شناسهٔ خبر: 67845163 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ایرنا بررسی کرد؛

لوکس سواران در دولت سیزدهم چقدر مالیات پرداخت کردند؟

تهران- ایرنا- دولت سیزدهم با تاکید بر مالیات ستانی عادلانه اقدام به شناسایی و دریافت مالیات از سوپرمیلیاردرها کرد که در همین راستا با اقدام نظام مالیاتی، ۵۰ درصد مالیات لوکس سواران وصول شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، دریافت مالیات از خودروهای لوکس از قانون بودجه سال ۱۴۰۰ آغاز شد و پس از آن سازمان امور مالیاتی با هوشمندسازی نظام مالیاتی و با همکاری نهادهای مسئول اقدام به شناسایی لوکس سواران کرد. طبق این قانون، مالکانی که خودروهای آنها بالاتر از سقف تعیین باشد، مکلف به پرداخت مالیات هستند؛ این مالیات ستانی در قانون بودجه سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ آمده است.

طبق قانون بودجه در سال ۱۴۰۳، خودروهای لوکسی که ارزش آنها بیشتر از ۳.۵ میلیارد تومان است، مشمول یک درصد مالیات خواهد شد. بر همین اساس کلیه خودروهای سواری و وانت‌های ۲ کابینه که دارای شماره انتظامی و مالک حقوقی یا حقیقی هستند و بیشتر از ارزش تعیین‌شده اصلی قیمت‌گذاری شده‌اند، مشمول مالیات خواهند شد. نرخ سالانه مالیات این خودروها یک درصد است. از این رو اگر ارزش خودرویی زیر ۳.۵ میلیارد تومان باشد، خودروی لوکس نیست و مشمول مالیات نمی‌شود.

بر اساس قانون، اطلاعات از سوی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی دریافت و پالایش و به سازمان امور مالیاتی جهت شناسایی مالکان ارسال می‌شود و این سازمان متولی محاسبه و دریافت مالیات از مودیان است.

سازمان مالیاتی در مرحله بعد به لوکس سواران پیامک ارسال می‌کند تا نسبت به نحوه مالیات ستانی آگاه شوند. مودیان نیز با ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به آدرس my.tax.gov.ir می‌توانند اطلاعات کاملی از بدهی‌های مالیاتی دریافت کنید.

بر اساس این گزارش، در این سامانه نه‌تنها مالیات خودرو لوکس ۱۴۰۳ مشخص شده است، بلکه امکان پرداخت آنلاین مالیات را هم فراهم کرده که این امر نشانگر هوشمندسازی نظام مالیاتی در دولت سیزدهم است.

سازمان امور مالیاتی با تاکید بر عدالت‌محوری این حق را به مودیان داده تا اعتراض کنند؛ از این رو اگر مالک خودروی لوکس، معتقد باشد که مالیات تعیین‌شده برای او درست محاسبه نشده است، حق اعتراض به مالیات خودرو لوکس را دارد. بر این اساس درگاه خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی امکان اعتراض به مالیات خودرو لوکس را نیز فراهم کرده است.

۵۰ درصد مالیات خودروهای لوکس وصول شده است

سازمان امور مالیاتی آخرین گزارشی از وضعیت لوکس سواران اعلام کرد که بر اساس آن ۵۰ درصد مالیات خودروهای لوکس وصول شده است.

«جهانگیر رحیمی» مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور در این باره گفته است که این سازمان، بابت خودروهای مشمول مالیات سال ۱۴۰۰ اعلام شده از سوی فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (فراجا)، ۲ هزار میلیارد تومان مالیات مطالبه کرد که از آن محل بیش از ۵۰ درصد تاکنون وصول شده است.

وی در رابطه با مبنای اخذ مالیات از خودروهای لوکس، اعلام کرد که در قانون بودجه سال ۱۴۰۰، ردیف بودجه جداگانه بابت مالیات بر خودروهای لوکس پیش‌بینی و سازمان امور مالیاتی کشور مکلف بر وصول مالیات مزبور شد؛ در اجرای این قانون، سازمان امور مالیاتی بابت خودروهای مشمول اعلام شده از سوی فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (فراجا)، ۲ هزار میلیارد تومان مالیات مطالبه کرد که از آن محل، بیش از ۵۰ درصد تاکنون وصول شده است.

طبق گفته مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی، در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳، پیش‌بینی قانون بودجه در خصوص مالیات خودروهای لوکس به ترتیب ۷ هزار میلیارد تومان و ۶.۵ هزار میلیارد تومان مالیات بوده است که بخشی از آن منابع وصول شده و مابقی آن در مسیر دریافت و وصول است.

رحیمی در رابطه با تعیین میزان مطالبات قابل اخذ از مالکان خودروهای لوکس، عنوان کرد که سازمان امور مالیاتی هر ساله با استفاده از اطلاعات فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (فراجا) و بر اساس ارزش خودرو که در هر سال تا پایان دی‌ماه برای استفاده در سال آتی اعلام می‌شود، اقدامات لازم را در راستای انجام تکالیف قانونی برای اخذ مالیات از صاحبان خودروهای مشمول انجام می‌دهد.

وی در رابطه با مالکانی که مطابق قانون بودجه سالانه می‌بایست برای خودروهای خود مالیات پرداخت کنند، گفت که طبق حکم قانون بودجه، طی سال‌های ۱۴۰۲،۱۴۰۱ و ۱۴۰۳ به ترتیب خودروهایی که بالای یک میلیارد تومان، ۳ میلیارد تومان و ۳.۵ میلیارد تومان بودند، مشمول مالیات شدند.

مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی کشور در ادامه در خصوص نحوه اخذ مالیات از خودروها خاطرنشان کرد که مبنای محاسبه مالیات خودروها در سال ۱۴۰۰، جمع خودروهای تحت تملک شخص بوده و در سنوات بعد هر خودرو به صورت جداگانه مبنای محاسبه قرار گرفته است.

سازمان امور مالیاتی کشور در دولت سیزدهم با هوشمندسازی اقدام به راه‌اندازی سامانه‌های مختلف در جهت تسهیل دریافت مالیات ستانی عادلانه از مودیان کرده است. از نظر سازمان امور مالیاتی همه افراد نسبت به سود و سهمی که در مالیات دارند، باید نسبت به پرداخت مالیات اقدام کنند از این رو همه مودیانی که مشمول هستند باید در این زمینه همکاری کنند.

نظر شما