شناسهٔ خبر: 67851014 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: سینماپرس | لینک خبر

«مدیرکل سابق مرکز هنرهای نمایشی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«تئاتر» عمود فرهنگی هر کشوری است/ نیازمند تأسیس «سازمان هنرهای نمایشی» هستیم

سینماپرس: کاظم نظری مدیرکل سابق مرکز هنرهای نمایشی در خصوص اولویت های حوزه تئاتر در دولت چهاردهم با سینماپرس گفتگو کرد.

صاحب‌خبر -

رئیس دانشکدۀ هنر و دانشگاه سوره در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: اولین اولویت برای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر کل هنرهای نمایشی باید توجه به زیرساخت های حوزه فرهنگی و تئاتر کشور باشد.

وی ادامه داد: بزرگترین مشکلی که امروزه در هنرهای نمایشی کشور داریم این است که زیرساخت های مان به شدت ضعیف است. تا زمانی که اداره کل هنرهای نمایشی کشور برای خود تشکلی قائل نشود امکانش نیست که این حوزه بهبود پیدا کند و وزیر و مدیران کل به تنهایی توان احیای آن را ندارند.

نظری سپس با بیان اینکه بوجه ای که ارشاد به تئاتر عنوان یک واحد اختصاص می دهد مبلغی نیست که عقب افتادگی حوزه نمایش در طول ۴۵ سال پس از انقلاب را جبران کند تصریح کرد: ما همانند آنچه سال ها قبل در حوزه سینما شاهد بودیم و معاونت سینمایی به سازمان سینمایی تغییر هویت داد نیازمند تأسیس سازمان هنرهای نمایشی هستیم؛ هر وزیری که منصوب شود باید به این مهم توجه کند. وقتی سازمان هنرهای نمایشی تشکیل شود می تواند بودجه اختصاصی از وزارتخانه و مجلس داشته باشد و این بودجه قطعاً نجات بخش آن حوزه خواهد بود.

این مدیر فرهنگی خاطرنشان کرد: مانند نهادهایی که با توجه مسئولان و اختصاص بودجه مناسب رشد کرده اند باید به حوزه هنرهای نمایشی نیز توجه شود. ما نباید فراموش کنیم که تئاتر عمود فرهنگی هر کشوری است و مسئولان فرهنگی باید به این هنر بسیار مهم و ارزنده توجه ویژه داشته باشند!

کارگردان نمایش های «ظهر عاشورا» و «آخرین بازی» تأکید کرد: جامعه شناسان می گویند اگر جامعه ای را می خواهید بشناسید به تئاترش رجوع کنید چرا که موسیقی و معماری و پوشاک و... هر ملتی در تئاترهایش نهفته است.

نظری افزود: من قول شرف می دهم تئاتر می تواند رفتار فرهنگی مردم و دغدغه ها و آسیب های اجتماعی را اصلاح کند اما افسوس که به شدت مهجور مانده و کسی به آن توجهی نمی کند. این بسیار تلخ است که مدیران وعده می دهند اما وعده های شان تحقق پیدا نمی کند چرا که تئاتر بودجه ناچیزی دارد و این بودجه ناچیز کفاف یکصد هزار نفر هنرمند فعال در تئاتر را نمی دهد.

بازیگر نمایش «مسافر کوفه» تصریح کرد: جمعیت یکصد هزار نفری هنرمندان تئاتر حمایت می خواهند برای کارشان مکان می خواهند، بیمه می خواهند و توقع ما از وزیری که سکان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در دست می گیرد این است که فعالان این حوزه را سر و سامان دهد.

وی یادآور شد: چند وقت پیش سازمان جدیدی به عنوان هوش مصنوعی راه اندازی شد که خوب قطعاً برای رشد کشورمان خوب است اما اولویت دارتر از هر چیز امروزه حوزه هنرهای نمایشی است که ۴۵ سال عقب افتاده و تمام زیرساخت هایش را از دست داده است. الآن تهران چند سالن حرفه ای دارد؟ این سالن ها اغلب برای قبل انقلاب هستند و فرسوده شده اند از این رو باید به مقوله سالن سازی نیز توجه ویژه ای صورت گیرد.

نظری در خاتمه این گفتگو افزود: اگر حصار تئاتر شهر را من دنبال نمی کردم از تئاتر شهر هم اکنون چیزی باقی نمانده بود. امیدوارم هر کسی متولی وزارت ارشاد می شود به این مسأله فکر کند چون مهم است و هنرمندان نمایشی و هنر نمایش امروزه در رنج زیادی هستند.

نظر شما