شناسهٔ خبر: 67850601 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ایجاد راه دسترسی به غار "قمری" خرم‌آباد آغاز شد

خرم‌آباد - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: عملیات اجرایی زیرساخت های لازم برای ایجاد راه دسترسی به غار "قمری" در راستای تکمیل پرونده ثبت جهانی دره خرم آباد آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان، عطا حسن پور اظهار کرد: این اقدام در راستای ارسال پرونده ثبت جهانی دره خرم آباد با محوریت ساماندهی غارهای پیش از تاریخ قلعه فلک الافلاک و در راستای بازید میدانی ارزیاب یونسکو از غارها در حال انجام می باشد.

وی اضافه کرد: عملیات یاد شده با هدف آماده سازی مسیر بازدید گردشگران و ایجاد راه دسترسی برای غار قمری در حال اجرا است که به زودی تکمیل و اقدامات برای پاکسازی مسیر دسترسی، ایجاد زیر ساخت، پله سنگی، ایجاد نشانک و نورپردازی و نصب تابلو اجرایی می‌شود.

به گفته وی غارهای هفتگانه دره خرم آباد به عنوان بخشی از پرونده ثبت جهانی این دره، توسط اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان در دست مرمت، بهسازی و ایجاد راه دسترسی قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا غارهای کلدر، قمری، گیلوران، یافته، کنجی و دو پناهگاه صخره ای گر ارجنه و پاسنگر در دره تاریخی خرم آباد قرار دارند.

غار قَمَری یا اشکفت قمری مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان بالای سفیدکوه مشرف به گرداب سنگی خرم‌آباد ۱۰ مهر ۱۳۸۰ با شماره ۴۱۴۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ که کاوش رسمی آن سال های ۱۳۴۳ تا ۱۳۴۸ توسط پروفسور فرانک هول و باستان‌شناسان دانشگاه رایس انجام شده است.

نظر شما