شناسهٔ خبر: 67836704 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برزیل بابت محاکمه مهاجران ژاپنی در جریان جنگ جهانی دوم عذرخواهی کرد

تهران- ایرنا- دولت برزیل روز پنجشنبه به وقت محلی برای اولین بار به دلیل محاکمه مهاجران ژاپنی در این کشور در جریان جنگ جهانی دوم و سال‌های پس از آن از مردم ژاپن عذرخواهی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از خبرگزاری کیودو، عذرخواهی دولت برزیل بابت محاکمه اتباع ژاپنی برای ۲ مورد بوده است؛ در اولین مورد برزیل به عنوان یکی از متحدان متفقین علیه دولت‌های محور، مهاجران ژاپنی را از خانه‌هایشان در سانتوس در طول جنگ جهانی دوم بیرون کرد.

مورد دوم هم مربوط به بدرفتاری با اتباع ژاپنی در جزیره آنچیتا می‌شود که در میان ناآرامی‌های پس از جنگ در جامعه مهاجران زندانی رخ داده است.

این عذرخواهی بعد از آن صورت گرفت که موارد یاد شده توسط کمیسیون عفو ‌وزارت حقوق بشر و شهروندی، یک نهاد مشورتی دولتی در برزیل، بررسی شد. این کمیسیون عمدتاً با آزار و شکنجه‌های سیاسی تحت رژیم نظامی در برزیل سروکار داشته است.

«انیا دی استاتز آلمیدا» رئیس این کمیسیون ضمن عذرخواهی از مردم ژاپن گفت: دولت برزیل به دلیل محاکمه اجدادتان از شما طلب بخشش می‌کند.

برخی از احزاب در ژاپن و همین‌طور گروهی از مهاجران ژاپنی از استان اوکیناوا در سال ۲۰۱۵ از دولت این کشور خواسته بودند تا برای عذرخواهی دولت برزیل بابت بدرفتاری با مهاجران ژاپنی اقدام کند.

این درخواست در سال ۲۰۲۲ و در زمان دولت دسته راستی «ژائیر بولسانرو» در برزیل رد شد اما با روی کار آمدن «لولا داسیلوا» از جناح چپ، بار دیگر این درخواست از ژانویه (دی ماه) ۲۰۲۴ به جریان افتاد و پذیرفته شد.

برچسب‌ها:

نظر شما