شناسهٔ خبر: 67837122 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

در گفت وگو با جماران؛

در جلسه دیدار اساتید و محققان حوزه علمیه قم با رئیس جمهور منتخب چه گذشت؟/ روایت قادری از جمله ای که پزشکیان درباره نهج البلاغه گفت

دکتر پزشکیان جمله‌ی بسیار خوبی داشت که گفت، «من معتقدم اگر ما همین عهدنامه امیرالمومنین(ع) به مالک اشتر را به روز کنیم و با ادبیات جدید آن را عرضه کنیم، بسیاری از مشکلات ما حل می‌شود. چون تمام گزاره‌های نهفته در کلام حضرت به مالک اشتر، با بهترین داده‌های علمی همراه و قابل عرضه است. بر این اساس اگر بتوانیم این عهدنامه را اجرا و عملیاتی کنیم، بسیاری از بن‌بست‌ها شکسته می‌شود.»

صاحب‌خبر -

پایگاه خبری جماران: چندروز قبل جمعی از روحانیون حوزه علمیه قم با مسعود پزشکیان دیدار و گفت و گو داشتند.

برای شنیدن جزییات این دیدار به سراغ مدیر مرکز قرآنی مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و از متولیان برگزاری این جلسه رفتیم.

مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با حجت الاسلام و المسلمین سید صادق قادری استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم  در پی می آید:

 

لطفا به صورت کوتاه از دیدار حضرتعالی و روحانیون با آقای دکتر پزشکیان بگویید.

بنا شد که جمع محدودی از آقایان روحانی و اساتید حوزه، به دو جهت دیداری با آقای پزشکیان داشته باشند: یکی اینکه از ایشان اعلام حمایت کنند و اینکه اعلام کنیم که حوزه و روحانیت فقط یک جمع خاص با شعار و سخن و رویکرد خاصی نیستند که رسانه و تریبون در دست آن‌هاست و پر سر و صدا هستند؛ بلکه روحانیت مثل سایر مردم طیف‌های متعددی دارد و اگر نگوییم اکثریت بلکه بخش زیادی از روحانیت و اساتید حوزه، همراه و همدل با شعارها و اندیشه‌های آقای دکتر پزشکیان هستند و نگاه متفاوتِ نواندیشی و روشنفکرانه‌ای دارند.

هدف این بود که حوزه فقط یک بخش خاص با صدا و حرف و شعار خاصی نیست، بلکه در بین روحانیت کسانی وجود دارند که شعار متفاوتی دارند و بخش زیادی از روحانیت این‌گونه هستند. هرچند ممکن است که صدای آن‌ها کمتر و کوتاه‌تر باشد.

مطلب دوم این بود که یکسری از اساتید و روحانیون، پیشنهادات و انتقاداتی داشتند و قرار بود که به صورت مستقیم و بدون واسطه به آقای پزشکیان منتقل کنند و در این جلسه زمینه این کار فراهم شد.

ضرورت این دیدار در بین جمع بسیار محدودی از آقایان مطرح شد و اوائل هفته به تیم آقای پزشکیان انتقال داده شد، اما ما خیلی جدی نگرفته بودیم. روز دوشنبه از طرف برخی از همراهان آقای پزشکیان، برگزاری این دیدار را خبر دادند و به صورت فوری، ظهر سه شنبه برخی از دوستان برای دیدار هماهنگ شدند؛ اما بخشی از اساتید حوزه به خاطر اینکه در تابستان درس‌های حوزه تعطیل است و در مسافرت بودند، امکان حضور آنان فراهم نشد. لذا جمعی از اساتید حوزه برای دیدار هماهنگ شدند. البته برخی از افراد و روحانیونی که با ما همراه شدند، از کسانی بودند که با ستاد دکتر پزشکیان همکاری می‌کردند.

روز چهارشنبه ساعت هشت خدمت دکتر پزشکیان رسیدیم و حرف‌ها و دغدغه‌ها به ایشان انتقال داده شد؛ دو سوم جلسه به گفت‌وشنود دوستان روحانی و اساتید و محققان اختصاص داشت و تقریباً دکتر پزشکیان به صورت کوتاه سخنرانی کرد. صحبت‌ها در مجموع خیلی خوب بود. روحانیون و اساتید از طیف‌های متعدد حوزه بودند، گرایش خاص سیاسی یا صنفی حوزه حضور نداشت و شاهد تنوع سلایق بودیم. در کل، جلسه‌ی بسیار مغتنم و مثبتی بود. حرف‌ها و دغدغه‌های حوزویان، مربوط به روحانیت، نظام و انقلاب، و مباحث کلی مذهب و مکتب از سوی حضار به آقای پزشکیان انتقال داده شد.

دیدار روحانیون و علما با مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب، (21)

آقای پزشکیان چه دیدگاه‌ها و نقاط نظری درباره حوزه داشتند؟

ایشان معتقد بود که ما هر چه داریم از پای منبر روحانیت استفاده کرده‌ایم. من چیزی خارج از این چارچوب نمی‌گویم. هدف من اجرای سنت و قرآن است و می‌خواهم آموزه‌های دینی اجرا شود.

دکتر پزشکیان جمله‌ی بسیار خوبی داشت که گفت، «من معتقدم اگر ما همین عهدنامه امیرالمومنین(ع) به مالک اشتر را به روز کنیم و با ادبیات جدید آن را عرضه کنیم، بسیاری از مشکلات ما حل می‌شود. چون تمام گزاره‌های نهفته در کلام حضرت به مالک اشتر، با بهترین داده‌های علمی همراه و قابل عرضه است. بر این اساس اگر بتوانیم این عهدنامه را اجرا و عملیاتی کنیم، بسیاری از بن‌بست‌ها شکسته می‌شود.»

ایشان نسبت به حوزه و روحانیت تواضع و فروتن بود و تکرار می‌کرد که من هیچ چیزی ندارم و هر چه دارم از پای منبرها یاد گرفته‌ام. به همین دلیل روحانیت باید هادی و حامی ما باشد.

در کل، بیان جلسه مغتنم و بسیار خوبی بود. ما متأسفیم از اینکه این امکان فراهم نشد تا بسیاری از دوستان را همراهی کنیم. زمان این جلسه هم محدود بود و دکتر پزشکیان بعد از ما جلسات متعددی داشت؛ لذا برای بسیاری از اساتید و بزرگانی که حرف‌های بسیار خوبی داشتند، فرصت فراهم نشد تا از دیدگاه‌های آنان استفاده شود.

 

آقایانی که در جلسه حضور داشتند، بیشتر در چه  محورهایی صحبت کردند؟

اساتید بر ارتباط مستحکم و عمیق با حوزه، نه به صورت تشریفاتی تأکید کردند. همچنین به لزوم ارتباط دولت آینده با مراجع، بدنه حوزه و طلاب جوان اشاره کردند. با توجه به اینکه بنای آقای پزشکیان و تیم همراه ایشان، این است که از متخصصین استفاده کند و تخصص‌محور است. در جلسه گفته شد که مباحث دینی و بحث‌های مذهبی، تخصص خاص خود را دارد. بنابراین ورود به این عرصه‌ها تخصص خاص خود را می‌طلبد و باید صاحبان قدرت و سیاست بپذیرند که این حوزه تخصص خود را لازم دارد، لذا سخنان دو پهلو یا غیرشفاف درباره مباحث دین گفته نشود. همچنین دولت در ارائه‌ی نظریات سیاسی، اقتصادی و دینی باید به گونه‌ای مشی کند که روشن و شفاف باشد و حرف‌های لغزنده و دوپهلو گفته نشود تا نیاز به توجیه و تبیین داشته باشد.

پرهیز از افراط و تفریط، لزوم همدلی و همراهی با همه‌ی اطیاف و جناح‌های سیاسی و تعامل سازنده با رهبری و سایر قوا در عرصه‌ی سیاست داخلی و خارجی، از مطالبی بود که دوستان در جلسه بر آن‌ها تأکید کردند.

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما