شناسهٔ خبر: 6784422 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

آسوشیتدپرس گزارش داد:

کری در قطر/ تلاش جدی آمریکا برای رفع نگرانی اعراب درباره توافق هسته ای

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا که روز گذشته در مصر بود، برای کاهش نگرانی مقامات عربی در خصوص توافق هسته ای ایران اکنون در قطر به سر می برد.

صاحب‌خبر -

 به گزارش پایگاه خبری و اطلاع‌رسانی جماران به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، «جان کری» پس از سفر به مصر، عصر روز گذشته وارد پایتخت قطر شد تا در خصوص توافقی که ماه گذشته با ایران بدست آمد، با مقامات این کشور به رایزنی بپردازد.

کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نگران هستند که این توافق نفوذ ایران را در منطقه افزایش دهد.

«کری» در قاهره تاکید کرد که تعامل با ایران آسان تر خواهد بود اگر که برنامه هسته ای این کشور تحت نظارت باشد.

وی در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه مصر مدعی شد: ایران درگیر فعالیت های بی ثبات کننده در منطقه است - و به همین دلیل بسیار مهم است تا اطمینان حاصل شود که برنامه هسته ای ایران کاملا صلح آمیز باقی می ماند.

وی افزود: شکی نیست که توافق وین، در صورت اجرا، مصر و همه کشورهای این منطقه را امن تر خواهد کرد.

شکری بار دیگر مواضع مصر نسبت به توافق هسته‌ ای را تکرار کرد و گفت که امیدوار است این توافق به ایجاد ثبات در خاورمیانه و جلوگیری از گسترش سلاح کشتار جمعی منجر شود.

از سوی دیگر «جان کری» با اشاره به توافق هسته‌ ای ایران با 1+5، گفت که برای بررسی توافق هسته‌ ای حاصل شده با ایران با مقام‌ های کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس دیدار و گفتگو خواهد کرد.

کری افزود: به نظر من با این توافق اسرائیل، مصر و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس امن تر خواهند بود. ما هیچ شکی نداریم که این توافق گام بزرگی در مسیر منع گسترش سلاح اتمی است.

دیدارهای «کری» با وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس در دوحه در روز دوشنبه، دنباله روی نشست ماه مه است که «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا برای رهبران عرب در کمپ دیوید ترتیب داده بود و در آنجا به سران عرب وعده افزایش همکاری امنیتی و فروش تسلیحات را برای دفاع از خود در برابر تهدید احتمالی ایران داد.

عربستان سعودی بزرگترین و تاثیر گذار ترین عضو شورای همکاری خلیج فارس، که همچنین شامل بحرین، کویت، عمان، قطر و امارات متحده عربی است، با توافق هسته ای با ایران مخالفت کرده است. هفته گذشته، وزارت امور خارجه آمریکا از فروش 5.4 میلیارد دلار موشک های پاتریوت و تجهیزات مربوطه و 500 میلیون دلار تسلیحات دیگر به عربستان سعودی خبر داد.

سفر «جان کری» به قطر پس از سفر « محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در هفته گذشته که در کویت و عراق نیز توقفی داشت، صورت می گیرد.

علاوه بر موضوع توافق هسته ای ایران، انتظار می رود «کری» و وزرای عرب در مورد وضعیت سوریه و عراق، و همچنین داعش و یمن به گفتگو بنشینند.

«کری» در دوحه دیدار جداگانه ای با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه و «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان سعودی برای بحث در مورد سوریه و ایران خواهد داشت.

 

نظر شما