شناسهٔ خبر: 67839890 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خطیب جمعه قم:

تعامل مجلس با دولت چهاردهم، کابینه‌ای کارآمد را تشکیل خواهد داد 

قم - ایرنا - امام جمعه قم با تاکید بر ضرورت تعامل‌های مجلس دوازدهم و دولت چهاردهم گفت: این امر منجر به تحقق منافع ملی و شکل‌گیری کابینه‌ای کارآمد در تراز نظام جمهوری اسلامی می‌شود و رضایت مردم و رهبر معظم انقلاب را نیز در پی خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت‌الله سید محمد سعیدی در خطبه‌های نمازجمعه این هفته قم با اشاره به اینکه هفتم مردادماه جاری، آیین تنفیذ ریاست جمهوری و آغاز به کار رسمی رئیس‌جمهور منتخب با حضور رهبر معظم انقلاب برگزار می‌شود اظهار داشت: اصل ۱۱۰ قانون اساسی جمهوری‌ اسلامی  امضای حکم و رای مردم برای رئیس‌جمهور منتخب را در ردیف وظایف و اختیارهای رهبر انقلاب قرار داده است.

وی ادامه داد: در جمهوری اسلامی ایران، انتخاب مردم و انتصاب ولی‌فقیه به طرز زیبا و حکیمانه‌ای جمع شده است، رهبری معظم همان کسی را به ریاست جمهوری منصوب می‌کنند که مقبولیت مردمی و پایگاه اجتماعی او قبلا از طریق انتخاب و رای مردم احراز شده باشد، بر همین اساس رئیس‌جمهور منتخب مردم مورد تایید ولی امر مسلمین قرار می‌گیرد و از مشروعیت دینی و سیاسی برخوردار می‌شود.

امام جمعه قم تاکید کرد: تنفیذ حکم ریاست جمهوری از سوی رهبر معظم انقلاب، در حقیقت اعتبار بخشیدن و مشروعیت‌ دادن به ریاست او بر قوه مجریه است، چون در عصر غیبت امام زمان‌(عج)، ریاست عامه و ولایت امر بر عهده ولی‌فقیه عادل و با کفایت است و همه کارگزاران حکومتی به اذن ولی‌فقیه مشروعیت پیدا می‌کنند، از این رو رئیس قوه مجریه باید از جانب ولی‌فقیه منصوب باشد، چون در غیر این صورت فاقد مشروعیت خواهد بود.

خطیب جمعه قم در ادامه ابراز امیدواری کرد: همه قوای سه‌گانه و سایر مسئولان بتوانند با نصب‌العین قرار دادن رهنمودهای ناصحانه و حکیمانه ولی‌فقیه، خشنودی ولی عصر(عج) را فراهم آورند.

وی گفت: اگر تعامل‌های مجلس دوازدهم و دولت چهاردهم در مسیر درستی قرار بگیرد، که منجر به تحقق منافع ملی و شکل‌گیری کابینه‌ای کارآمد در تراز جمهوری اسلامی است، این امر موجب رضایت  مردم و رهبری خواهد شد.

عضو خبرگان رهبری همچنین با اشاره به این مطلب که آغاز به کار دولت چهاردهم و مجلس شورای اسلامی دوازدهم، به مثابه فرصتی پیش‌روی نظام سیاسی ایران است که می‌تواند مسیر دست‌یابی به هدف‌های متعالی کشور را هموار کند خاطرنشان کرد: توصیه‌های رهبر حکیم انقلاب در دیدار رئیس‌جمهور منتخب و نمایندگان مجلس دوازدهم، تا حدودی کار را آسان کرده، معظم‌له در فرمایش‌های خودشان ضمن دعوت به همدلی و تعامل، بین این ۲ قوه، شاخص‌هایی را برای تشکیل کابینه دولت چهاردهم ارائه فرمودند.

وی اضافه کرد: توجه به این شاخص‌ها می‌تواند محور رایزنی و تعامل‌های مجلس و دولت باشد.

امام جمعه قم گفت: نظر رهبر معظم انقلاب این است که کسی که امین، صادق، متدین و از بُن‌دندان معتقد به جمهوری‌ اسلامی است باید میدان‌داری کند.

وی همچنین ایمان را یک شاخص مهم برای میدان‌داری ذکر کرد و افزود: امید به آینده، افق و چشم‌انداز، متشرع بودن، اشتهار به پاک‌دستی و صداقت، نداشتن سابقه سوء، داشتن نگرش ملی و غرق نبودن در مسائل جناحی و سیاسی و کارآمدی نیز از شاخص‌ها و معیارهای مهم به شمار می‌آیند.

امام جمعه قم همچنین در بخشی از سخنان خود، راهپیمایی مردم آمریکا بر ضد جنایت‌های وحشتناک رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم و مقاوم غزه و ائتلاف شوم زمام‌داران و نمایندگان کنگره آمریکا با قصاب غزه و تایید جنایات نتانیاهو توسط این نمایندگان را مورد توجه قرار داد و گفت: نمایندگان کنگره آمریکا، در طول ۵۶ دقیقه سخنرانی نتانیاهو با کمال وقاحت ۵۳ بار ایستادند و با سوت و کف از این مجرم بی‌آبرو حمایت کردند.

وی گفت: ریشه اصلی این حمایت به خاطر سیطره صهیونیست‌ها بر اقتصاد و سیاست آمریکاست، نتانیاهو در این نطق طولانی خود به کَرات از ایران یاد کرد و گفت ما اگر با حماس و غزه و حزب‌الله لبنان و یمن می‌جنگیم در حقیقت با ایران می‌جنگیم.

وی افزود: نتانیاهو به نمایندگان کنگره آمریکا گفت، مردم ایران شعارهای مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا سر می‌دهند، بنابراین او از آمریکایی‌ها می‌خواست با نظام جمهوری اسلامی ایران مقابله کنند.

خطیب جمعه قم اظهار کرد: نتانیاهو از توطئه و نقش خودش در خصوص برخی کشورهای عربی نیز پرده برداشت، و گفت اسرائیل تلاش می‌کند این کشورها را از دوستی و نزدیک شدن با ایران منصرف کرده و آنان را به دشمنان ایران تبدیل کند.

وی بیان کرد: با تدبیر جمهوری اسلامی ایران و وزیر خارجه شهید، امیرعبداللهیان و رئیس جمهور شهید آیت‌الله رئیسی، تاکنون این توطئه به لطف خدا خنثی شده‌است.

خطیب جمعه قم همچنین ضمن محکوم کردن اقدام پلیس آلمان در حمله به مرکز اسلامی هامبورگ گفت: تعدادی از نقاب‌پوشان پلیس آلمان، به مساجد و مراکز مذهبی و به‌ویژه به مسجد امام‌علی‌(ع) در هامبورگ حمله نموده، وحشیانه شیشه‌ها را شکستند و به آثار مذهبی و دینی اهانت کردند و آنها را به غارت بُردند.

وی اضافه کرد: پلیس آلمان عده‌ای را نیز به دلیل حمایت از تظاهرات به نفع مردم مظلوم و بی‌دفاع عزه مورد ضرب و شتم قرار دادند، و عده‌ای را هم دستگیر کردند.

امام جمعه قم گفت: این وضعیت آمریکا و اروپای مدعی حقوق بشر و آزادی بیان است، عده‌ای از سرسپردگان نیز دل‌بسته به این‌ها هستند.

وی با بیان اینکه همه این فسادها و جنایت‌ها و اهانت‌ها به مقدسات دینی ملت‌ها به تحریک صهیونیست‌های نژادپرست صورت می‌گیرد گفت: اسرائیلی‌ها محکوم به ذلت و بیچارگی هستند، و به لطف خداوند طومار زندگی ننگین و شرم‌آورشان در هم پیچیده خواهد شد.

امام جمعه قم در بخش دیگری سخنان با گرامیداشت پنجم مردادماه، سال‌روز اقامه نخستین خطبه‌های نمازجمعه تهران به امامت آیت‌الله سید محمود طالقانی‌(ره)، در سال ۱۳۵۸ افزود: نمازجمعه موجب ارتقای بصیرت دینی شده و نقش مهمی در ایجاد مشارکت اجتماعی مردم دارد.

نظر شما