شناسهٔ خبر: 67850613 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

امیدواری به آینده دانش‌آموزان مازندرانی با مشق مهارت

ساری - ایرنا - صاحبنظران نداشتن مهارت را بزرگترین چالش برای اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی می دانند و بر این باورند مهارت آموزی دانش آموزان در راستای هدایت تحصیلی باید به سمت هنرستان های فنی و حرفه ای در جهت مهارت آموزی و اشتغال آفرینی سوق داده شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، نبود تعادل بین رشته های دانشگاهی سبب شد که حدود ۶۰ درصد از بیکاران استان مازندران از دانش آموختگان دانشگاهی باشند که این امر سبب شد صاحبنظران نسبت به اهمیت هدایت تحصیلی و مهارت آموزی دانش آموزان تاکید جدی داشته باشند. حضور تحصیل کردهای بیکار برای بسیاری از خانواده ها آزار دهند شده و در صورتی که با هدایت تحصیلی درست و تعادل بین رشته های دانشگاهی شاهد این تعداد از بیکاران تحصیل کرده در مازندران نبودیم.

این روزها اگر سری به ملاقات عمومی سه شنبه های مدیران ارشد استان و شهرستان های مازندران بزنید حضور تعداد قابل توجهی از تحصیل کرده های مقاطع مختلف دانشگای از کاردانی تا دکتری را شاهد هستید که به دنبال ابتدایی ترین شغل ها دولتی هستند.

کارشناسان بر این باور هستند اگر برای خانواده ها فرهنگ سازی می شد تا بر اساس استعداد فرزندان خود هدایت تحصیلی آنها را انجام می دادند امروز شاهد این حجم از تعداد تحصیل کرده های فاقد مهارت جویای کار در این خطه از شمال نبودیم.

این روزها همه شهروندان به این باور رسیدن که نوبت گرفتن از یک متخصص قلب در مطب خیلی راحتر از نوبت گرفتن از یک تعمیر کار کولر است و شاید روزها باید در نوبت باشی تا این استاد کار به شما نوبت دهد.

گسترش مهارت آموزی برای دانش آموزان سبب خواهد شد آنها ۱۰ سال زودتر وارد بازار کار شوند و تشکیل خانواده دهند که این امر آسیب های اجتماعی را کاهش خواهد داد.

در کشورهای توسعه یافته جهان رویکردهای کمی و توجه به مدرک گرایی در مراکز آموزشی برچیده شده است اما این راهبرد اشتباه همچنان در بسیاری از کشورهای درحال توسعه برقرار است و کمیت و مدرک گرایی برای کسب یک شغل دولتی جای مهارت آموزی را گرفت.

امیدواری به آینده دانش‌آموزان مازندرانی با مشق مهارت

توجه به مهارت آموزی و نوسازی زیرساخت های آموزش در مراکز فنی و حرفه‌ای سبب خواهد شد دانش آموزان امروز جامعه با فراگیری شغل مورد علاقه خود در آینده ای بسیار نزدیک درآمد خوبی برای خود رقم بزنند.

شغل فقط پزشکی نیست

مدرس هنرستان های فنی و حرفه ای مازندران در گفت گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر موجی در بین خانواده ها ایجاد شد که فرزند آنها به طور حتمی باید پزشک یا کارمند دولت شوند.

ناصر حبیبی اظهار کرد: همه باید برای دانش آموزان و خانواده های آنها فرهنگ سازی کنند که فرزندان آنها بر اساس استعداد و ظرفیت های که دارند مسیر تحصل و شغل خود را مشخص کنند.

وی با بیان این که بدون ترید در شرایط فعلی درآمد یک استاد کار فنی در بخش های مختلف بیشتر از یک کارمند است، اظهار کرد: دانش آموزان به اجبار خانواده ها رشته های تحصیلی را انتخاب می کنند که بعد از کسب دکتری تازه باید به دنبال مهارت آموزی باشند.

امیدواری به آینده دانش‌آموزان مازندرانی با مشق مهارت

حبیبی ادامه داد: نبود تعادل بین رشته های دانشگاهی سبب شد که نوبت گرفتن از یک متخصص قلب راحتر از یک استاد کلر باشد که این امر بسیار نگران کننده است.

این مدرس هنرستان های فنی و حرفه ای مازندران با اشاره به این که ۷۰۰ هزار دانش آموز پشت کنکور ما نمی توانند همه پزشک شوند، ادامه داد: اگر برای خانواده ها فرهنگ سازی شود فرزندان آنها در شغل مورد علاقه خود هدایت تحصیلی شوند به مراتب موفق تر خواهند بود.

وی گفت: نقش رسانه ها در ترویج فرهنگ مهارت آموزی بسیار زیاد است که باید در جامعه بین خانواده ها و دانش آموزان گسترش یابد.

کاهش آسیب های اجتماعی

این مدرس هنرستان های مازندران اظهار کرد: اگر به دنبال کاهش آسیب های اجتماعی هستیم باید زمینه ای فراهم کنیم که فرزندان ما زودتر شاغل و متاهل شوند.

ناصر حبیبی اظهار کرد: موارد بسیار زیادی از دانش آموختگان مقاطع متخلف به ما مراجعه می کنند که بعد از سالها درس خواندن هیچ مهارتی برای کارآفرینی ندارند و از ابتدا مهارت آموزی را شروع می کنند.

وی با بیان این مطلب که ۴۲ درصد دانش آموزان باید جذب مدارس فنی و حرفه ای شوند، ادامه داد: این تعادل سازی سبب خواهد شد که جوانان ما زودتر شاغل و مسیر زندگی آنها مشخص شود.

امیدواری به آینده دانش‌آموزان مازندرانی با مشق مهارت

حبیبی ادامه داد: دانش آموزانی که در هنرستان های مازندران مهارت آموزی می کنند ۱۰ سال زودتر شاغل خواهند شد که این امر به نفع خانواده، دانش آموز و جامعه است.

این مدرس هنرستان های فنی و حرفه ای تصریح کرد: برخی از هنرستان های مازندران همه رشته های فنی که جامعه به آنها نیاز دارد آموزش می دهند که این یک فرصت مناسب برای ایجاد اشتغال پایدار است.

نظر شما