شناسهٔ خبر: 67850179 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

آنروا: با اجرای قریب‌الوقوع تهدید اسرائیل برای اخراجمان از قدس روبه‌رو هستیم

زینب غلامی

آژانس امدادرسانی به آوارگان فلسطینی (آنروا) اعلام کرد این آژانس با چالش‌ها و تهدید قریب الوقوعی درباره اخراج از شهر قدس اشغالی و درج نام آن به عنوان یک سازمان تروریستی از سوی کنست (پارلمان اسرائیل) مواجه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، معاون کمیسر آژانس امدادرسانی به آوارگان فلسطینی (آنروا) در جلسه شورای امنیت در نیویورک درباره وضعیت انسانی غزه گفت: بیش از ۶۰۰ هزار کودک فلسطینی در غزه به آموزش دسترسی ندارند و از زمان آغاز جنگ غزه در سایه گسترش بیماری‌ها، درگیری‌ها و گرسنگی به مدرسه نرفته‌اند.

وی به طرح‌های آژانس آنروا برای از سرگیری آموزش طی روزهای آینده با ارائه حمایت پزشکی و روانی و خدمات آموزشی اشاره کرد.

این مسؤول آنروا به تلاش رژیم صهیونیستی برای انحلال این آژانس اشاره و تاکید کرد: بیش از ۱۹۹ کارمند آنروا در غزه کشته شده و ۱۹۰ ساختمان وابسته به سازمان ملل و این آژانس در معرض حمله قرار گرفتند. همچنین حملاتی به مدارس وابسته به آنروا که آوارگان به آنجا پناه می‌برند، انجام شد. همچنین اسرائیل مقر اصلی آنروا در غزه را بمباران و آن را به طور کامل ویران کرد. بیش از ۵۰۰ فلسطینی که در داخل مقرهای سازمان ملل بودند کشته شدند. اسرائیل همچنین کاروان‌های کمک‌های بشردوستانه را هدف قرار داد. مکان امنی در نوار غزه وجود ندارد.

وی افزود: بسیاری از کارکنان بین‌المللی از جمله کمیسر آنروا به ویزا برای ورود به اسرائیل دست نیافتند.

این مقام از اطلاعات اشتباهی که منجر به خشونت و هدف قرار دادن آنروا می‌شود، صحبت و به موافقت کنست (پارلمان اسرائیل) با سه لایحه درباره آژانس آنروا در قرائت اولیه اشاره کرد.

در حالی که هرگونه پیش‌نویس قانونی در کنست نیاز به تصویب در سه مرحله دارد، این مسؤول آنروا گفت که تصویب این قوانین احتمالا طی روزهای آینده اتفاق می‌افتد.

این پیش نویس‌ها شامل ممنوعیت عملیات آنروا در قدس شرقی، لغو امتیازهای سازمان ملل و مصونیت‌های داده شده به این آژانس از سال ۱۹۴۹ و درج آنروا به عنوان یک سازمان تروریستی است.

این مسؤول آنروا گفت: تصویب چنین قوانینی تمام کارمندان آنروا را در معرض خطر مستقیم قرار می‌دهد و برای کل سازمان ملل و در سرتاسر جهان تبعاتی دارد.

از سوی دیگر مهند هادی، هماهنگ کننده سازمان ملل در امور بشردوستانه در فلسطین در جلسه شورای امنیت در خصوص سفر اخیر خود به نوار غزه صحبت و بر خواسته‌های قبلی دبیرکل سازمان ملل شامل آتش‌بس، ورود کمک‌های بشردوستانه و آزادی فوری اسرا تاکید کرد.

وی به رنج و مشکلات مردم غزه اشاره و تاکید کرد: کسی که از بمب‌ها نجات می‌یابد با گرسنگی و خطرات بهداشتی و وبا مواجه می‌شود. همچنین برای کسانی که از بیماری‌های مزمنی مثل بیماری‌های کلیوی و سرطان رنج می‌برند خدمات پزشکی وجود ندارد.

طبق گزارش خبرگزاری فلسطینی وفا، این مسؤول آنروا گفت: ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه در سایه ادامه تجاوزات رژیم صهیونیستی و ناامنی، وجود یک زیرساخت ویران شده و کمبود سوخت و محدودیت‌های اعمال شده بر تردد و ارتباطات همچنان یک ماموریت محال است. نادیده گرفتن آشکار قوانین بشردوستانه بین‌المللی در نوار غزه یک امر شایع است. کودکان، زنان، خبرنگاران و امدادگران بهای سنگینی می‌پردازند.

در این راستا واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل پیش‌نویس‌های قانون کنست برای ممنوعیت فعالیت آنروا و درج آن به عنوان یک سازمان تروریستی را سیلی به تمام تلاش‌ها برای تحقق ثبات در منطقه دانست.

وی گفت: ادعاهای شرم آوری که اسرائیل درباره کارمندان آنروا مطرح کرده صحت آن ثابت نشده است و در نتیجه اعضای شورای امنیت باید مقابل تلاش‌ها برای مخدوش کردن وجهه یکی از موسسات سازمان ملل بایستند.

وی عملکرد تعدادی از کشورهای غربی در شورای امنیت را شرم آور دانست و بر لزوم صدور قطعنامه الزام آوری برای آتش‌بس در غزه تاکید کرد.

نماینده چین در سازمان ملل نیز اعلام کرد فاجعه کنونی در نوار غزه محکی برای وجدان اخلاقی بشریت و اصول عدالت بین‌المللی است. اسرائیل از تمام خطوط قرمز قوانین بین‌المللی و قوانین بشردوستانه تجاوز کرده است. آنچه اتفاق می‌افتد لکه ننگی در تاریخ بشریت است که محو آن دشوار است.

وی از آمریکا خواست که فشار بیشتری بر رژیم صهیونیستی برای تحقق آتش بس فوری در نوار غزه بیاورد.

نماینده الجزایر در سازمان ملل نیز گفت: نباید هشدارهای سازمان جهانی بهداشت درباره شیوع بیماری‌ها بین ساکنان آواره غزه را نادیده گرفت. بیماری‌هایی که می‌توان از آن پیشگیری کرد به زندگی بسیاری از مردم به دلیل کمبود تجهیزات پزشکی اساسی پایان می‌دهد.

وی خواهان بازگشایی تمام گذرگاه‌های مرزی از جمله گذرگاه رفح و کمک به آنروا و دیگر سازمان‌های امدادرسان برای توزیع کمک‌ها در سرتاسر نوار غزه شد.

انتهای پیام

نظر شما