شناسهٔ خبر: 67841321 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

استاندار فارس: طبق اعلام آبفای شیراز مشکل قطعی آب صدرا به زودی مرتفع می‌شود

مرضیه جوانمردی فر

استاندار فارس اعلام کرد که آبفای شیراز تأکید دارد مشکل قطعی یا افت فشار آب شهر صدرا به زودی حل می‌شود

صاحب‌خبر -

با توجه به گرم شدن بی‌سابقه هوا در استان فارس، شاهد مشکلات عدیده‌ای از جمله قطعی یا کاهش شدید فشار آب در برخی مناطق این استان هستیم. طی این مدت، بعضا قطعی آب در شهر صدرا و روستاها و شهرک‌های اطراف شیراز گاهی اوقات به ۱۶ ساعت یا حتی به ۴۸ ساعت هم رسیده است. 

مدیرعامل آب و فاضلاب شیراز در همین رابطه به خبرنگاران گفته بود: منابع تأمین آب صدرا از چاه است، ۱۵ حلقه چاه در صدرا داریم که به علت خشکسالی‌ در سال‌های قبل سفره‌های زیر زمینی افت داشته است و حتی دو حلقه چاه را از دست دادیم و بقیه چاه‌ها حدود ۲۰ تا ۳۰ لیتر کاهش آب داشتند. در کل ۷۰ لیتر آب در هر ثانیه در شهر صدرا از دست دادیم و این موضوع به دلیل آهکی بودن چاه‌ها قابل پیش بینی نبود.

بهمن بهروزی هم چنین تأکید کرده بود: برای جبران این کار دو حلقه چاه استیجاری از جهاد کشاورزی و مجموعه اهل بیت برای ساعتی از شبانه‌روز گرفتیم و افزایش ظرفیت از خط دوم در مخزن تعادلی را در دستور کار قرار دادیم، در کوتاه‌ترین زمان ممکن، ایستگاه پمپاژ خط انتقال و خط انتقال برق تمام شده است و ایستگاه پمپاژ در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است. قبلاً آب از فاز ۱ به فاز ۲ می‌رسید اما به دلیل اینکه در فاز یک مقداری مشکل داریم آب را به فاز یک برمی‌گردانیم و امیدواریم با این کار مشکلات کمتر شود، منتها برخی از شهروندان در ساعتی از شبانه‌روز آب کمبود آب داشتند چون مصرف آب بالاتر از تراز قرارگیری مخازن آب است و وقتی در مخزن، تراز آب افت پیدا کند به برخی از ساختمان‌ها آب نمی‌رسد.

به گفته مدیرعامل آبفا شیراز، مشکل دیگری که در شهر صدرا داریم این است که تعداد زیادی از ساکنین صدرا مخزن ذخیره‌سازی ندارند. با وجود مخزن مقداری از کمبود آب جبران می‌شود. البته شرکت آبفا تمام تلاش خود را خواهد کرد اما مقداری از محدودیت‌ها و مشکلات خارج از دسترس است. معذوریت‌های مالی، اعتباری و همچنین منابع تخصیص یافته سال جاری که هنوز به طور کامل در دسترس قرار نگرفته است به این مشکلات دامن می‌زند اما با برنامه‌ریزی‌های انجام شده ان‌شاءالله در سال‌های بعد مشکلی وجود نخواهد داشت.

بهروزی با اشاره به اینکه ایستگاه پمپاژ اصلی و مخزن ذخیره‌سازی را در برنامه داریم، تصریح کرده بود: تلاش داریم ظرفیت ۵۰۰ لیتر در ثانیه خط دوم آبرسانی برای شهر صدرا را بگیریم که با این اتفاق، تقریباً مشکل تأمین آب تمام شهر صدرا حل خواهد شد. مشکل دیگر ما توزیع آب در این شهر است. پروژه‌های اضطراری مخزن خط انتقال پمپاژ حفر چاه جدید در دستور کار است دو چاه حفر شده است که باید تجهیز شود.

وی درباره این سئوال هم که چرا در سال‌های گذشته مشکل آب در شهر صدرا به این شدت نبود، اظهار کرده بود: در گذشته ساخت و ساز در این شهر کمتر بود اما اکنون بیش از ۴۰ هزار واحد مسکن ملی در شهر صدرا شروع به ساخت و ساز است که برای ساخت و ساز از آب شرب شهر استفاده می‌شود. با هماهنگی که با شرکت عمران داشتیم قطع آب در تعدادی از واحدهای مسکن ملی که در حال ساخت هستند صورت گرفته است. مجتمع‌های مسکونی با کمبود مخزن مواجه شده است و حجم مخازن نسبت به واحدها بسیار کم بوده است و باید متولیان ساخت و ساز برنامه‌ریزی کنند تا در آینده مشکل پمپاژ و تامین آب در مجتمع‌ها وجود نداشته باشد.

وی در پایان به این نکته اشاره کرد که شهروندان شهر صدرا به این نکته توجه کند که شرکت آب امکان تأمین فشار برای کل شبکه را ندارد و سپس افزود: اگر فرض کنیم که در شهر صدرا ۵۰ درصد از مردم کولر آبی داشته باشند ۲۰ تا ۳۰ درصد از آب مورد نیاز شهر صدرا فقط برای مصرف کولر آبی است. شهروندان با کنترل شناگر و نصب سایبان و تعویض پوشال کولر به کم شدن مصرف آب و برق کمک‌ خواهند کرد،همچنین توصیه دیگر برای شهروندان این است که آبیاری فضای سبز قطعاً مورد نیاز است اما اولویت اول ما آب شرب است بر همین اساس در پایان شبانه روز به آبیاری فضای سبز بپردازند.

در ادامه این گزارش به سراغ استاندار فارس رفتیم که وی در این رابطه به خبرنگار ایسنا گفت: برای حل مشکل آب مردم صدرا پیگیری‌های لازم در حال انجام است.

محمدهادی ایمانیه افزود: طبق اعلام مدیرعامل آبفا شیراز، چاه تأمین‌کننده این منطقه از مدار خارج شده است که موضوع رفع این مشکل در دست اجراست و تلاش می‌شود تا فردا تجهیز چاه جدید تمام شود.

وی بیان کرد: در هر صورت با پیش‌بینی گرمای هوا که نسبت به سال‌های قبل بیشتر شده است می‌طلبد شهروندان مدیریت مصرف را در دستور کار قرار دهند تا این یک ماه آینده به راحتی عبور کنیم.

بعد از عبور از پیک گرما تلاش خواهیم کرد زیرساخت‌های بیشتری ایجاد کنیم و با ایجاد زیرساخت‌های بیشتر، تأمین آب مشترکین عزیز انجام خواهد شد.

به گزارش ایسنا، اصلی‌ترین کلید حل مشکلات نه تنها در استان فارس بلکه در کل کشور این است که هم‌وطنان نسبت به مصرف آب توجه نشان دهند و قطعاً هر کسی که دغدغه وطن دارد باید در مصرف آب صرفه‌جویی کند تا ان‌شاءالله مشکل کمبود آب حل شود.

صدرا برای پیشرفت نیازمند مساعدت مسئولین استان است

شهردار شهر جدید صدرا با بیان اینکه این شهر هر روز در مسیر پیشرفت حرکت می‌کند، بیان کرد: پیشرفت روزافزون شهر صدرا نیازمند مساعدت و نگاه ویژه مسئولین استان فارس است.

مجتبی پارسایی امروز ۵ مردادماه در حاشیه بازدید مدیر کل دادگستری استان فارس، امام جمعه، شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر صدرا از روند اجرای تعدادی از پروژه‌ها، گفت: شهر جدید صدرا هر روز در مسیر پیشرفت در حال حرکت است و این مسیر مستلزم نگاه ویژه مسئولین استانی است، این بازدیدهای میدانی نشان از دغدغه‌مندی مسئولین نسبت به این شهر و پیشرفت آن است.

وی با اشاره به جایگاه شهر صدرا تصریح کرد: وظیفه همه ما این است که در هر جایگاهی که هستیم وظایف قانونی خود را به نحو احسن انجام دهیم تا پیشرفت این شهر هرچه سریع تر محقق شود و مسیری که صدرا در طی چند سال اخیر طی کرده کاملاً بیانگر رشد روز افزون آن است.

پارسایی برای حل مشکلات شهر صدرا اظهار امیدواری کرد و افزود: مشکلاتی در این شهر وجود دارد که امیدواریم با مساعدت استاندار فارس، رئیس کل دادگستری و مسئولان استان فارس هرچه زودتر این مشکلات برطرف شوند تا همه بتوانیم در راستای هویت بخشی به این شهر گام‌های موثرتری برداریم.

انتهای پیام

نظر شما