شناسهٔ خبر: 67840626 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

همکاری‌های امنیتی روسیه و «آ.سه.آن» گسترش می‌یابد

تهران-ایرنا- روسیه و کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا (آ. سه. آن) همکاری‌های خود را در زمینه‌های امنیتی گسترش می‌دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز جمعه ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، در بیانیه مشترکی که وزرای امور خارجه روسیه و کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا به مناسب بیستمین سال پیوستن روسیه به «پیمان دوستی و همکاری جنوب شرق آسیا» در لائوس منتشر کردند، آمده است: مسکو و اتحادیه آ. سه. آن توافق کردند تا در زمینه‌های امنیتی و همچنین امنیت سایبری همکاری‌های خود را گسترش دهند.

این بیانیه می افزاید روسیه و اتحادیه آ. سه. آن در نظر دارند تا همکاری های خود را در زمینه های امنیت سیاسی، فعالیت های اقتصادی و اجتماعی، علم و فناوری و همچنین در سایر زمینه هایی که روسیه و آ. سه. آن در آنها تجربه و منافع مشترک دارند، گسترش دهند.

این بیانیه همچنین به همکاری‌ دو طرف در زمینه فعالیت‌های دریایی و گفت‌وگو درباره امنیت سایبری و مسایل مربوط به فناوری اطلاعات میان مسکو و آ. سه. آن اشاره کرده است.

علاوه بر این طرفین توافق کرده اند اقدامات مشترک، مستمر و بلند مدتی را در زمینه تقویت همکاری میان روسیه و آ. سه. آن در همه زمینه ها انجام دهند و به همین منظور یک برنامه جامع مشترک برای تحقق مشارکت استراتژیک روسیه و آ. سه. آن از سال ۲۰۲۶ تا ۲۰۳۰ ایجاد خواهند کرد.

به گزارش ایرنا، دیمیتری مدویدف معاون رئیس شورای امنیت روسیه در هفته‌های گذشته در نشست نمایندگانی از کشورهای عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ. سه. آن) گفت که روابط کشورش با کشورهای عضو این اتحادیه حیاتی است.

معاون رئیس شورای امنیت روسیه و رهبر حزب حاکم روسیه متحد اظهار داشت: روسیه توجه زیادی به توسعه همکاری‌ها با کشورهای جنوب شرقی آسیا دارد چون این منطقه‌ در شکل‌گیری معماری جدید روابط بین الملل از اهمیت استراتژیک برخوردار است.

اتحادیه جنوب شرق آسیا موسوم به «آ. سه پ. آن» در سال ۱۹۶۷ با عضویت پنج کشور اندونزی، مالزی، فیلیپین، سنگاپور و تایلند آغاز به کار کرد و با پیوستن برونئی، کامبوج، لائوس، میانمار (برمه) و ویتنام در پایان قرن بیستم، این اتحادیه، رویکرد سیاست‌های امنیتی خود را به سیاست‌های اقتصادی تغییر داد.

نظر شما