شناسهٔ خبر: 67849904 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

رئیس پیشین فدراسیون کشتی در گفت‌وگو با «اعتماد»؛

طالقانی: کار عاطفی رییس جمهور قشنگ بود؛ دادکان و رسول خادم گزینه های خوبی برای وزارت ورزش هستند؛ بچه ها بوی طلا می دهند

پیشکسوت کشتی ایران از المپیک و انتخاب وزیر ورزش می گوید.

صاحب‌خبر -
طالقانی: کار عاطفی رییس جمهور قشنگ بود/ دادکان و رسول خادم گزینه های خوبی برای وزارت ورزش هستند/ بچه ها بوی طلا می دهند
کد خبر: 668726
|
۱۴۰۳/۰۵/۰۶ ۰۹:۱۵:۰۶

روزبه‌ دلاور

کشتی پرافتخارترین رشته ایران در تاریخ مسابقات المپیک به حساب می‌آید، رشته‌ای که در هر دوره از المپیک به تنهایی رنکینگ ورزش کشورمان را ارتقا می‌بخشد و با افتخارآفرینی‌های کشتی‌گیران ما دل ملت هم شاد می‌شود. رشته پهلوانی که ورزش اول کشور ما به حساب می‌آید و پیر و جوان و زن و مرد از قدیم تا به امروز به آن علاقه دارند. اما تا چند روز دیگر کشتی‌گیران ما باید در پاریس به مصاف رقبای خود بروند از همین حالا دل تو دل مردم نیست! کشتی‌دوستان منتظر هستند تا ببینند حسن یزدانی بعد از خداحافظی تیلور در المپیک چه کار می‌کند؟ عموزاد و زارع به شگفتی‌سازی خودشان ادامه می‌دهند؟ امامی و آذرپیرا می‌توانند غول‌کش اوزان‌ خود باشند؟ در فرنگی هم خیلی‌ها منتظر کشتی سعید اسماعیلی و میرزازاده هستند تا رقابت‌های این دو را در کنار هم‌تیمی‌هایی آنها، محسن‌نژاد در ۶۰ کیلوگرم و کاویانی‌نژاد در ۷۷ کیلوگرم و مهمدی و ساروی به ترتیب در اوزان ۸۷ و ۹۷ کیلوگرم تماشا کنند. با شرایطی که بچه‌های ما دارند که خیلی‌ها امیدوارند کشتی‌گیران بتوانند ۳، ۴ مدال خوشرنگ به گردن بیاویزند، اگرچه علیرضا دبیر، رییس فدراسیون اعتقاد دارد بازار نیست که بروند و ۴ تا مدال بگیرند! برای بررسی بیشتر با محمدرضا طالقانی، پیشکسوت و رییس اسبق این فدراسیون تماس گرفتیم. در ادامه‌ گپ و گفت اختصاصی «اعتماد» با طالقانی را می‌خوانید.

 

در آستانه شروع المپیک به ما بگویید چه خبر از کشتی؟

خیلی وقت است از کشتی دور هستم و خبرها را از طریق دوستانم می‌شنوم، اما به نظرم باز هم بیشتر امید به کشتی است و کشتی‌گیران هم خواسته مردم را تامین می‌کنند. در حال حاضر بیشتر از ده، یازده سهمیه در المپیک نداریم، ‌اما حداقل ۴ مدال از فرنگی و آزاد می‌گیریم تا باعث خوشحالی مردم شوند و یقین بدانید از این مدال‌ها، طلای ناب بازی‌ها هم هست.

اما رییس فدراسیون در آخرین مصاحبه‌اش چندان خوشبین نبوده و حتی به طعنه گفته مگر بازار سیداسماعیل است که برویم چهار مدال بگیریم! امیدواری شما بر چه اساسی است؟

من ۵۰ سال است که در کشتی هستم، اما الان دور افتادم و دنبال چالش و این حرف‌ها نیستم. اما نظر خودم را می‌گویم به خاطر اینکه من خیلی بیشتر از خیلی‌ها کشتی را دوست دارم و یقین دارم بچه‌ها خیلی بهتر از بقیه کشتی‌گیران در دنیا هستند. یادت باشد نماینده ۸۰ میلیون ایرانی هستند که دل‌شان پشت این بچه‌هاست. البته پشت همه ورزشکاران است، اما کشتی یک تافته جدا بافته است و یقین بدانید ما بهترین رنگ مدال‌ها را در کشتی داریم. غرور مردم ما با گرفتن مدال ارضا می‌شود و اهتزاز درآوردن سرود و پرچم ما. یقین بدانید باز هم آبروی این مملکت را ورزش می‌خرد آن هم بیشتر از همه در کشتی.

فکر می‌کنید شرایط برای کسب موفقیت فراهم بوده تا بچه‌ها بتوانند بهتر از المپیک قبلی کار کنند؟ 

بچه‌ها هم در آزاد و هم فرنگی خوب بودند.‌در المپیک قبل هم حداقل مدال را آوردند. نسبت کل کاروان را در نظر بگیرید تا بگوییم کشتی انتظارات را برآورده کرده یا نکرده. بله ممکن است یک جایی بد بیاورند، اما در نهایت کشتی یک سرمایه بسیار عظیمی است و بچه‌های این دوره هم بدون حرفی و با عشق تمام می‌روند و ان‌شاءالله باعث‌ خوشحالی و غرور ملی و آبروی مملکت می‌شوند.

عملکرد نفر به نفر را نمی‌خواهیم ارزیابی کنیم، اما روی حسن یزدانی حساب ویژه باز کردند. شما فکر می‌کنید یزدانی می‌تواند طلای پاریس را به افتخاراتش اضافه کند؟

همه ایران به یزدانی امیدوارند به خاطر اینکه در حال حاضر باتجربه‌ترین و بهترین است. خودش یک مربی کامل است برای خودش. کسی که ۱۱ تا مدال می‌گیرد اصلا درباره هیچ چیز او نمی‌شود صحبت کرد غیر از اینکه‌ با همه‌ وجودش می‌رود که برای این مملکت مدال بگیرد. او هیچ حرفی هم نمی‌زند به خودش واگذار کنید، بقیه بچه‌ها هم ‌همین‌طور و یقین بدانید بهترین ‌مدال‌ها را برای مملکت‌مان می‌گیرند. بچه‌های ما همگی اصیل و پر از تجربه هستند، ان‌شاءالله مدال‌های رنگارنگی را هم کسب می‌کنند .

وضعیت کشتی‌گیران دیگر کشورها به خصوص امریکایی که پیشرفت زیادی داشتند، در المپیک را چطور ارزیابی می‌کنید؟

همه که نمی‌روند بخوابند! همه‌ می‌روند کار می‌کنند و امریکا هم تازه فهمید باید بیشتر روی کشتی سرمایه‌گذاری کند، چون چند دوره است که روسیه هم ‌به این مسابقات نمی‌آید. آنها بیشتر سرمایه‌گذاری کردند و همه در حال کار کردن هستند، اما به نظر من در بین تمام تیم‌ها باز هم تیم‌ ما بهتر است، چون چند سفر خارجی و مسابقات مختلف رفتند و کشتی‌گیران ما بیشتر از کشورهای دیگر تجربه دارند. کشتی‌گیرانی ‌مثل زارع و یزدانی و همه و همه بچه‌ها بوی طلا می‌دهند. باور کنید راست می‌گویم که تیم کشتی ما خیلی خوب و باتجربه است و امیدوارم به حق‌شان برسند.

نظر شما درباره حضور رییس‌جمهور در اردوی تیم کشتی چیست؟

این کار عاطفی آقای پزشکیان بسیار کار قشنگ و به موقعی بود که اثرگذار است. حضور مسوول اجرایی اول مملکت برای بچه‌ها اهمیت زیادی دارد و اثرگذار است . وقتی از دهان رییس‌جمهور می‌شنوند که چشم مردم به موفقیت اینهاست متوجه می‌شوند که کارشان مهم است و توجه می‌شود.

سوال خارج از بحث نظر شما درباره افرادی که از آنها به عنوان وزیر آینده ورزش اسم می‌برند، چیست؟

درباره کابینه صحبت نمی‌کنم، چون تخصصی ندارم البته من برای این مملکت هستم. همه مردم می‌توانند درباره تمام مسائل صحبت کنند، اما خب تخصص من فقط در ورزش است و دوست دارم در این باره صحبت کنم. نظرم درباره وزیر آینده صفایی‌فراهانی و رسول خادم و محمد دادکان و صالحی‌امیری است. از نظر من در مجموع یکی انتخاب شود که حداقل با ورزش باشد. من ورزش را دوست دارم و نظرم را ورزشی می‌گویم، چون دلم می‌خواهد یکی کار کند که ورزشی باشد.

صحبت خاصی مانده؟

در این برهه از زمان که در آخرین روزهای اعزام ورزشکاران ‌به المپیک است از مسوولان می‌خواهم که اگر می‌خواهید طلا بگیریم و پرچم مقدس کشورمان در پاریس به اهتزاز درآورده شود هر چه در توان دارید در این چند روز بگذارید و حمایت کنید و ما هم دعا برای بچه‌ها می‌کنیم که چهار سال یک آب خنک ‌نخوردند تا از فرم خاص بیرون نروند و روز بعد از مسابقات با دست پر برگردند و باعث خوشحالی مردم مملکت‌مان شوند. مردمی که خیلی نیاز دارند یک لبخند روی لب‌شان باشد و این حق را دارند و بچه‌های ما هم این پتانسیل را دارند که با موفقیت‌شان دل مردم را شاد کنند.

 

نظر شما