده شده است.

تابع بردبار افزود: فعالیت مراکز درمانى دامپزشکى هیچ ارتباطى با سگ گردانى ندارد و این مراکز درمانى در اصل پایگاه هایى جهت سلامت و پیشگیرى از بیمارى مشترک انسان و حیوان است و با کنترل حیوان به وسیله واکسیناسیون از بیمار هاى قابلیت سرایت پیشگیرى مى شود.

 وى خاطرنشان کرد: نگهدارى حیوان یک بحث فرهنگى است و تا زمانى که افراد در خانه هاى خود حیوان نگهدارى مى کنند وظیفه دامپزشکى است که براى حفظ سلامت انسان و حفظ حقوق حیوانات که در قرآن هم تاکید شده است ،کار مداوا انجام گیرد اما توصیه براى نگهدارى حیوان توسط مردم نداریم.

تابع بردبار با اشاره به وجود اختلافاتى مبنى بر تجارى محسوب کردن مراکز درمانى دامپزشکى تصریح کرد: دامپزشکى جزئى از نظام سلامت کشور است و نمى شود که از شیوع بیمارى ها پیشگیرى کنیم و فعالیت ما به عنوان مراکز تجارى باشد و تمام تلاش بر این بوده است که فعالیت و خدمت مراکز دامپزشکى زیرزمینى نشود.

انتهای پیام/

نظر شما