شناسهٔ خبر: 67843478 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

گلستان هنوز در وضعیت خشک سالی شدید قرار دارد

در یک سال اخیر بارش باران و برف در گلستان کمی بهتر شده است ولی هنوز استان در وضعیت خشک سالی شدید قرار دارد. کارشناسان منابع آبی اعلام کردند که هنوز وضعیت ذخیره آبی و آورد رودخانه‌ها در استان کافی نیست.

صاحب‌خبر -

در یک سال اخیر بارش باران و برف در گلستان کمی بهتر شده است ولی هنوز استان در وضعیت خشک سالی شدید قرار دارد. کارشناسان منابع آبی اعلام کردند که هنوز وضعیت ذخیره آبی و آورد رودخانه‌ها در استان کافی نیست.
به گزارش ایلنا ، بیش از ۹۰ درصد از مصارف آب گلستان در حوزه کشاورزی است و کشاورزی در استان هنوز به شکل سنتی انجام می شود که تبعات سنگینی را برای مردم به وجود آورده است‌.
طبق اعلام کارشناسان هواشناسی، اکثر استان های ایران تابستان بسیار گرمی را در پیش دارند و در این شرایط دولت چگونه می خواهد بحران کم آبی را مدیریت کند؟ مردم از مسئولان مربوطه انتظار دارند که با چالش جدی قطعی آب روبرو نشوند.
بخاطر خشک سالی در سال های اخیر آب‌های زیرزمینی‌ استان به شدت افت کرده است و حتی در مناطقی در گلستان فرونشست زمین اتفاق افتاده است. جان مردم در خطر در است و اگر اقدامی صورت نگیرد قطعا در سال های آینده در شهرهای بزرگ استان فرونشست های زیادی خواهیم داشت.
مسئولان گلستان هر ساله وعده می دهند که کمبود آب شرب با شیرین‌سازی آب دریا حل می‌ کنند ولی تاکنون اقدمات جدی صورت نگرفته است. آب استان از طریق  چاه های زیرزمینی تامین می شود و دولت باید هر چه سریعتر پروژه شیرین سازی آب دریا را انجام  دهد.
گلستان دیگر آن استان معتدل و پربارش نیست و حتی در سالهای آینده از بارش‌های طولانی و مؤثر خبری نخواهد بود. مسئولان و نمایندگان مجلس باید با راهکارهای کوتاه، میان و بلندمدت داشته باشند.
کشاورزان هم باید در مصرف آب رعایت کنند و محصولات پر آب طلب مانند شالی و چغندرقند را کشت نکنند. کشاورزان باید استفاده از فناوری‌های نوین، توسعه سیستم آبیاری نوین استفاده کنند که البته دولت باید حمایت‌های جدی از آن‌ها انجام
 دهد.
یک کشاورز گلستانی در گفت وگو با ایلنا گفت: بخاطر خشک سالی ما کشاورزان خسارت های فراوانی دیده ایم و در بخش کشاورزی هم باید با تغییر الگوی کشت انجام شود.
رحیم عمادی ادامه داد: بنده پیگیر هستم بخشی از زمین خودم را به گلخانه تبدیل کنم و بخاطر شرایط خشکسالی محصولات گلخانه ای سود خوبی دارد. یک سالی می شود پیگیر وام گلخانه هستم و هر دفعه مراجعه می کنم می گویند اعتبار کافی برای پرداخت تسهیلات نداریم.
یک شهروند گرگانی در گفت وگو با ایلنا گفت: کمبود و یا قطعی آب شرب مشکل هر ساله ما بخصوص در فصل بهار و تابستان است. البته قطعی آب امسال نسبت به سال های اخیر کاهش پیدا کرده است ولی باز هم گاهی ساعت های طولانی آب قطع
می شود.
مدیرباغبانی جهاد کشاورزی استان گلستان هم در گفت وگو با ایلنا گفت: سازمان جهاد کشاورزی از کسانی که بخواهند گلخانه ایجاد کنند حمایت می کند. کشاورز باید برای احداث گلخانه مساحتی به متراژ چهار هزار متر مربع زمین داشته باشد.
نوید فرهانی ادامه داد: ۸۰ درصد هزینه گلخانه به صورت تسهیلات با یک سال تنفس در اختیار افراد قرار می گیرد و باز پرداخت آن پنج ساله است. کشت گلخانه‌ای علاوه‌بر کاهش قابل‌توجه مصرف آب، میزان تولید و اشتغال را ۱۰ برابر می‌کند.
وی گفت: استان گلستان حدود ۹۲ هکتار گلخانه فعال دارد و در حال حاضر محصولات گلخانه‌ای گلستان به ۱۰ کشور صادر می‌شود.
وی خاطرنشان کرد:تسهیلات پرداختی برای احداث گلخانه، از محل تبصره ۱۸ و با کارمزد  ۱۸ درصد به متقاضیان تعلق می‌گیرد. طی یک سال اخیر محدودیت منابع مالی داشتیم که روند اعطای تسهیلات کند شده بود و پیگیر هستیم که اعطای تسهیلات در اولین فرصت عملیاتی و سرعت آن بیشتر شود.

نظر شما