شناسهٔ خبر: 67848262 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

اختلال جهانی شبکه‌های ویندوزی چه زمانی رفع می‌شود؟

کارشناس تکنولوژی گفت: هنوز مشخص نیست، زیرا این تعداد مشتری و دستگاه آسیب‌دیده باید بررسی و بازیابی شوند، همچنین یک از محققان امنیت سایبری نیز گفته چند روز طول می‌کشد تا سیستم‌ها به حالت عادی خود بازگردند؛ البته ممکن است رفع این مشکل به چند هفته هم برسد.

صاحب‌خبر -

آرش سروری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره اختلالی که در شبکه‌های ویندوزی سراسر دنیا اتفاق افتاد، اظهار کرد: روز جمعه بیست‌ونهم تیر هزاران کارمند در شهرهای مختلف جهان از شرق تا اروپا نتوانستند به رایانه خود وارد شوند و به‌روزرسانی امنیتی نرم‌افزاری مربوط به گروه آمریکایی کراود استرایک که منجر به بروز مشکلاتی در سیستم عامل ویندوز ماکروسافت شده بود، عامل قطعی سیستم‌ها اعلام شد.

وی افزود: با توجه به اینکه هم رایانه‌ها و هم سرورها تحت تأثیر این اتفاق قرار گرفته‌اند، لازم است که میلیون‌ها رایانه تعمیر شوند تا مشکل به طور کامل از بین برود.

برنامه‌ساز حوزه تکنولوژی ادامه داد: کراود استرایک شرکت امنیت آمریکایی با ارزش سه و نیم میلیارد دلار در تگزاس آمریکا مستقر است، همچنین نرم افزار فالکوم برای جلوگیری از حملات سایبری طراحی شده و شامل مجموعه‌ای از محصولات است تا در فضای ابری دستگاه‌های مختلف کار خود را انجام دهد.

وی بیان کرد: تا پیش از این اتفاق ارزش سهام شرکت کراود استرایک در سال گذشته بیش از دو برابر شده بود، اما پیش از بازگشایی بورس نیویورک در روز جمعه سهام این شرکت با قیمت بسیار پایین‌تری معامله شد.

اختلال جهانی شبکه‌های ویندوزی چه زمانی رفع می‌شود؟

سروری با اشاره به اینکه در پی این اتفاق فعالیت بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی و فرودگاه‌ها مختل شد، ادامه داد: اداره هوانوردی فدرال آمریکا گفته که شرکت‌های هواپیمایی یونایتد و امریکن ایرلاین اجازه لغو پروازهای خود را خواستار شدند.

وی گفت: بیست‌ونهم تیر شلوغ‌ترین جمعه سال در پنج سال اخیر بود و این اتفاق در برهه بدی در اروپا رخ داد، همچنین به دلیل نزدیک بودن المپیک چالش‌های این رویداد هم تأثیرگذار بود، همچنین داروخانه و سامانه‌های نوبت‌دهی آنلاین به ویژه در انگلستان به مشکل برخوردند.

برنامه‌ساز حوزه تکنولوژی درباره زمان رفع این مشکل تصریح کرد: هنوز مشخص نیست، زیرا این تعداد مشتری و دستگاه آسیب‌دیده باید بررسی و بازیابی شوند، همچنین یک از محققان امنیت سایبری نیز گفته چند روز طول می‌کشد تا سیستم‌ها به حالت عادی خود بازگردند؛ البته ممکن است رفع این مشکل به چند هفته هم برسد، زیرا فقط به صورت دستی می‌توان این مشکل را برطرف کرد چراکه باید رایانه‌ها در حالت امن راه‌اندازی شوند و سپس به‌عنوان ادمین وارد سیستم‌ها شد و آن‌ها را هک کرد تا به شبکه متصل شوند.

وی ادامه داد: سیستم‌هایی که به علت به‌روزرسانی معیوب شرکت کراود استرایک با این مشکل مواجه شدند، صفحه آبی مرگ معروف به صفحه BSOD را می‌دیدند که شکلک ناراحت داشت.

اختلال جهانی شبکه‌های ویندوزی چه زمانی رفع می‌شود؟

سروری بیان کرد: در کشور ایران مدیرعامل فرودگاه امام خمینی گفته بود نرم افزارهای ما چون داخلی هستند، اختلالی نداریم و یکی دیگر از دلایلی که در ایران متوجه این اختلال نشدیم این بود که از نسخه‌های کرک شده ویندوز استفاده می‌کنیم.

وی اظهار کرد: همزمان با اختلال در عملکرد ویندوز نیز کاربران در شبکه‌های اجتماعی از روز جمعه بیستم جولای به‌عنوان «روز جهانی آبی مرگ» یاد کردند و این روز نیز به تقویم جهانی اضافه شد.

نظر شما