شناسهٔ خبر: 67846826 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

فرصت‌های جدیدی که با عضویت ایران در بریکس حاصل شد

دستاوردهای اولین نشست شهرداران چه بود؟

نخستین نشست شهرداران شهرهای بریکس پلاس با حضور بیش از ۲۰۰ تن از شهرداران، معاونان شهردار، رئیس و اعضای شوراها و پارلمان‌های شهری، مدیران و کارشناسان ۶۰ شهر از ۲۰ کشور عضو و مهمان برگزار و مباحث مهمی در راستای تعالی شهرها مطرح شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، به پیشنهاد شهرداری کازان و در راستای ریاست فدراسیون روسیه بر سازمان بریکس در سال ۲۰۲۴، نخستین نشست شهرداران شهرهای بریکس پلاس با حضور بیش از ۲۰۰ تن از شهرداران، معاونین شهردار، رئیس و اعضای شوراها و پارلمان‌های شهری، مدیران و کارشناسان ۶۰ شهر از ۲۰ کشور عضو و مهمان؛ آرژانتین، آذربایجان، برزیل، مصر، اتیوپی، هند، اندونزی، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، چین، شیلی، مراکش، مکزیک، روسیه، تاجیکستان، ترکیه، ازبکستان، آفریقای جنوبی و زامبیا تیر سال جاری مصادف با ژوئن ۲۰۲۴ در شهر کازان، مرکز جمهوری تاتارستان روسیه برگزار شد.

این نشست به ابتکار فدراسیون روسیه که ریاست بریکس در سال ۲۰۲۴ را بر عهده دارد، برای نخستین‌بار و به‌منظور تشکیل فوروم شهرهای بریکس پلاس پیشنهاد شد و از کشورمان ۱۹ تن در قالب هشت هیئت از شهرهای مشهد، اصفهان، تبریز، کرمان، تهران، اراک، رامسر و شیراز در این نشست شرکت کردند؛ طی این مدت، نشست‌ها و برنامه‌های مختلفی از سوی میزبان تدارک دیده شد.

ریاست هیئت‌های هشت شهر کشورمان در این نشست برعهده حسن موحدیان رئیس شورای شهر مشهد، علی قاسم‌زاده شهردار اصفهان، یعقوب هشیار شهردار تبریز، محسن تویسرکانی شهردار کرمان، حمیدرضا غلام‌زاده معاون مرکز اطلاع‌رسانی و بین‌الملل شهرداری تهران، علیرضا محمودی شهردار اراک، علی امینی‌شاد، شهردار رامسر، علی فراشائیان معاون شهردار شیراز بود.

فرصت‌های جدیدی که با عضویت ایران در بریکس حاصل شد؛ دستاوردهای اولین نشست شهرداران چه بود؟

مجمع شهرداران بریکس می‌تواند به رفع مشکلات عمومی شهرها کمک کند

مجمع عمومی این نشست با پیام ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه با قرائت رستم مینیخانوف رئیس جمهوری تاتارستان آغاز شد.

در پیام آقای پوتین آمده است: «من صمیمانه به شرکت‌کنندگان مجمع بین‌المللی شهرهای کشورهای بریکس پلاس که در کازان گرد هم آمده‌اند، خوش آمد می‌گویم.

ایجاد ساختار جدیدی که بر اساس اصول احترام متقابل، برابری و همکاری خلاقانه عمل خواهد کرد، گام مهمی در تقویت بیشتر روابط بین کشورهای عضو بریکس و شرکای آن‌ها است.

این مجمع می‌تواند به رفع مشکلات عمومی از جمله بهبود قوانین، آموزش، نوسازی، مسکن و خدمات عمومی حمل‌ونقل و زیرساخت‌های اجتماعی اجرای برنامه‌های بشردوستانه پروژه‌ها در زمینه معماری و محوطه‌سازی محیط زیست، دیجیتالی شدن و گردشگری کمک کند.

اطمینان دارم که ایجاد این مجمع گامی برای ابتکارات امیدوارکننده جدید خواهد بود؛ توصیه‌ها و پیشنهادات ارائه شده در آن به تحکیم روابط چند جانبه به نفع کشورهایمان کمک خواهد کرد.»

فرصت‌های جدیدی که با عضویت ایران در بریکس حاصل شد؛ دستاوردهای اولین نشست شهرداران چه بود؟

نیمی از جمعیت جهان در کشورهای بریکس زندگی می‌کنند

در ادامه رستم مینیخانوف رئیس‌جمهور تاتارستان به ایراد سخن پرداخت و گفت: «امروز شهرها به طور فزاینده‌ای به عنوان موتورهای رشد اقتصادی و نوآوری عمل می‌کنند.

همکاری بین‌المللی مقامات محلی نه‌تنها در خود شهرها، بلکه در بسیاری از مناطق و ایالت‌ها تبادل بهترین شیوه‌ها و توسعه پایدار را ترویج می‌کند.

تاتارستان یکی از مناطق پیشرو، توسعه یافته صنعتی و نوآور فدراسیون روسیه است؛ جمهوری ما روابط اقتصادی بین‌المللی و خارجی را با کشورهای دیگر توسعه داده و همیشه در تلاش برای یافتن زبان مشترک با شرکای خارجی است.

تلاش‌های مشترک در سطح شهر به توسعه رویکردهای نوآورانه برای چالش‌های موجود و ایجاد مدل‌های جدید توسعه پایدار کمک می‌کند

امسال پایتخت تاتارستان به‌عنوان محل برگزاری اجلاس سران بریکس انتخاب شده است؛ برای ما این یک افتخار بزرگ یک چالش جدی و یک مسئولیت سنگین است. تقریباً نیمی از جمعیت جهان در کشورهای بریکس زندگی می‌کنند و امروز فرصت‌های خوبی برای تقویت روابط منطقه‌ای و شهری در این مجمع وجود دارد.

همکاری بین شهرهای کشورهای بریکس و شهرهایی که آماده پیوستن به این مجمع هستند، تبادل فناوری‌های پیشرفته و بهترین شیوه‌ها را در زمینه مدیریت شهری و محیط زیست، صنعت و زیرساخت، بهداشت و درمان، حمل‌ونقل، آموزش و فرهنگ، ورزش و گردشگری و دیگر زمینه‌ها تسهیل می‌کند.

تلاش‌های مشترک در سطح شهر به توسعه رویکردهای نوآورانه برای چالش‌های موجود و ایجاد مدل‌های جدید توسعه پایدار کمک می‌کند و فعالیت‌های این مجمع به نفع ساکنان همه شهرها و مناطق خواهد بود و کمک شایانی به تقویت صلح و ثبات در سطح بین‌الملل خواهد کرد.»

فرصت‌های جدیدی که با عضویت ایران در بریکس حاصل شد؛ دستاوردهای اولین نشست شهرداران چه بود؟

توسعه مشارکت‌های عملی بین شهرهای کشورهای مختلف برای بهبود کیفیت زندگی مردم در «بریکس»

ایلسور متشین شهردار کازان نیز پس از سخنرانی رئیس‌جمهور تاتارستان در سخنان خود ضمن تشکر از شرکت کنندگان اولین نشست مجمع شهرها و شهرداری‌های کشورهای بریکس پلاس تاکید کرد: «نه‌تنها نمایندگان کشورهای بریکس، بلکه کسانی که در اهداف و اعتقادات با ما هم نظر هستند نیز به این مجمع دعوت شده‌اند.

نمایندگان ۶۰ شهر از ۲۰ کشور در این مجمع حضور دارند و ما با هم منافع ۲.۶ میلیارد نفر جهان را نمایندگی می‌کنیم که این مقیاس چشمگیر است و ما را تشویق می‌کند تا یک پایه محکم برای همکاری‌های طولانی مدت بین شهرهای کشورهایمان ایجاد کنیم.

هدف اصلی ایجاد مجمع شهرها و شهرداری‌های کشورهای «بریکس پلاس» توسعه مشارکت‌های عملی بین شهرهای کشورهای مختلف در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سایر زمینه‌ها، همچنین اجرای پروژه‌هایی با هدف بهبود کیفیت زندگی مردم است.

جمعیت شهرها و شهرداری‌های این مجمع به عنوان بستری برای تبادل بهترین تجربیات عمل خواهد کرد، همچنین انگیزه و نشاط قدرتمندی را برای توسعه یک مشارکت استراتژیک جامع در عصر جدید روابط بین‌الملل ایجاد خواهد کرد.»

«بریکس» بستر نوین برای گفت‌وگو بین دولت‌های مستقل و ملی‌گرا از سراسر جهان است

سرگلی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه از طریق پیام ویدئویی در این نشست حضور یافت و گفت: «در دنیای امروز شاهد تحولات ژئوپلیتیکی و اقتصادی عمیقی هستیم؛ مراکز قدرت جدید در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین در حال ظهور هستند و ظرفیت آن‌ها برای ایفای نقش مستقل در صحنه جهانی به طور فزاینده‌ای آشکار می‌شود که این تحولات نویدبخش عصر جدید در روابط بین‌الملل است.

در این عصر جدید، جهان بیش از هر زمان دیگری به راه حل‌های تازه برای چالش‌های دیرینه گسترش همکاری‌های اقتصادی و بشردوستانه بین کشورها بر پایه برابری و احتمال متقابل نیاز دارد در این میان نقش بریکس به‌عنوان یک بلوک قدرتمند و بستر نوین برای گفت‌وگو بین دولت‌های مستقل و ملی‌گرا از سراسر جهان روز به روز برجسته‌تر می‌شود.

جذابیت فزاینده بریکس برای کشورهای جنوب و شرق جهان ریشه در تعهد این بلوک به ترویج یک دستور کار سازنده و وحدت‌بخش دارد.

تقویت روابط و توسعه ارتباطات انسانی یکی از مهم‌ترین حوزه‌های تعامل در چهارچوب بریکس است

روابط بین منطقه‌ای در این راستا نقش حیاتی ایفا می‌کند و گفت‌وگوی سازنده بین جوامع و مناطق مختلف که گاه هزاران کیلومتر از یکدیگر فاصله دارند، به تقویت روابط موجود و توسعه ارتباطات انسانی کمک می‌کند که این امر یکی از مهم‌ترین حوزه‌های تعامل در چهارچوب بریکس به شمار می‌رود.

روحیه ذاتی تمایل به تعامل با شرکای همسو و دوستدار صلح در بریکس کاملاً همسو با ابتکار کازان و «متشین» شهردار این شهر شگفت‌انگیز، برای تأسیس انجمن شهرهای و شهرداری‌های کشورهای بریکس است.

ما اطمینان داریم که این ابتکار عمل ارزشمند به طور طبیعی در قالب تعاملات بین مناطق و شهرهای کشورهای بریکس ادغام و به بخش جدایی ناپذیری از رویدادهای سنتی سالانه بریکس تبدیل خواهد شد.

این رویدادها در حال حاضر شامل انجمن شهرهای خواهرخوانده و مجمع بین‌المللی شهرداری‌های بریکس است که سال جاری توسط نیژنی نووگورود و مسکو میزبانی خواهد شد.

فرصت‌های جدیدی که با عضویت ایران در بریکس حاصل شد؛ دستاوردهای اولین نشست شهرداران چه بود؟

زمینه‌های همکاری پیشنهاد شده در این نشست

در این نشست شرکت‌کنندگان دیدگاه‌های خود را از همکاری مشترک و به اشتراک گذاشتن تجربیات یکدیگر ابراز کردند و برابری همه شهرها مقابله مشترک با مشکلات محیط زیستی و آب و هوایی ایجاد زیر ساخت‌ها و فراگیر کردن انجمن بریکس پلاس را پیشنهاد کردند.

حمیدرضا غلام زاده، دبیرکل مجمع آسیایی شهرداران و معاون شهردار تهران در این نشست با تشکر از کازان برای برگزاری این رویداد گفت: «ابتکار ایجاد شهرها و شهرداری‌های بریکس پلاس فوق العاده است، زیرا ما در دورانی زندگی می‌کنیم که دنیا به سمت یک مدل جدید در حال حرکت به سوی یک نظم جهانی جدید است.

این نظم باید توسط فعال‌ترین کشورها و شهرها شکل بگیرد کازان این وظیفه را بر عهده گرفته و این قابل تحسین است. شهرداری‌ها در حال تبدیل شدن به بازیگران مهم هستند و بر این اساس می‌توانند با اقداماتی به نفع شهروندان نقش کلیدی را بازی نمایند. مجمع جدید زبان نفوذ و شکل جدیدی از همکاری بین کشورها و شهرها را به وجود خواهد آورد.»

سرجیو آردوندو اولورا، دبیر کل فدراسیون شهرها، شهرداری‌ها و انجمن‌های دولت‌های محلی آمریکای لاتین از عملکرد شهردار پایتخت جمهوری تاتارستان و معاون شهرداری کازان تمجید کرد.

وی گفت: «ما بر تمایل خود برای همکاری با شما همانطور که قبلاً انجام دادیم تاکید می‌نمایم امروز می‌توانیم از کازان الگوبرداری کنیم. ایلسور متشین یک رهبر محلی بوده که دید روشنی از مشکلات دارد؛ ما در این شهر جمع شده‌ایم و می‌بینیم که چگونه کازان به یک شهر نمونه تبدیل شده است.

ما می‌بینیم که چگونه زیرساخت‌ها تغییر کرده است و چگونه کازان در فرایندهای جهانی مشارکت می‌کند؛ تجربه‌ای که شهردار پایتخت تاتارستان به‌عنوان مدیریت کل این فرایند به ما ارائه می‌دهد، نمونه خوبی برای الگوبرداری است.»

فرصت‌های جدیدی که با عضویت ایران در بریکس حاصل شد؛ دستاوردهای اولین نشست شهرداران چه بود؟

برگزاری نشست تخصصی بحث و تبادل نظر شهرداران حاضر در مجمع

نشست تخصصی بحث و تبادل نظر شهرداران حاضر در مجمع تحت عنوان همکاری جهانی جوامع محلی» با حضور شهرداران و رؤسای هیأت‌های کشورمان برگزار گردید. مدیریت جلسه بر عهده مارگاریتا سیمونیان، سردبیر گروه رسانه‌ای راشا تودی بود.

ایلسور متشین شهردار کازان در این نشست اعلام کر: وب سایتی برای تبادل تجربیات برای این انجمن راه اندازی کرده است. پلتفرم آنلاین انگلیسی زبان شامل تجربیات ۱۰۴ شهر به نمایندگی از ۳۴ کشور جهان را شامل می‌شود. او گفت در آینده نزدیک این سایت به تمام زبان‌های کشورهای عضو بریکس ترجمه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: نمایندگان انجمن شهرها و شهرداری‌های کشورهای بریکس پلاس پیشنهاد برگزاری جلسه حداقل دو بار در سال را مطرح کردند؛ هر یک از اعضای انجمن می‌توانند به صورت روزانه در وب سایت جدید تبادل نظر کنند.

راوی رانجان کومار گورو، معاون مدیر کل مؤسسه خودگردان محلی هند، در مورد اجرای برنامه شهرهای هوشمند که در هند اجرا می‌شود گفت تعداد زیادی از مأموریت‌ها و برنامه‌های مختلف با شهرها و مقامات محلی مرتبط است. زمانی که اطلاعاتی مبنی بر ایجاد انجمن شهرهای بریکس پلاس ظاهر شد. از همان روز اول حمایت خود را اعلام کردیم بسیار مهم است که بتوانیم دانش را از طریق پلتفرم‌های مختلف منتشر کنیم و بهترین شیوه‌ها را به اشتراک بگذاریم.

السکی شاپوشنیکوف، رئیس دومای شهر مسکو، نیز اظهار داشت: «مسکو یکی از دیجیتالی‌ترین کلانشهرهای جهان است که می‌تواند در این راستا از سایر شهرداری‌ها حمایت جدی کند. به عنوان مثال، وی پلتفرم مدرسه الکترونیک مسکو را ذکر کرد که اکنون از آنالوگ‌های آن در مناطق کشور استفاده می‌شود و این یکی از پنج پلتفرم یادگیری الکترونیکی برای دانش آموزان در جهان است.

علاوه بر این چندین پلتفرم جالب دیگر نیز داریم که بیش از ۱۰ سال است که از آنها استفاده می‌شود، از جمله آن‌ها پلتفرم شهروند فعال است که به ما امکان می‌دهد هم یک همه پرسی در سطح شهر انجام دهیم و هم مسائل مربوط به زندگی منطقه‌ای را که ساکنان ما اغلب با آن مواجه هستند را حل کنیم.»

بیکه استوفایل، رئیس انجمن دولت محلی آفریقای جنوبی نیز گفت: «مقامات محلی باید بر وحدت تمرکز کنند. امروزه چالش‌های متولیان شهرداری در هر سطحی بسیار شبیه به هم و به همین دلیل نیازمند همکاری هستند؛ مقامات محلی پایی هستند که مقامات ملی در رفع مشکلات شهروندان باید روی آن‌ها بایستد.»

در این جلسه یعقوب هوشیار شهردار تبریز، آیسه آنلوسه شهردار اسکی شهیر ترکیه، نمایندگان هاربین چین، مشهد، اصفهان و دیگر شهرها تجربیات خود را به اشتراک گذاشتند.

ایجاد کتابخانه شهرهای بریکس در کازان

یکی از اتفاقات مهم این نشست ایجاد کتابخانه شهرهای بریکس در کازان روسیه بود؛ در پایتخت جمهوری تاتارستان در حاشیه نشست مجمع شهرها و شهرداران بریکس پلاس، کتابخانه این مجمع در کازان با حضور ایلسور متشین، شهردار کازان و دیگر شرکت‌کنندگان در این نشست افتتاح گردید. همه هیأت‌ها از جمله هیأت‌های جمهوری اسلامی ایران کتاب‌هایی از نویسندگان مشهور کشورهای خود به این کتابخانه اهدا کردند.

نمایندگان اتیوپی اشعار و افسانه‌های الکساندر پوشکین را اهدا کردند، همچنین هیئت ترکیه‌ای چاپی از شعر مثنوی معنوی نوشته «جلال الدین رومی» را به کتابخانه اهدا کرد.

نمایندگان جمهوری خلق چین کتاب افزایش و از بین بردن فقر را از رئیس دولت شیء جین‌پینگ به اشتراک گذاشتند و نمایندگان شهرهای ایران نیز کتبی نفیس از فرهنگ و البته معرفی شهرهای خود اهدا کردند.

شهردار کازان نیز رمان «جنگ و صلح» لئو تولستوی و همچنین آثار شاعر تاتار عبدالله توکای را به کتابخانه اهدا کرد.

سنت شگفت‌انگیز به اشتراک‌گذاشتن دانش، فرهنگ و تاریخ بین شهرها و مردم در کتابخانه شهرهای بریکس

شهردار کازان در مراسم گشایش این کتابخانه گفت: امروز ما در حال ایجاد یک سنت شگفت‌انگیز برای به اشتراک‌گذاشتن دانش، فرهنگ، و تاریخ خود بین شهرها و مردم هستیم و از شما به خاطر بازدیدتان و اینکه همه قطعه‌ای از میراث خود را به کتابخانه آینده شهرهای بریکس آوردید، صمیمانه تشکر می‌کنم. کازان یکی از بازارهای بزرگ گردشگری در حال توسعه نه تنها در کشور ما، بلکه در بخش اروپایی آسیایی جهان است و من معتقدم که روزی با تلاش مشترک ما این کتابخانه به سکوی زیبای دیگری تبدیل خواهد شد و ساکنان کازان و میلیون‌ها گردشگر از سراسر جهان که خواهند آمد و این ثروت میراث دنیای چند ملیتی را مشاهده خواهند کرد.

نکات مهم بیانیه مشترک مجمع شهرها و شهرداران بریکس پلاس

به گزارش ایمنا، شرکت‌کنندگان در مجمع شهرها و شهرداران بریکس پلاس بیانیه مشترک را پذیرفتند و «ایلسور متشین» شهردار کازان را به عنوان رئیس انجمن برای دوره تشکیل آن انتخاب کردند؛ در این نشست نمایندگان شهرهای مختلف دیدگاه خود را در مورد کار این مجمع به اشتراک گذاشتند. و از مقامات جمهوری تاتارستان برای ابتکار ایجاد مجمع تشکر کردند.

ترویج توسعه پایدار شهرها و شهرداری‌ها تضمین رفاه ساکنان از اهداف اصلی این مجمع است؛ تلاش ما برای تقویت همکاری‌های اجتماعی - اقتصادی، تبادل تجربیات و انتقال بهترین شیوه‌ها در حوزه مدیریت شهری است؛ ما مجدد بر قصد خود برای توسعه مشارکت بین شهرها و شهرداری‌های کشورهایمان بر اساس احترام اعتماد و درک متقابل تاکید می‌کنیم.

این سند همچنین بر تمایل شرکت کنندگان به همکاری برای رفع مشکلات مشترک از جمله پایداری محیط زیست تبادل فرهنگی توسعه زیر ساختی حفاظت اجتماعی و تبادل بهترین شیوه‌ها تاکید می‌کند.

قرار شد در نشست بعدی مجمع شهرها و شهرداران بریکس پلاس بندهای دیگری به این بیانیه اضافه شود.

رهبری سازمان باید توسط نمایندگان مقامات محلی اتحادیه شهرها و شهرداری‌های کشورهای بریکس پلاس به صورت چرخشی مشابه بریکس انتخاب شود.

به گفته شهردار کازان، تصمیم گرفته شد که مقر این سازمان در کازان و دبی مستقر شود. جامعه بین الملل از روش استقرار دفتر ریاست اجرایی در چندین شهر در کشورهای مختلف استفاده می‌کند؛ دبی یکی از قطب‌هایی است که از نظر جغرافیایی برای بسیاری از کشورها مناسب است که این موضوع به رفع سریع انواع مختلف مشکلات کمک می‌کند.

نظر شما