شناسهٔ خبر: 67843450 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

خنثی‌سازی تحریم‌های میعانات گازی

وزیر نفت با تأکید بر اینکه طی دولت سیزدهم در زمینه صادرات میعانات گازی تحریم‌ها خنثی‌سازی شد، گفت: هم‌اکنون با توجه به افزایش ظرفیت پالایشی در پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و تکمیل ۳۷ پالایشگاه‌ کوچک‌مقیاس نفتی، ایران دیگر نیازی به صادرات میعانات گازی ندارد و همه این میعانات را در داخل به ارزش افزوده تبدیل می‌کند.

صاحب‌خبر -

وزیر نفت با تأکید بر اینکه طی دولت سیزدهم در زمینه صادرات میعانات گازی تحریم‌ها خنثی‌سازی شد، گفت: هم‌اکنون با توجه به افزایش ظرفیت پالایشی در پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و تکمیل ۳۷ پالایشگاه‌ کوچک‌مقیاس نفتی، ایران دیگر نیازی به صادرات میعانات گازی ندارد و همه این میعانات را در داخل به ارزش افزوده تبدیل می‌کند.
به گزارش شانا، جواد اوجی در آخرین نشست هیات دولت سیزدهم با اشاره به دستاوردهای بزرگ صنعت نفت در سه سال اخیر به همت کارکنان صنعت نفت و مدیریت دولت سیزدهم گفت: در آغازبه‌کار این دولت بیش از ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی و ۲۰ میلیون بشکه نفت خام سنگین و فوق‌سنگین در نفتکش‌ها روی آب داشتیم، این موضوع در صورت مدیریت‌نشدن از سوی دولت می‌توانست در فصل زمستان چالش‌های زیادی را برای کشور ایجاد کند، در عین حال یادمان نرود که نگهداشت این کشتی‌ها برای کشور سالانه ۴۶۵ میلیون دلار هزینه داشت.
وی با تأکید بر اینکه در دولت سیزدهم در زمینه صادرات میعانات گازی خنثی‌سازی تحریم‌ها انجام شده است، تصریح کرد: هم‌اکنون با توجه به افزایش ظرفیت تولید در پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و تکمیل ۳۷ پروژه پالایشگاه‌های کوچک‌مقیاس، ایران دیگر نیازی به صادرات میعانات گازی ندارد.
وزیر نفت با اشاره به اینکه تولید نفت در آغازبه‌کار دولت سیزدهم روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه بوده و امروز به همت کارکنان صنعت نفت به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است، بیان کرد: هر ۱۰۰ هزار بشکه افزایش نفت در روز سالانه بیش از  ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار عایدی برای کشور دارد.
 تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام‌ با توان کارکنان صنعت نفت
اوجی تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در سه سال اخیر همچون فاز دوم پالایشگاه آبادان، فاز ۱۱ و فاز  ۱۴ پارس جنوبی را به همت کارکنان پرتلاش صنعت نفت و با اتکا به توان شرکت‌های داخلی دانست و گفت: طی سه سال اخیر ۱۶ میلیون مترمکعب گازهای همراه نفت در کشور جمع‌آوری شد و این رقم تا پایان سال به ۳۰ میلیون مترمکعب خواهد رسید.
وی تأمین امنیت انرژی و ارز کشور را دو وظیفه اصلی وزارت نفت دانست و گفت: براساس تازه‌ترین گزارش مجمع بانک مرکزی، وصول درآمدهای صادرات نفت و گاز در سال ۱۴۰۲ به ۲۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار رسیده است، درحالی‌که این رقم در سال ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ تنها ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده است.
وزیر نفت با یادآوری اینکه در سه سال اخیر با وجود سه مرتبه حمله سایبری و تروریستی به شبکه توزیع گاز و فرآورده‌های نفتی کشور هیچ‌گاه امنیت انرژی کشور با خطر روبه‌رو نشد، گفت: صنعت نفت در شرایطی که با بزرگ‌ترین جنگ اقتصادی تاریخ خود روبه‌روست، با تکیه بر کارکنان و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی توانست در سه سال اخیر به اهداف و برنامه‌های خود برسد. برای نمونه، با وجود تحریم ما توانستیم ظرفیت پالایشی کشور را از ۲ میلیون و۱۰۰ هزار بشکه به ۲ میلیون و ۳۷۰ هزار بشکه برسانیم.
 رشد ۶۳درصدی تولید نفت در دولت شهید رئیسی
اوجی با اشاره به اینکه در دولت شهید رئیسی ۶۳درصد به تولید نفت و ۶درصد به تولید گاز کشور اضافه شد، بیان کرد: در کنفرانس الجزایر که پارسال برگزار شد، کشورهای صادرکننده گاز اعتراف کردند میانگین تولید گاز در کشورهای صادرکننده سالانه ۲.۵درصد بوده است و تنها کشوری که ۵درصد به تولید گازش اضافه کرده بود ایران بود.
وی ادامه داد: به ظرفیت پالایشگاه‌ها ۲۷۰ هزار بشکه در روز افزوده شد که این به‌معنای جلوگیری از خام‌فروشی بوده و نفت به فرآورده تبدیل شده است.
وزیر نفت تصریح کرد: خوراک عمده پتروشیمی‌های کشور گاز است که این موضوع نیز همان جلوگیری از خام‌فروشی به‌ شمار می‌رود.
اوجی با اشاره به افزایش ظرفیت تولید بنزین بیان کرد: روزی که دولت را تحویل گرفتیم تولید روزانه بنزین کشور ۹۶ میلیون لیتر بود و  امروز به ۱۱۴ میلیون لیتر رسیده است؛ یعنی ۱۹درصد به تولید بنزین اضافه شده است. این ‌در حالی است که مصرف بنزین نیز از ۸۷ میلیون لیتر به ۱۲۳ میلیون لیتر رسیده و نزدیک به ۴۰درصد مصرف بنزین در کشور اضافه شده است.وی تصریح کرد: در موضوع گازوئیل نیز رشد تولید ۹درصدی داشته‌ایم و البته مصرف نیز در این بخش اضافه شده است.
 موفقیت‌های خیره‌کننده در جمع‌آوری گازهای همراه نفت
وزیر نفت به موضوع جمع‌آوری گازهای مشعل اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در پروژه گازهای مشعل که مردم استان‌های جنوب کشور را آزار می‌داد موفقیت‌های خیره‌کننده‌ای حاصل شده است و پروژه‌های ارزشمندی را تعریف کرده‌ایم و تا امروز نزدیک به ۱۶میلیون مترمکعب گاز مشعل جمع‌آوری شده است که تا پایان امسال به ۳۰ میلیون مترمکعب می‌رسد.
اوجی افزود: در زمینه تحویل گاز به صنایع و نیروگاه‌ها نیز موفقیت‌هایی به دست آمده است. گازی که امروز به صنایع می‌دهیم از ۱۲۴ و  ۱۲۵ میلیون مترمکعب در روز به ۱۶۹ میلیون مترمکعب رسیده‌ است؛ یعنی ۱۲درصد رشد. همچنین گازی که به نیروگاه‌ها تحویل می‌شود از روزانه ۱۹۲ میلیون مترمکعب به نزدیک ۳۰۰ میلیون مترمکعب رسیده است؛ یعنی نزدیک به ۲۰درصد به گاز توزیعی میان نیروگاه‌ها و صنایع افزوده شده است.
وی بیان کرد: نزدیک به ۱۵۵ پروژه نیمه‌تمام به ارزش ۳۴ میلیارد دلار را در دوره سه‌ساله این دولت تکمیل کردیم و به بهره‌برداری رساندیم.
وزیر نفت گفت: صادرات نفت در سال ۹۹-۹۸ برابر با ۲۶۹ میلیون بشکه در سال بود که پارسال به  ۵۶۵ میلیون بشکه رسید و در چهار ماه اول امسال (۱۴۰۳) این عدد به ۲۰۸ میلیون بشکه رسیده است.
 صادرات ۳۶ میلیارد دلاری نفت و میعانات گازی در سال ۱۴۰۲
اوجی تصریح کرد: ارزش صادرات این حجم از نفت خام و میعانات گازی نیز از ۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در سال ۱۳۹۹ به ۳۶ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ و ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در چهار ماه اول امسال رسیده است.
 وی تصریح کرد: همچنین صادرات پتروشیمی نیز از سالانه ۲۴ میلیون تن به سالانه  ۳۰ میلیون تن رسید.
وزیر نفت با اشاره به افزایش حجم صادرات گاز مایع گفت: در این بخش واقعاً انقلابی رخ داده است که حاصل سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در آن است. در دنیا جایی نیست که ایران صادرات ال‌پی‌جی نداشته باشد و البته مشتری این محصول در جهان زیاد است.
اوجی افزود: صنعت نفت در مسئله خنثی‌سازی تحریم‌ها با وجود تشدید تحریم‌ها موفقیت‌های بسیاری داشته است. در موضوع میعانات گازی امروز می‌گوییم هیچ‌گونه احتیاجی به صادرات نداریم و مشتری زیاد است، اما آن‌قدر در داخل تقاضا ایجاد کرده‌ایم که به ارزش افزوده تبدیل شده است.

نظر شما