شناسهٔ خبر: 67849947 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

آمریکایی‌ها از این زن در کاخ سفید استقبال می‌کنند؟

ایرنا : با نزدیک شدن به انتخابات آمریکا و در شرایطی که کامالا هریس فعلا گزینه نهایی احتمالی حزب دموکرات است، نتایج نظرسنجی جدید نشان می دهد که آمریکایی ها کمتر از گذشته از حضور یک رئیس جمهوری زن در کاخ سفید استقبال می کنند.

صاحب‌خبر -

تارنمای هیل نوشت نتایج نظرسنجی یوگاو نشان می دهد که از سال ۲۰۱۵ تعداد آمریکایی هایی که می گویند آمادگی پذیرش یک رئیس جمهوری زن را دارند، کاهش یافته است.

این نظرسنجی بعد از کناره گیری جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا از شرکت در رقابت های انتخاباتی و به منظور ارزیابی دیدگاه رای دهندگان پیرامون «سوگیری های جنسیتی» و شانس هریس برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر (آبان) طراحی شد.

بر اساس نتایج این نظرسنجی، در حالی که ۴۹ درصد از پاسخ دهندگان گفتند دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا و نامزد جمهوریخواهان و هریس به نسبت مساوی دارای صلاحیت تصدی کرسی ریاست جمهوری هستند، آنها درباره ایده ریاست جمهوری زن در کشورشان تردید داشتند به طوری که ۵۴ درصد گفتند آماده حضور رئیس جمهور زن هستند و ۳۰ درصد خود را فاقد چنین آمادگی ای اعلام کردند.

خبر مرتبط
دیپلمات سابق آمریکایی: دموکرات‌ها با انتخاب هریس مرتکب اشتباه شدند

دیپلمات بازنشسته و مشاور سابق بخش آمریکای کمیسیون ریاست جمهوری دو جانبه با روسیه با بیان اینکه بهتر بود حزب دموکرات جو بایدن رئیس جمهور آمریکا را به عنوان نامزد خود در انتخابات آتی ریاست جمهوری در این کشور حفظ می‌کرد، اظهار کرد: هریس نمی‌تواند مناظره کند و حتی از عهده انجام یک سخنرانی هیجان‌انگیز نیز برنمی‌آید.

این ارقام از سال ۲۰۱۵ تاکنون کاهش یافته است. در آن سال نظرسنجی اکونومیست و یوگاو نشان داد ۶۳ درصد آمریکایی ها آماده پذیرش یک رئیس جمهوری زن هستند. این نظرسنجی در ماه اردیبهشت (مه) و یک ماه بعد از اعلام نامزدی هیلاری کلینتون برای شرکت در رقابت های انتخاباتی و یک ماه قبل از آن صورت گرفت که وی به عنوان نخستین زن، نامزدی حزب دموکرات را کسب کرد.

در حالی که هریس به عنوان دومین زن برای کسب چنین جایگاهی تلاش می کند، مسئله جنسیت می تواند یک مانع بزرگ بر سر راه او باشد. ۴۱ درصد آمریکایی ها بر این باورند که در شرایط برابری صلاحیت نامزدها، نیمی از مردان در کشورشان تمایلی ندارند به یک نامزد انتخاباتی زن رای دهند.

این ارزیابی در بین حزب دموکرات نشان می دهد در حالی که ۷۷ درصد از اعضای این حزب می گویند آماده پذیرش رئیس جمهور زن هستند، ۳۷ درصد فکر می کنند که همشهریان آمریکایی آنها به یک نامزد زن با صلاحیت برابر با نامزد مرد رای نخواهند داد.

این نگرانی باعث شده تا ۳۵ درصد دموکرات ها عنوان کنند که هریس باید یک مرد را به عنوان معاون خود معرفی کند و تنها ۶ درصد موافق انتخاب معاون زن از سوی هریس هستند.

با این حال در بین دموکرات ها میزان محبوبیت گرچن وایتمرز فرماندار میشیگان که ممکن است به عنوان معاون هریس معرفی شود ۲۷ درصد است.

دو نفر دیگری که ممکن است به عنوان معاون هریس معرفی شوند سناتور مارک کیلی و جاش شاپیرو فرماندار پنسیلوانیا هستند که محبوبیت هر دوی آنها در نظرسنجی ها ۲۲ درصد است.

نظرسنجی یوگاو روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشته از بین هزار و ۱۷۰ رای دهنده واجد شرایط و با حاشیه خطای ۳ درصد انجام شد.

خبر مرتبط
انتقاد ترامپ از اظهارات کامالا هریس/ رابطه ما با نتانیاهو هیچ‌گاه بد نبوده است

دونالد ترامپ ضمن انتقاد از سخنان «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره جنگ غزه، این سخنان را «بی‌احترامی به اسرائیل» توصیف کرد و گفت رابطه او با نتانیاهو هیچگاه بد نبوده است.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه ۵ نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳) انجام می شود و نتایج نظرسنجی های جدید نشان می دهد که فشارها بر بایدن برای کناره گیری از قدرت ریاست جمهوری افزایش یافته است.

 

نظر شما