شناسهٔ خبر: 67849185 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

با اشاره به کارشکنی‌های نتانیاهو

مقام صهیونیست: به جای توافق به سمت بحران پیش می‌رویم

سپیده حسینی

یک وبگاه آمریکایی به نقل از برخی مسؤولان رژیم صهیونیستی گزارش داد که نخست وزیر این رژیم در مذاکرات آتش‌بس و تبادل اسرا سرسختی بیشتری نشان می‌دهد و این مساله می‌تواند موجب بروز بحران در این مذاکرات شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، وبگاه آمریکایی «آکسیوس» به نقل از یکی از مسؤولان رژیم صهیونیستی افزود که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم به دنبال توافقی است که دستیابی به آن غیرممکن است و او اکنون حاضر به اقدام نیست، موضوعی که می‌تواند به جای رسیدن به یک توافق موجب بروز بحرانی در مذاکرات شود.

این مسؤول رژیم صهیونیستی افزود: نتانیاهو در موضعگیری‌اش در خصوص توافق آتش‌بس سختگیری نشان می‌دهد و خواسته‌های جدیدی همانند ایجاد سازوکاری برای نظارت بر انتقال سلاح و نیروهای فلسطینی از جنوب غزه به شمال آن و حفظ کنترل اسرائیل بر مرزهای میان غزه و مصر را اضافه کرد.

این منبع صهیونیست در ادامه گفت: نتانیاهو خواسته‌های جدیدش را پنجشنبه در دیدار با بایدن در کاخ سفید مطرح کرد و تعهد داد پیشنهاد جدیدی را ظرف ۲ روز به میانجی‌های آمریکایی، قطری و مصری جهت ارائه به حماس ارسال کند اما حتی تا سه ساعت مانده به مذاکرات، بایدن و مشاورانش اطمینان ندارند آیا نتانیاهو واقعاً می‌خواهد به یک توافق برسد یا اینکه برای جلوگیری از فروپاشی کابینه‌اش تنها وقت کشی می‌کند.

برخی از مذاکره کنندگان رژیم صهیونیستی تاکید کردند با وجود اینکه بایدن در آن دیدار نیاز به رفع اختلاف نظرهای باقیمانده، نهایی کردن قرارداد در اسرع وقت ممکن، بازگرداندن اسرا و رسیدن به پایانی دائمی برای جنگ را مطرح کرد اما تردید داریم فشارهایی که بایدن به نتانیاهو آورد، او را به دست کشیدن از برخی خواسته‌های جدید و سخت‌گیری‌اش در پیشنهاد جدید اسرائیلی متقاعد کند.

در این میان نتانیاهو اعلام کرد که هیئتی را برای مذاکرات درباره غزه در رم اعزام خواهد کرد، او مدعی شد که بر این باور است به دلیل فشار نظامی پیشرفت‌هایی در مذاکرات حاصل شده است.

پیش از این برخی مسؤولان آمریکایی و رژیم صهیونیستی اعلام کردند که ویلیام برنز، رئیس سیا فردا (یکشنبه) در رم با محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، نخست وزیر قطر، دیوید بارنیا، رئیس سرویس جاسوسی موساد و عباس کامل، رئیس سرویس اطلاعات مصر نشستی خواهد داشت.

یک منبع آگاه در این رابطه اظهار کرد: انتظار نمی‌رود در این نشست مذاکرات تفصیلی درباره اختلاف نظرهای باقیمانده انجام شود بلکه اساساً تمرکز در آن بر استراتژی حرکت رو به جلو خواهد بود چرا که مذاکره کنندگان رژیم صهیونیستی امیدی ندارند نشست رم به یک پیشرفت بزرگ منجر شود.

انتهای پیام

نظر شما