شناسهٔ خبر: 67843384 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

اساتید و پژوهشگران حوزه در دیدار با دکتر پزشکیان چه گفتند؟

صاحب‌خبر -

شفقنا- جمعی از اساتید و پژوهشگران حوزۀ علمیه با دکتر مسعود پزشکیان، رییس جمهور منتخب ایران دیدار کردند.

گزارشی از سخنان این اساتید و محققین حوزه علمیه را در ادامه می خوانید:

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدصادق قادری از مشاوران آیت‌الله هاشمی رفسنجانی(ره) در سخنانی بیان کرد: خداوند متعال را به خاطر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در سال 1403 را سپاسگزار هستیم و همین «نه» بزرگ مردم و «آری» درست آنها مسئولیت ما را سنگین تر می کند.  از مردم به‌خاطر خلق زیبایی در انتخابات گذشته تشکر می کنیم.

وی افزود: افرادی که در جلسه حاضر هستند به نمایندگی از شماری از فضلای حوزه‌های علمیه آمدند که معتقد به ضرورت اجتناب از هرگونه افراط و تفریط و بدبین کردن مردم به دین و آیین هستند.

وی گفت: ما همچنین از زنده کردن بیانات قرآن و نهج البلاغه توسط دکتر پزشکیان تشکر کرده و آمادگی خود را برای همکاری با ایشان در ترویج معارف قرآن و نهج البلاغه در سطح جامعه اعلام می کنیم.

آیت الله کاظم قاضی زاده، استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم هم بر لزوم به‌کارگیری ادبیات مناسب و تبیین درست و بی‌حاشیه در بیان تصمیمات دولت خصوصا در اموری که به مباحث دینی و مذهبی مربوط می‌شود، تاکید کرد به‌گونه‌ای که برای عموم مردم حساسیت‌زا نباشد و بهانه به دست تخریب‌گران ندهد.

وی همچنین خواستار انتخاب شخصیتی قوی و پرتوان به عنوان نمایندۀ رئیس جمهور در امور حوزه و روحانیت با حکم مستقیم رییس‌جمهور شدکه توانایی برقراری ارتباط قوی با سطوح مختلف حوزه‎ های علمیه (اعم از مراجع معظم تقلید، علما، اساتید، فضلا و طلاب) را دارا باشد.

استاد حوزه علمیه قم همچنین بر لزوم حذف یا توزیع ناعادلانۀ بودجه‌های دولتی که در گذشته به برخی مراکز حوزوی اختصاص می‌یافته است، تاکید کرد.

آیت الله سید محمد علی ایازی استاد حوزه ودانشگاه نیز در سخنانی در این جلسه بیان کرد: لازم است رئیس جمهور منتخب جهت تبیین اندیشه‌های صحیح دولت و خنثی کردن تبلیغات منفی بدخواهان با حوزه‌های علمیه ارتباط داشته باشد.

حجه الاسلام والمسلمین سیدعلی طباطبایی استاد فلسفه و عرفان حوزه و دانشگاه با اشاره به آیه «اشداء علی الکفار رحماء بینهم» برای تعامل با جهان گفت: می بایست دایرۀ خودی‌ها را به تمام کسانی‌که زندگی مسالمت‌آمیز در سایۀ حکومت اسلامی را پذیرفته‌اند (اعم از شیعه، سنی، اقوام، ادیان و…) توسعه دهیم و دایرۀ غیرخودی‌ها را به کسانی که به دشمنی با منافع اسلام و ایران می‌پردازند، محدود کنیم.

وی از توجه دکتر پزشکیان به نهج البلاغه تشکر کرد و به تببین تلاش‌هایی که با هدایت آیت‌الله جوادی آملی در جهت تفسیر نهج‌البلاغه از سوی وی انجام شده است، پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر مسعود آذربایجانی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نیز در سخنانی از دکتر پزشکیان بخاطر ایجاد امیدی که حداقل در حدود 20 تا 30 درصد از افراد ناامید ایجاد کردند، تقدیر و تشکر نمود و ادامه داد:  وجهۀ صدق و صداقت منتخب ملت در ادامۀ مسیر خصوصا با توجه به کلام امیرالمؤمنین در خطبۀ 56 نهج البلاغه  لازم است که تداوم یابد.

وی همچنین حمایت بخش قابل توجهی از فضلای حوزه از گفتمان دکتر پزشکیان مبنی بر جایگاه ویژۀ اراده، اختیار انسان و احترام به رأی و نظر مردم را اعلام کرد.

وی در ادامه، توجه دادن به اهمیت مقولات فوق در نگاه مردم، بخش قابل توجهی از حوزویان و قانون اساسی،
5. لزوم حاکم کردن نگاه علمی برای حل مسائل کشور از طریق راه‌اندازی اتاق‌های فکر و مشاورۀ جدی در حوزه‌های مختلف بخصوص در تعامل با حوزه و دانشگاه و عدم اکتفا به مشاورانی که در تهران حضور دارند را مورد تاکید قرار داد و افزود: در این زمینه باید به نتایج تحقیقات صورت گرفته در دنیا مبنی بر ناموفق بودن بکارگیری تبعیض مثبت توجه کرد.

وی همچنین بر تلاش برای حل مشکلات کشور از طریق تعامل با رهبر انقلاب تاکید کرد و گفت: همانگونه که در امور تخصصی انجمن ها و اتحادیه های مختلفی فعالیت دارند، تشکیل شوراهای تخصصی در مسائل دینی هم یک ضرورت است.

آیت الله حسین عرب کاشانی استاد خارج فقه و اصول حوزه در سخنانی عنوان کرد: انتخابات اخیر ریاست جمهوری باید برای ما تبدیل به تجربه شود و این پیام آن را دریافت کنیم که اخلاق، صداقت و نجابت بر بی‌اخلاقی پیروز شد.

وی گفت: برای سیاست نباید تقدس سازی کرد بلکه توجه به تعقل در عرصه سیاست لازم است.

خودداری از توصیۀ جامعه به تقلید کورکورانه از تشخیص‌های اشتباه (با استناد به سیرۀ نبوی در برحذر داشتن از اطلاعت کورکورانه از دستورات غیرشرعی و غیرعقلایی برخی فرماندهان)، لزوم تعریف کردن سیاست در ذیل فقه و اخلاق، توجه به امکان و ضرورت زندگی مسالمت‌آمیز با یکدیگر علی‌رغم اختلاف نظرها و تضادهای موجود (با توجه به تجربۀ زیست مدارامحور علمای گذشته با وجود اختلاف و تضاد در آرا و سلایق علمی) و لزوم مقابلۀ فکری با جریانی که هر گونه رقابت سیاسی‌انتخاباتی درون نظام را تا حد جنگ اسلام و کفر بالا می‌آورد از دیگر محورهای سخنان این استاد حوزه بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهراب صادق‌ نیا استاد دانشگاه ادیان ومذاهب هم طی سخنانی فربه‌تر شدن ادبیات و گفتمان دکتر پزشکیان از طریق راه‌اندازی گعده‌های علمی با اندیشمندان اسلامی در موضوعات چون عدالت، امید اجتماعی و… را امر ضروری خواند و گفت: ارتقای مفهوم عدالت از کنشگری عادلانه به سیستم عادلانه ضروری است همچنین می بایست به اقتضائات عدالت خواهی از طریق تغییر و اصلاح روش‌های موجود توجه جدی کرد.

حجه الاسلام والمسلمین جواد عرب محقق و مدرس حوزه علمیه بر ضرورت راه‌اندازی یک رسانۀ مستقل قوی برای بازتاب فعالیت‌های دولت دکتر پزشکیان تاکید کرد و عنوان داشت: دکتر پزشکیان و کابینه وی لازم است در جمع طلاب جوان با هدف بصیرت افزایی عقلایی حضور یابند.

ضرورت انتخاب استانداران قوی، راه‌اندازی گفتمان‌ تخصصی و ضرورت بردن متخصصان به برخی جلسات مهم رییس جمهور با رهبر انقلاب برای تصمیم گیری دربارۀ موضوعات حساس از دیگر موارد مطرح شده توسط این مدرس حوزه علمیه بود.

حجت‌الاسلام دکترمحمد ذبیحی استاد دانشگاه قم هم بر لزوم عبرت گیری از روسای جمهور گذشته در نگاه به مردم تاکید کرد و گفت: بر اساس فصل هفتم قانون اساسی می بایست محلی برای برگزاری تجمعات اعتراضی مردم تعیین شود.

وی همچنین تشکیل چهار باشگاه اندیشه در حوزه‌های فرهنگ، اقتصاد، اجتماع و مدیریت در جهت تقویت بنیان‌های علمی دولت را ضروری دانست.

حجت‌الاسلام والمسلمین هادی قابل، محقق حوزه علمیه قم بر حراست و صیانت از امید مردم به دولت چهاردهم تاکید کرد و افزود: رئیس جمهور منتخب نباید وعده‌های انتخاباتی مبنی بر اجرای عدالت اجتماعی، صدای بی‌صدایان بودن، احقاق حقوق فراموش‌شدگان و کسانی که به آنها ظلم شده است را به فراموشی بسپارد.

وی افزود: برای تحقق وعده های انتخاباتی لازم است از مشارکت و همکاری دیگران بهره گرفت.

وی تاکید کرد: ارتباط دولت و رییس جمهور با روحانیت نباید به یک جریان و گرایش خاص از روحانیت محدود شود و حتی لازم است شورای مشورتی متشکل از روحانیان جوان، برنامه‌ریز و فعال جهت ارتباط گیری با طیف وسیعی از روحانیت در همۀ نقاط کشور و انتقال حرف و پیام آنها به رییس جمهور تشکیل شود.

حجت‌الاسلام فیض‌آبادی از فعالان ستاد انتخاباتی پزشکیان هم بر ضرورت برپایی نشست‌ها و گعده‌های علمی با طیف‌های مختلف، خارج از چارچوب‌های اداری و شنیدن حرف‌های جامعه‌شناسان، روان‌شناسان، اقتصاددانان و… در این نشست‌ها تاکید کرد.

نظر شما