شناسهٔ خبر: 67844500 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

ممنوعیت حجاب در المپیک پاریس؛ نقض آشکار حقوق بشر + فیلم

سازمان‌های حقوق بشر و فعالان اروپایی ممنوعیت حجاب برای ورزشکاران زن فرانسوی در المپیک پاریس را نقض آشکار ادعاهای فرانسه درباره برابری جنسیتی و همچنین نقض آشکار حقوق بشر توصیف کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، مجله آمریکایی «تایم» گزارش داد که فرانسه از تصمیمی که مانع از حضور ورزشکاران فرانسوی با حجاب در بازی‌های المپیک تابستانی که از جمعه آینده در پاریس آغاز می‌شود، عقب‌نشینی نکرده است.

این مجله در گزارشی از خبرنگار خود، آرمانی سید اعلام کرد: از نگاه سازمان‌های حقوق بشری این تصمیم در بهترین حالت نقض وعده فرانسه مبنی بر تضمین برابری جنسیتی در المپیک 2024 پاریس و در بدترین حالت، نقض کنوانسیون‌های بین‌المللی در مورد حقوق بشر است.

آنا بلوس، پژوهشگر حقوق زنان در سازمان عفو بین‌الملل در اروپا تصریح کرد: این تصمیم به زنان مسلمان این پیام آشکار را ارسال می‌کند که وقتی مقامات فرانسوی از برابری زن و مرد صحبت می‌کنند، آنها را زن نمی‌دانند.

بلوس افزود: این امر مهم است که گروه‌های بزرگ حقوق بشر، مانند سازمان ما، با صراحت درباره موضوع صحبت کنند و علناً همبستگی خود را با جنبش‌های حقوق زنان مسلمان نشان دهند که سال‌ها جوامع آن‌ها مورد اهریمن‌سازی و تحقیر قرار گرفته‌اند.

عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه در گزارشی جدید از مقامات فرانسه به دلیل ممنوعیت حجاب در تعدادی از رشته‌های ورزشی از جمله فوتبال، والیبال و بسکتبال انتقاد کرد.

نقض قوانین بین‌المللی

در این گزارش آمده است: ممنوعیت اعمال‌شده برای ورزشکاران محجبه فرانسوی و ممانعت از حضور آنها در بازی‌های المپیک، نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر و ریاکاری تبعیض‌آمیز مقامات فرانسوی و همچنین ضعف کمیته بین‌المللی، المپیک را آشکار می‌کند.

به گفته مجله تایم، گزارش عفو بین‌الملل به جزئیات تبعیض‌های نژادی و جنسیتی و موانعی اشاره می‌کند که مانع از حضور ورزشکاران مسلمان فرانسوی در سطح حرفه‌ای و آماتور و همچنین به امتناع کمیته بین‌المللی المپیک از اعمال فشار بر مقامات برای لغو ممنوعیتی پرداخته که برای ورزشکاران غیر فرانسوی در بازی‌های المپیک اعمال نمی‌شود.

سپتامبر گذشته، آملی اودیا کاسترا، وزیر ورزش فرانسه گفت ممنوعیت استفاده از حجاب برای ورزشکاران فرانسوی شامل بازی‌های المپیک نیز می‌شود. این اقدام در حالی صورت گرفت که کمیته بین‌المللی المپیک قانون صریحی درباره داشتن حجاب مطرح نکرده است.

به گزارش آنا بلوس، این بند یا محدودیت یکی از بسیار سیاست‌های سکولار در فرانسه است که به شکلی تبعیض‌آمیز بر دختران و زنان مسلمان تأثیر می‌گذارد. یکی از مهم‌ترین این قوانین را باید ممنوعیت نمادهای مذهبی قابل‌مشاهده - در مدارسی دولتی است که در سال 2004 تصویب شده است و در پی آن نیز قانونی در سال 2023 پوشیدن لباس‌های بلند و حجاب را برای دختران مسلمان فرانسه در مدارس دولتی را ممنوع کرد.

ورزشکاران تیم ملی یا کارمندان دولت؟

کمیته بین‌المللی المپیک در بیانیه‌ای که برای مجله تایم ارسال کرد، گفت: در حالی که قوانین خود به این معنی است که زنان در استفاده از حجاب آزاد هستند، ورزشکارانی که برای تیم‌های ملی فرانسه رقابت می‌کنند، کارمندان دولت محسوب می‌شوند که باید مطابق با قوانین ملی عمل کنند.

این بدان معناست که برمبنای قوانین فرانسه آنها باید اصول سکولاریسم و ​​بی‌طرفی را رعایت کنند که طبق این قوانین ممنوعیت استفاده از نمادهای ظاهری مذهبی از جمله حجاب و پوشش سر در هنگام انجام وظایف رسمی و غیررسمی یک مناسبت رسمی است.

ممنوعیت حجاب در فرانسه چه تأثیری بر ورزشکاران زن مسلمان دارد؟

مجله تایم گزارش می‌دهد که مقررات علیه نمادهای مذهبی تنها به بازی‌های المپیک محدود نمی‌شود، بلکه در ورزش فرانسه در هر دو سطح آماتور و حرفه‌ای رواج دارد.

یکی از مواد ممنوعیت اعمال شده توسط فدراسیون بسکتبال فرانسه، به نام ماده 9.3، در دسامبر 2022 اجرایی شد و استفاده از هر امری با اهمیت مذهبی یا سیاسی را ممنوع می‌کند.

در میان کسانی که برای اصلاح مقررات مبارزه می‌کنند، هلن با بسکتبالیست 22 ساله است که از پنج‌سالگی در این ورزش فعالیت داشته است.

<div id="video-display-embed-code_3524733"><script type="text/JavaScript" src="https://iqna.ir/fa/news/play/embed/4228248/3524733?width=400&height=300"></script></div>

هلن در حین تحصیل در دانشگاه رشته حقوق بین‌الملل، 4 سال از بسکتبال فاصله گرفت. پس از بازگشت به عرصه این ورزش در سال 2022 دریافت که فدراسیون بسکتبال فرانسه استفاده از پوشش سر را ممنوع کرده است.

با که تابستان امسال در المپیک شرکت نخواهد کرد، به تایم گفت: این یک شوک واقعی برای من بود، زیرا ما می‌دانیم که این قانون در فرانسه به چه معناست، این بدان معناست که شما نمی‌توانید به عنوان یک ورزشکار محجبه در تیم بازی کنید.

ممنوعیت‌ها و تأثیر بر سلامت روان

وی ادامه داد: اینکه شما دیگر نمی‌توانید در تیم بازی کنید، ابتدا بر سلامت روان شما تأثیر می‌گذارد، به ویژه زمانی که ورزش و بسکتبال بخش بزرگی از زندگی شما را تشکیل می‌دهد، همچنین از نظر سلامت جسمی نیز وضعیت دشوار است زیرا دیگر نمی‌توانید به شکل حرفه‌ای ورزش نمی‌کنید.

هلن با تنها نیست، دیابا کناته (24 ساله) است که مطبوعات ورزشی فرانسه از او به عنوان یک استعداد جوان بسکتبال یاد می‌کند و زمانی که به همراه به فینال مسابقات قهرمانی زیر 18 سال اروپا و جوانان رسید در اوج دوره ورزشی بود وی تصریح کرده است که در المپیک 2024 پاریس شرکت نخواهد کرد.

تایم به نقل از کناته به الجزیره گفت که از دو سال پیش استفاده از حجاب را آغاز کرد اما هنگامی به او گفتند که نمی‌تواند در مسابقات قهرمانی فرانسه شرکت کند، مگر اینکه حجاب را از سرش بردارد، احساس «تحقیر» کرد.

بسکتبال برای همه

کناته در تلاش برای مبارزه با تبعیض در بسکتبال و ایجاد حس اجتماعی برای دختران جوان با حجاب که عاشق این ورزش هستند، به گروه بسکتبال برای همه ملحق شد، گروهی که از سوی هلن با در اکتبر 2023 ایجاد شده است.

این گروه در ماه مه نامه‌ای به کمیته بین‌المللی المپیک نوشت که در ماه ژوئن منتشر شد و از این کمیته خواست تا فرانسه را برای لغو ممنوعیت تبعیض‌آمیز خود تحت فشار بگذارد. در این نامه آمده است: پیام ما این است که ما فقط می‌خواهیم ورزش کنیم. زن مسلمانی که حجاب دارد مانند هر شهروند دیگری از حقوق خود برخوردار است.

انتهای پیام

نظر شما