شناسهٔ خبر: 67836529 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایرنا عنوان شد:

امسال در قم یک‌هزار و ۱۰۶ هکتار کلزا کشت شد 

قم - ایرنا -  رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: در سال زراعی جاری یک‌هزار و ۱۰۶ هکتار کلزا کشت شد که تولید ۲ هزار و ۲۵۳ تُن محصول را درپی داشت.

صاحب‌خبر -

محمد رضا حاجی رضا روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در این رابطه بیان داشت: با توجه به شرایط اقلیمی و تنش سرمایی که در اوایل اسفندماه سال گذشته در مزارع استان داشتیم، جلسات کمیته‌های فنی برگزار و مزارع توسط کارشناسان فنی سازمان جهاد کشاورزی انجام شد.

وی افزود: در همین راستا توصیه‌های فنی لازم برای جبران خسارت و افزایش عملکرد به بهره‌برداران ارائه شد و خوشبختانه کشاورزان عزیز با عمل به توصیه‌های فنی و مصرف کودهای ریز مغذی و مدیریت مناسب مزرعه، عملکرد مناسبی در تولید محصول داشتند.

وی ادامه داد: با تلاش صورت گرفته کشاورزان در سال جاری تولید مناسبی از مزارع خود داشتند و در نتیجه میزان ۲ هزار و ۲۵۳ تُن کلزا از مزارع برداشت و تحویل مراکز خرید و به کارخانجات روغنکشی حمل شد.

حاجی با اشاره به این که کشاورزان ۱۰۰ درصد مطالبات خود را ظرف مدت کمتر از یکماه دریافت نمودند، گفت: تولید محصول کلزای استان امسال نسبت به سال زراعی گذشته حدود ۱۸۰ درصد افزایش یافت.

۱۰۴ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان قم وجود دارد، از این میزان به طور میانگین ۶۴ هزار هکتار به زیر کشت می‌رود که ۴۲ هزار هکتار آن مزرعه و ۲۲ هزار هکتار آن باغ است.

به طور کلی بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال ۸۰۰ هزار تُن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.

نظر شما