شناسهٔ خبر: 67851632 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

بحران امنیتی در فرانسه؛ ۵ هزار نفر از حضور در المپیک ۲۰۲۴ منع شدند

بازی‌های المپیک پاریس ۲۰۲۴ در حالی آغاز شده که فرانسه با چالش‌های بسیاری از خرابکاری گرفته تا سرقت دست‌وپنجه نرم می‌کند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - فرانسه در حال اجرای عملیات گسترده‌ای برای تضمین امنیت بازی‌های المپیک است و بیش از ۳۰ هزار افسر پلیس، ۲۰ هزار نگهبان امنیتی و ۱۰ هزار پرسنل نظامی را مستقر کرده است.

انتظار می‌رود بیش از ۱۵ میلیون گردشگر در پایتخت فرانسه در طول مسابقات حضور داشته باشند و مراسم افتتاحیه با یک صدها میلیون بیننده تلویزیونی در سراسر جهان برگزار شد.

افتتاح المپیک پاریس؛ فرانسه در میانه چالش‌های بی‌سابقه

یک محیط امنیتی در امتداد هر دو ساحل رودخانه سن در مرکز پاریس ایجاد شده است که به وسیله ایست‌های بازرسی پلیس و موانع امنیتی حصار فلزی برای مراسم افتتاحیه بسته شده است.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، پیش از این گفت: ما آماده‌ایم و در طول بازی‌ها آماده خواهیم بود.

فرانس ۲۴ در گزارشی با عنوان «دخالت خارجی، تروریسم، حملات سایبری؛ المپیک پاریس با خطرات امنیتی بی‌سابقه‌ای مواجه است» به چالش‌های پیش روی فرانسه همزمان با بازی‌های المپیک پرداخته و نوشت: بازی‌های المپیک پاریس در روز جمعه و در دوره پر از تنش‌های ژئوپلیتیکی به‌طور رسمی آغاز شد؛ یک عملیات امنیتی چشمگیر ایجاد شده است، اما بازی‌ها همچنان با چالش‌های امنیتی بی‌سابقه‌ای مواجه هستند.

افتتاح المپیک پاریس؛ فرانسه در میانه چالش‌های بی‌سابقه

خرابکاری در سیستم ریلی فرانسه

اقدامات خرابکارانه گسترده و «جنایتکارانه» از جمله آتش‌سوزی در شبکه راه‌آهن پرسرعت فرانسه رخ داد؛ این اقدام‌ها سفر به پاریس را از سراسر فرانسه و اروپا برای صد‌ها هزار نفر، از جمله برخی از ورزشکاران المپیک که به مراسم افتتاحیه می‌رفتند، به تاخیر انداخت یا متوقف کرد.

۳ آتش‌سوزی در نزدیکی مسیر‌های خطوط سریع‌السیر آتلانتیک، نورد و استنت گزارش شده و مقام‌های فرانسوی این حملات را به عنوان «اقدام‌های جنایتکارانه» محکوم کردند.

دادستان‌ها تحقیقات ملی را در مورد این خرابکاری -از جمله آسیب‌های مالی که «منافع اساسی» فرانسه را تهدید می‌کند- آغاز کردند که ممکن است ۱۰ تا ۲۰ سال محکومیت داشته باشد.

افتتاح المپیک پاریس؛ فرانسه در میانه چالش‌های بی‌سابقه

سرقت از اسطوره فوتبال برزیل

دادستان‌های پاریس گفتند که تحقیقاتی را درباره سرقت از زیکو، اسطوره فوتبال برزیلی، آغاز کرده‌اند.

افتتاح المپیک پاریس؛ فرانسه در میانه چالش‌های بی‌سابقه

براساس بیانیه دادستانی، زیکو، یکی از اعضای هیئت برزیلی حاضر در المپیک، گفته که یک کیف حاوی اشیاء قیمتی از وسیله نقلیه وی که پنجره آن باز بود، در منطقه ۱۹ پاریس به سرقت رفته است.

افتتاح المپیک پاریس؛ فرانسه در میانه چالش‌های بی‌سابقه

جلوگیری از حضور ۵ هزار نفر در بازی‌ها

وزیر کشور فرانسه گفت که حدود هزار نفر مظنون به «دخالت احتمالی برای یک قدرت خارجی» از حضور در المپیک منع شده‌اند.

حدود یک میلیون بررسی پیشینه داوطلبان المپیکی، کارگران و سایر افراد درگیر در بازی‌ها و همچنین کسانی که برای ورود به شدیدترین منطقه امنیتی در پاریس -در امتداد سواحل سن- پیش از مراسم افتتاحیه درخواست ویزا کرده‌اند، صورت گرفته است.

جرالد دارمانین گفت که این بررسی‌ها مانع از حضور حدود ۵ هزار نفر شده که از این میان، حدود هزار نفر مظنون به «دخالت خارجی یا جاسوسی» بودند.

افتتاح المپیک پاریس؛ فرانسه در میانه چالش‌های بی‌سابقه

خنثی کردن ۴ توطئه خرابکاری

وزیر کشور فرانسه روز جمعه بدون ارائه جزئیات بیشتر گفت که این کشور در چند هفته گذشته ۴ «توطئه مختلف برای خرابکاری» در المپیک پاریس را خنثی کرده است.

این اظهارات پس از آن بیان شد که ۳ خط از ۴ خط پرسرعت راه‌آهن این کشور در روز افتتاحیه هدف حمله آتش‌سوزی قرار گرفتند که بر ۸۰۰ هزار مسافر تأثیر گذاشت.

انتهای پیام/

نظر شما