خبرگزاری میزان - به گزارش وزارت راه و شهرسازی، سید میعاد صالحی روز پنجشنبه ۴ مردادماه در مراسم طرح توسعه ایستگاه راهآهن شهید مطهری مشهد گفت: به طور قطع با زیرساختهای ایجاد شده صادرات و واردات کالا از طریق ریل نیز افزایش مییابد، در این ۳۳ ماه رکورد یک میلیون و ۹۱۳ هزار تن در سال ترانزیت کالا در حوزه ریلی کشور شکسته شده است.
وی ادامه داد: به طور قطع میتوان با این توسعه زیرساختی، رقم ۲ میلیون تن ترانزیت ریلی در سال را به پنج میلیون تن افزایش داد.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران به اهمیت مرز سرخس اشاره و بیان کرد: این مرز هاب اقتصادی ریل پایه در شرق کشور است که از سمت ترکمنستان و قزاقستان، ایران به کریدور شمال و جنوب در روسیه و از سمت دیگر به کریدور شرقی – غربی در چین وصل میکند، لذا از اهمیت زیادی برای ایران برخوردار است.
وی اضافه کرد: این در حالی است که سایت مقابل سرخس در ترکمنستان توسعه زیرساختی متناسب با سرخس در ایران را نداشته است، هم اینک ظرفیت تخلیه و بارگیری بار توسط واگن روزانه در سرخس ایران بیش از ۴۰۰ واگن است؛ اما سایت مقابل در ترکمنستان کمتر از این میزان ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا از طریق واگن دارد.
صالحی با بیان اینکه راهآهن ایران آمادگی افزایش ظرفیت پذیرش تخلیه و بارگیری بار در سایت سرخس را تا ۶۰۰ واگن در روز دارد، گفت: با متولی این امر در کشور ترکمنستان نشستهای متعددی در یک سال اخیر چه در عشق آباد و چه در تهران انجام شده است.
ارتقای ایستگاه شهید مطهری به دهکده لجستیک
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران یکی از موضوعات مهم در ترانزیت، صادرات و واردات ریل پایه را ایجاد دهکدههای لجستیک و بنادر خشک ریلی برشمرد و گفت: افتتاح بندر خشک ریلی در نزدیکی تهران در سال گذشته برکات زیادی در حوزه ریلی برای کشور داشت.
وی ادامه داد: در این راستا با تلاشهایی که از سوی مسئولان استانداری و گمرک خراسان رضوی انجام گرفت، ارتقای ایستگاه راهآهن شهید مطهری مشهد نیز به دهکده لجستیک ریلی در ستاد لجستیک وزارت راه و شهرسازی به تصویب رسید.
صالحی اظهار کرد: با ارتقای ایستگاه شهید مطهری به دهکده لجستیک، خدمات حمل و نقل ریلی به طور کامل در این ایستگاه به متقاضیان عرضه میشود، در همین راستا ساختمانی در شان صادرکنندگان و واردکنندگان در این ایستگاه ایجاد و زیرساختهای سختافزاری آن فراهم شده است، خط ریلی آن از ۱۴ به ۲۵ خط افزایش یافته و ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در سه سکوی آن به ۹۰۰ واگن رسیده است.
وی با اشاره به استقرار گمرک در ایستگاه شهید مطهری از متولیان گمرک خراسان رضوی خواست که با توجه به افزایش حجم تردد واگنها در این ایستگاه و شبانهروزی شدن فعالیت آن، گمرک ظهور و بروز بیشتری برای اظهار کالا و ارائه تشریفات داشته باشد و ساعات فعالیت خود را در روز افزایش دهد.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی افزایش زیرساختهای نرم افزاری ایستگاه شهید مطهری را مستلزم پیگیری متولیان و دستگاههای اجرایی مرتبط در خراسان رضوی دانست و افزود: هر توسعه در حوزه ریلی منجر به افزایش سرمایه گذاری بخش خصوصی و توسعه صادرات و واردات میشود.
به گفته وی، اقدامات مربوط برای اضافه کردن ۱۵۰ هکتار زمین دیگر به ایستگاه شهید مطهری مشهد انجام خواهد شد تا بتوان سرمایهگذاری بخش خصوصی را در این بخش داشت.
عبور راهآهن از باتلاق بوروکراسی
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت: با تلاش زیاد در این ۳۳ ماه گذشته توانستیم از باتلاق میدان مین بوروکراسی کشور عبور کرده و به نتایج خوبی دست یابیم، به طور معمول افتتاح طرحهای عمرانی در کشور به نحوی است که ابتدا افتتاح میکنند و بعد از چند ماه طرح به بهرهبرداری میرسد.
وی ادامه داد: در این مدت راهآهن تلاش کرد که در ابتدا طرحهای ریلی را به بهرهبرداری برساند و بعد از چند ماه آن را افتتاح رسمی کند.
صالحی بیان کرد: به عنوان مثال خط سه و چهار ریلی تهران – گرمسار در سال ۱۳۹۴ افتتاح شده بود، اما در دولت سیزدهم با صرف هزینه ۱۵ هزار میلیارد ریال قطار روی آن به حرکت درآمد و هنوز ۲۵ هزار میلیارد ریال دیگر نیاز است که این ۲ خط به بهرهبرداری کامل برسد.
سیاهترین سالهای بودجهای راهآهن
مدیرعامل راهآهن ایران به روند بودجهای راهآهن در ۱۰ سال گذشته اشاره و بیان کرد: سالهای ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ بدترین و سیاهترین سالهای بودجهای راهآهن جمهوری اسلامی ایران بود. در سالهای ۹۴ تا ۹۷ بودجه راهآهن هر سال ۲۷ هزار میلیارد ریال بوده؛ اما بعد از آن این بودجه روند نزولی پیدا میکند و به ۱۵۰ هزار میلیارد ریال میرسد.
وی ادامه داد:، اما در نهایت با کمی افزایش در سال ۱۴۰۰ و ابتدای کار دولت سیزدهم به ۲۴ هزار میلیارد ریال میرسد.
صالحی اظهار کرد: در این شرایط که تورم و نرخ دلار رو به افزایش بوده، راهآهن با وجود کاهش بودجه، توسعه زیرساختهای خود را داشته و هزینههای آن ۱۰ برابر شده است، در سالی که راهآهن را از دولت قبل تحویل گرفتیم با انباشت بدهی و عدم تعویض لوکوموتیو مواجه بودیم.
انتهای پیام/
نظر شما