شناسهٔ خبر: 67837907 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۴ پاریس منحصر به فرد است؟

بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۴ به‌طور رسمی روز جمعه با افتتاحیه فوق‌العاده منحصر به‌فرد با هدف نمایش یکی از معروف‌ترین شهرهای جهان آغاز می‌شود.

صاحب‌خبر -

پاریس نه تنها میزبان بازی‌های تابستانی امسال خواهد بود، بلکه شاید نقش اصلی در آن ایفا کند. مسابقات در خیابان‌ها و رودخانه‌ای که قلب و روح پاریس را تشکیل می‌دهند، برگزار می‌شود و میلیون‌ها نفر از سراسر جهان برای شرکت در جشن‌های چهارساله راهی فرانسه می‌شوند.

در اینجا پنج موردی که باید از شهر میزبان با شروع بازی‌ها انتظار داشت، آورده شده است.

دورنمایی برای مسابقاتی که شبیه هیچ مسابقه دیگری نیستند

۱۰۰ سال پس از آخرین بازی‌های المپیک در پاریس، شهر نور آماده است تا مناظر مشهور جهانی خود را به نمایش بگذارد.

شاید نمادین‌ترین تصویری که در حال حاضر در رسانه‌های اجتماعی دست به‌دست می‌شود، زمین والیبال ساحلی است که در سایه برج ایفل قرار دارد. این بنای تاریخی ۱۳۷ ساله بر فراز زمین خودنمایی می‌کند و بلیط رایگان برای تماشای مسابقات زیر این بنا وجود دارد.

اما سایر مکان‌های کلاسیک پاریس نیز در این مسابقات درگیر هستند؛ میدان کنکورد در مرکز پاریس میزبان چندین رویداد ازجمله اسکیت بورد و بسکتبال سه نفره خواهد بود، زیرا یکی از بزرگترین میدان‌های شهر به مکان المپیک تبدیل شده است. تروکادرو، ایستگاه پایانی افتتاحیه روز جمعه خواهد بود که در آن ورزشکاران از قایق‌های شناور در رودخانه سن پیاده می‌شوند. ورسای، میزبان مسابقات سوارکاری در زمین‌هایی خواهد بود که زمانی جامعه طبقه بالای فرانسه در آن پیاده‌روی می‌کردند و پل الکساندر سوم، پل زیبایی که از رود سن عبور می‌کند، خط شروع و پایان چندین رویداد در سراسر شهر خواهد بود.

پاریس یکی از زیباترین مکان‌های جهان که معماری آن در سراسر جهان شناخته شده است، برخی از متمایزترین تصاویر المپیک در دهه‌های اخیر را ایجاد خواهد کرد.

بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۴ پاریس منحصر به فرد است؟

بازگشت جدی هواداران

بیایید این واقعیت را بپذیریم که ۲ المپیک اخیر عجیب بوده است. بازی‌های تابستانی ۲۰۲۰ در واقع در سال ۲۰۲۱ در توکیو در بحبوحه قرنطینه‌های ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹ و محدودیت‌های مسافرتی که هنوز در سراسر جهان وجود دارد، برگزار شد.

بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ چین در حالی برگزار شد که این کشور همچنان راهبرد خود را برای مقابله با کووید صفر دنبال می‌کرد و تعداد خارجی‌هایی را که می‌توانستند برای تشویق ورزشکاران کشورشان وارد این کشور شوند، به‌طور چشمگیری محدود می‌کرد. در حالی که تماشاگران چینی مجاز بودند، استفاده از ماسک‌ها همچنان رایج بود و ایجاد سر و صدا برای رعایت محدودیت‌های کووید-۱۹ محدود بود.

اما از آنجایی که جهان از همه‌گیری خارج شده است و بازی‌ها به یکی از نمادین‌ترین مکان‌های سفر در جهان منتقل شده‌اند، انتظار می‌رود طرفداران میلیون‌ها نفر باشند.

مسابقات پر سر و صدا خواهند بود و نزدیک به ۹ میلیون بلیط برای مسابقات المپیک از اوایل این ماه فروخته شده است. منتظر فضای شادی آورباشید، زیرا المپیکی‌ها بار دیگر می‌توانند توسط تماشاگران از سراسر جهان تشویق شوند، برخی از آنان هزاران مایل را طی کرده‌اند تا رقابت ورزشکاران را ببینند.

بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۴ پاریس منحصر به فرد است؟

تمام فرانسه فرصت خودنمایی پیدا می‌کند

این‌ها در مورد المپیک پاریس است، اما مسابقات فقط در پایتخت این کشور برگزار نمی‌شود. نیس، مارسی، بوردو، نانت، لیون، شاتورو و حتی تاهیتی همگی با میزبانی مسابقات شانس حضور در جنبش المپیک را خواهند داشت. بازی‌های تابستانی ۲۰۲۴ با هدف به نمایش گذاشتن کل کشور فرانسه، ازجمله مناطق گرمسیری‌تر آن، سازماندهی شده است.

رقابت‌های مختلف هزاران تماشاگر را برای ورزش‌های مهم ازجمله فوتبال و بسکتبال به شهرهایی که ساعت‌ها از پاریس دورتر هستند می‌آورند که موهبت برای اقتصادهای محلی و همچنین برای مسافران المپیکی است که در طول ۲هفته رقابت فرصت دیدن بقیه فرانسه را خواهند داشت.

بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۴ پاریس منحصر به فرد است؟

بازی متمرکز بر ماندگاری

به‌عنوان بخشی از تلاش برای تبدیل پاریس ۲۰۲۴ به «مسئولانه‌ترین و پایدارترین مسابقات تاریخ»، برگزارکنندگان در حال ساخت چیزی هستند که قرار است ماندگار شود. جورجینا گرنون، مدیر پایداری پاریس ۲۰۲۴، گفت این دهکده به‌عنوان محله در نظر گرفته شد، محله‌ای که پس از آن زنده خواهد ماند و پاریس ۲۰۲۴ آن را برای چند ماه اجاره می‌کند.

ورزشکاران دهکده المپیک تابستان امسال به‌جای اتاق در آپارتمان‌هایی که برای آنان ساخته شده است، در جایی زندگی می‌کنند که به خانه یا محل کار دیگران تبدیل می‌شود. پس از پایان بازی‌های پارالمپیک در هشتم سپتامبر، این دهکده که شامل ۸۲ ساختمان است، به فضای اداری برای ۶۰۰۰ کارگر و آپارتمان برای اقامت ۶۰۰۰ نفر دیگر تبدیل می‌شود. برگزارکنندگان بیان کردند انتظار می‌رود بازی‌ها ۱۰۰ درصد با انرژی‌های تجدیدپذیر اجرا شوند.

این دهکده دارای حدود ۳۰۰۰ آپارتمان و در مجموع شامل ۱۴ هزار و ۲۵۰ تخت است که با مواد قابل بازیافت مشابه آنچه در توکیو استفاده ‌شد، ساخته شده است. تشک‌ها با مواد قابل استفاده مجدد ساخته شده‌اند و سفتی آنها را می‌توان با برگرداندن آنها تنظیم کرد. چارپایه‌ها با مقوا ساخته شده‌اند به این معنی که می‌توان آنها را به‌راحتی بعد از بازی‌های المپیک بازیافت کرد.

کمبود تهویه مطبوع معروف پاریس (با توجه به دمای روز) نیز یکی از کانون‌های بهره‌وری انرژی خواهد بود. در حالی که طبقه همکف برخی از ساختمان‌ها در دهکده المپیک مجهز به تهویه مطبوع سنتی است زیرا بعد از المپیک به فروشگاه تبدیل می‌شوند، آپارتمان‌های ورزشکاران به‌جای تهویه مطبوع از خنک‌کننده زمین گرمایی استفاده می‌کنند. این سیستم، آب خنک شده با دمای چهار درجه سانتی‌گراد (۳۹ درجه فارنهایت) را از چاه‌هایی به عمق ۷۰ متر (۲۳۰ فوت) زیرزمین در یک کارخانه زمین گرمایی مجاور می‌گیرد و آنها را به لوله‌های زیر طبقات هر آپارتمان منتقل می‌کند.

به گفته لوران میچو، مدیر دهکده المپیک و پارالمپیک پاریس ۲۰۲۴، این آب سرد باید بتواند ساختمان را ۶ تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد در مقایسه با دمای بیرون خنک کند. در حالی که سیستم در سطح ساختمان کنترل می‌شود، هر آپارتمان دارای ترموستات است که به آنها امکان می‌دهد دما را ۲ درجه سانتی‌گراد در هر واحد کاهش یا افزایش دهند. این سیستم همچنین آپارتمان‌ها را در زمستان گرم می‌کند.

بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۴ پاریس منحصر به فرد است؟

رود سن

سن، رودخانه نمادین شهر است که پاریس را به ۲ قسمت تقسیم می‌کند. این رودخانه قبل از رقابت، کانون بررسی‌های زیادی بوده است. قرار است صحنه افتتاحیه و مسابقات شنای مسافت‌های طولانی باشد، کیفیت آب و جریان آب هر دو به‌دقت زیر نظر گرفته شده است.

مسابقات سه‌گانه قرار است در اواخر این ماه در پل الکساندر سوم شهر آغاز شود، اما آزمایش‌های رسمی توسط این شهر نشان داده است که سطح باکتری اشرشیاکُلی در اکثر روزها بین ۳ ژوئن و ۲ جولای بالاتر از سطح قابل قبول بوده است که به‌طور بالقوه ورزشکاران  را در معرض خطرات جدی سلامتی قرار می‌دهد.

با وجود طرح پاکسازی ۱.۴ میلیارد یورویی (۱.۵ میلیارد دلاری) برای رودخانه سن، جایی که شنا برای بیش از ۱۰۰ سال به‌دلیل سطوح آلودگی غیرقانونی بوده است، نگرانی‌ها در مورد مناسب بودن این رودخانه برای رویدادهای شنا وجود دارد.

سی‌ان‌ان پیش از این گزارش کرده بود که اگر جریان‌ها خیلی قوی نباشند، افتتاحیه المپیک پاریس در ۲۶ جولای در رودخانه سن برگزار می‌شود و برگزارکنندگان المپیک پاریس ۲۰۲۴ این نظر را دارند که آفتاب و دمای بالاتر باعث بهبود قابل توجه کیفیت آب شده است. اما باید مراقب آب‌وهوا بود؛ تمرین اخیر در ۲۴ ژوئن به‌دلیل جریان‌های شدید آب ناشی از بارندگی شدید لغو شد. بارندگی شدید دیگری می‌تواند در آخرین لحظه باعث برهم زدن تمرین شود بنابراین باید اطمینان حاصل شود که افتتاحیه بسیار منحصربه‌فرد بر اساس برنامه‌ریزی برگزار می‌شود.

منابع

https://www.bbc.com

https://edition.cnn.com

انتهای پیام

نظر شما