شناسهٔ خبر: 67846292 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

المپیک، صحنه استاندارد دوگانه حامیان رژیم صهیونیستی

استاندارد دوگانه غرب در دشمنی با روسیه و دوستی با رژیم اشغالگر برغم کشتار ده‌ها هزار زن و مرد و کودک فلسطینی، موضوعی نیست که از چشم مردم در غرب، از جمله در انگلیس، پنهان مانده باشد. 

صاحب‌خبر -

به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از لندن، پاریس پس از صد سال بار دیگر میزبان مسابقات المپیک شد. المپیک ۲۰۲۴ پاریس با حضور ورزشکارانی از ۲۰۶ کشور جهان که از پنجم تا ۲۱ مرداد به مصاف می‌روند و پس از آن ورزشکاران پارالمپیک از ۷ تا ۱۸ شهریور به رقابت خواهند پرداخت. اما نه ورزشکاران همه کشورها. ورزشکاران روسیه و بلاروس به علت جنگ اوکراین از شرکت در مسابقات با نام و پرچم کشورشان محرومند، اما از ورزشکاران رژیم اسراییل برغم قتل حدود چهل هزار فلسطینی که بیشترشان زنان و کودکانند برای حضور در این مسابقات حمایت ویژه شده اند.

<div id="video-display-embed-code_11353450"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4292221/11353450?width=600&height=350"></script></div>

بن جمال مدیر ائتلاف همبستگی با فلسطین می‌گوید: سال هاست درباره اسراییل با استاندارد دوگانه رفتار و از اسراییل حمایت ویژه می‌شود، نمونه‌های آن وتوی قطعنامه‌های سازمان ملل علیه اسراییل است. 

او می‌افزاید: رفتار دوگانه با روسیه و اسراییل کاملا رویکرد دولت‌های غربی را برای مردم جهان آشکار کرده است.

دیوید گلدبلات یک فعال مدنی نیز می‌گوید: به اسرائیل مجوز ویژه داده شده است، همان گونه که در بسیاری از زمینه‌های سیاسی، چنین امتیازی به آن رژیم داده شده است.

براساس منشور المپیک، هدف از این رقابت‌ها، ایجاد زندگی مبتنی بر «احترام به حقوق بشر و اصول اخلاقی» است. با پیشینه خونریزی رژیم اسراییل از زمان پیدایش در ۷۶ سال پیش تاکنون به ویژه در ماه‌های اخیر، انتظار می‌رفت که به خواست میلیون‌ها نفر در جهان توجه وبازی‌های المپیک بدون حضوراسرائیل برگزار می‌شد، اما فشار دولت‌های غربی و چشم پوشی و استاندارد دوگانه مسئولان برگزاری المپیک مانع از تحقق خواست میلیون‌های نفری شده است که ماه هاست درخیابان‌ها و میادین ورزشی کشور‌ها اقدامات همه جانبه برای توقف نسل کشی فلسطینیان از جمله حذف این رژیم از المپیک پاریس را خواستارشده اند. 

تونی دیوی یک فعال مدنی در این باره می‌گوید: امروزه درباره متحد شدن برای فلسطین بیش از هر زمان دیگر آمادگی وجود داردهر کس انسان باشد با فطرت انسانی از نسل کشی بیزاری و از فلسطینیان حمایت می‌کند.

او می‌افزاید: راه ما از دولتمان جداست و به عنوان مردم این کشور می‌گوییم انسانیت پشتیبان فلسطینیان است.

دست اندر کاران برگزاری المپیک پاریس البته برای کمرنگ کردن رویکرد‌های دوگانه خود به معدودی از ورزشکاران روسیه و بلاروس به صورت مشروط و بدون نام و پرچم این کشور‌ها اجازه حضور در این میدان جهانی دادند.

پیل بارکر خبرنگار و نویسنده ورزشی در این باره می‌گوید: درباره روسیه و بلاروس، به شمار بسیار اندکی از ورزشکاران آن کشور‌ها که از جنگ در اوکراین حمایت نکرده اند، به عنوان ورزشکاران بدون کشور، اجازه داده اند تا در المپیک این دوره شرکت کنند، اما درباره اسرائیلی ها، وضعیت فرق می‌کند و محدودیتی در کار نیست.

استاندارد دوگانه غرب در دشمنی با روسیه به خاطر جنگ اوکراین و دوستی با اسرائیل برغم کشتار ده‌ها هزار زن و مرد و کودک فلسطینی، موضوعی نیست که از چشم مردم در غرب، از جمله در انگلیس، پنهان مانده باشد. 

یک شهروند انگلیسی حامی فلسطین در تظاهرات ضد صیهونیستی می‌گوید: من آمده ام از فلسطینیان حمایت کنم. یکی از حقایقی که جنگ غزه به خوبی بر ملا کرد، فریب کاری دولت‌های غربی و شعار‌های پر تکرار و دروغین آنها درباره حقوق بشر، آزادی و دموکراسی است.

یک شهروند اسکاتلندی هم می‌گوید: اکنون که در اوکراین جنگ است اخبار و گزارش‌های فراوانی در این باره منتشر می‌شود و سیاستمداران و رسانه‌ها به طور گسترده به آن می‌پردازند، اما درباره کشتار هزاران کودک فلسطینی برغم هشدار‌های سازمان ملل و نهاد‌های بین المللی، رهبران اروپایی و آمریکایی نه تنها هیچ کاری برای فلسطینیان نمی‌کنند بلکه بی شرمانه به اسراییل برای کشتار بیشتر فلسطینیان کمک هم می‌کنند.

المپیک به مدت حدود دو هفته اهمیت توجه به فطرت مشترک و زیبای صلح و همبستگی را به انسان‌ها یادآوری می‌کند بنا براین حضور ورزشکاران رژیم اسرائیل، که ناقض اهداف این گردهمایی است، رسوایی دیگری برای حامیان این رژیم است که از دموکراسی و حقوق بشر سخن می‌گویند.

احمد حنیف شهرند کانادایی مقیم انگلیس می‌گوید: اگر چه برای ساکت کردن افراد آگاه در غرب بسیار تلاش می‌شود، همه مردم جهان در جریان جنگ اوکراین و فلسطین، فریبکاری غرب و استاندارد‌های دوگانه آن را بهتر دیدند، اما به تدریج شرایط برای غربی‌ها دشوارتر می‌شود، زیرا دیگر نمی‌توانند نژادپرستی و استاندارد‌های دوگانه شان را پنهان سازند. به همین علت، دولت‌های غربی رسانه‌های مستقل را خفه می‌کنند و افرادی را که حقایق را آشکار می‌کنند، تحت فشار قرار می‌دهند. 

مراسم آغاز المپیک ۲۰۲۴ نخستین بار خارج از ورزشگاه و با رژه ورزشکاران سوار بر ۱۸۰ قایق در امتداد رودخانه سن تدارک دیده شد. 

در المپیک پاریس، استاندارد دو گانه فقط به پهن کردن فرش قرمز برای ورزشکاران رژیم صیهونیستی که افشا شد برخی شان مستقیما در جنگ غزه و کشتار فلسطینیان نقش داشتند محدود نشده بلکه با ممنوع کردن حضور زنان ورزشکار فرانسوی مسلمان با حجاب اسلامی، استاندارد دوگانه درباره ادعای آزادی پوشش بانوان را نیز کاملا آشکار کرده است. 

رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی از شرکت در رویداد‌های المپیک ۱۹۶۴ و ۱۹۶۸ منع و در ماه می‌سال ۱۹۷۰ به طور کلی اخراج شد.

حضور رژیم اسرائیل درالمپیک پاریس هم‌زمان با کشتار در غزه، تایید نسل کشی فلسطینیان و معادل با تجاوز به روح و حقیقت المپیک توصیف شده. به همین علت، مخالفت‌ها با حضور ورزشکاران اسراییلی در المپیک بالا گرفته است.

نظر شما