شناسهٔ خبر: 67849638 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

توسعه زیرساخت‌های گردشگری روستای قلعه‌نو زهک ادامه دارد

زاهدان - ایرنا - معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان گفت: اقدامات و برنامه‌های عملیاتی در حوزه توسعه گردشگری شهرستان زهک از مدت‌ها قبل آغاز شده و در حال انجام است.

صاحب‌خبر -

علیرضا شه‌بخش روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: زهک از شهرهای شمالی سیستان و بلوچستان است که دارای ۷۸ اثر تاریخی ثبتی، ۲۶ اثر تاریخی شناسایی شده و ۴ اثر طبیعی ثبت شده است که آثار تاریخی مهم آن نیز شامل دهانه غلامان، زاهدان کهنه و تپه رام شهرستان، بافت قدیمی روستای قلعه نو، منزل خالصی و منزل شهیدان میرحسینی است.

وی افزود: اقدامات و برنامه های عملیاتی در حوزه توسعه گردشگری شهرستان زهک از قبل آغاز شده و در حال انجام است که یکی از این اقدامات مربوط به پروژه‌ ارگ محمدحسین خان نارویی است.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان وبلوچستان ادامه داد: با تلاش و پیگیری‌های مدیرکل میراث فرهنگی استان از محل اعتبارات استانی موضوع احداث و تجهیز زیرساخت مجتمع گردشگری روستای قلعه نو، با اعتباری بیش از ۱۶ میلیارد ریال برای عملیات محوطه سازی ضلع غربی ارگ شامل حیاط پشت، کف فرش، نماسازی و دیوارچینی توسط پیمانکار از اواخر خردادماه آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

وی در زمینه بهبود سرویس‌های بهداشتی مجموعه روستای قلعه نو نیز تصریح کرد: مجموعه بهداشتی ساخته شده دهانه غلامان توسط شرکت‌های تابعه، از شهرداری زهک به دلیل غیرفعال و راکد بودن و استفاده غیرمجاز به عنوان انباری توسط شهرداری باز پس گرفته شد که بلافاصله عملیات بازسازی، تجهیز و تعمیر مجموعه آغاز شده است.

شه بخش ادامه داد: همچنین در زمینه تجهیز سرویس‌های بهداشتی هزینه هایی مبنی بر خرید لوازم، اتصالات و تجهیزات مورد نیاز، تهیه و نصب تابلوهای اخباری و برچسب سرویس های بهداشتی در این شهرستان انجام شده که امیدواریم مدیران شهرستانی در زمینه حفظ و نگهداشت آنها همکاری بیشتری با این اداره داشته باشند.

وی تاکید کرد: در راستای توسعه گردشگری و معرفی ظرفیت های فرهنگی، تاریخی و مردم شناسی این شهرستان نیز مطابق تقویم گردشگری و بروزرسانی سامانه رویدادهای فرهنگی هر ساله ویژه برنامه های مختلفی برگزار می‌شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان وبلوچستان بیان کرد: مهمترین رویدادهای فرهنگی ثبت شده در این شهرستان نیز شامل شب‌های فرهنگی زهک، جشنواره سی ترمی و جشنواره گردشگری عیاران است که در سطح استانی نیز به ثبت رسیده و در زمان های تعیین شده ویژه برنامه های آن با حضور مسوولان استانی و شهرستانی در زهک برگزار می‌شود و این روند نیز تا امروز اجرایی شده است.

وی افزود: همچنین جشنواره دهل نوازان از رویدادهای غیر ثبتی است که امسال برای اولین بار در زهک برگزار شد که قرار است در سال های آینده نیز اجرایی شود.

نظر شما