شناسهٔ خبر: 67836432 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نماز جمعه؛ کانون تبشیر اعتقادات و تبیین خدمات انقلاب اسلامی

ایلام - ایرنا - روز جمعه که فرا می رسد بندگان خدا به امید عشق و ایمان و طهارت و تقرب، خود را به این اقیانوس الهی و دریای مواج دارندگی می سپارند تا در مصلی های نمار جمعه در کسوت حِصنِ حَصین خدای حکیم و زلالِ زایش و زکاوت، جان را از زنگار دنیا جلا داده و با افاضه خطیب جمعه به کرانه فیاض کردگار پر کشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، فریضه فاخر و نعمت نورانی نماز جمعه از مهمترین تعالیم تربیتی اسلام و آموزه های اولیاء و انبیای عظام است که به یمن استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اقامه آن به یک سنت پایدار و تکلیفی ارزشی و انقلابی تبدیل شده است.

اجتماع آسمانی مسلمانان عالم در روز جمعه، مستفاد و منشعب از کلام وحی و آیات محکم در مصحف شریف " قرآن کریم" است که از اول تا آخر آن مملو و مشحون از باران رحمت و رضوان ایزد منان است.

نماز جمعه یک امر پر فضیلت و یک عبادت توأم با سیاست است که اهمیت برپایی آن برابر با زیارت خانه خدا و نمایانگر زندگی دنیا و زهد آخرت است.

این تجمع با قداست علاوه بر آراستگی های عقیدتی و الهام های شیرین معنوی، باعث تلطیف جان و طهارت روح شده و بر اساس منویات معصومین (ع) انکار علنی و ترک تعمدی آن نیز ابطال دیگر وا جبات شرعی را در پی دارد.

نماز جمعه یک کنگره کامل هفتگی است که به خاطر منزلت معنوی و ساختار سیاسی خود در کنار رشد فکری، ارتقای عقلانیت جمعی و تسبیح و تحلیل های مثبت، ابزاری آهنگین برای تقویت مشارکت‌ های عمومی، حماسه های ملی و نیز التیامی بر مصائب اجتماعی همانند سیل و زلزله و آسیب فراگیر مردمی و سایر حوادث روزگار هم محسوب می شود.

نماز جمعه؛ کانون تبشیر اعتقادات و تبیین خدمات انقلاب اسلامی

نهاد نماز جمعه به عنوان قلب تپنده فرهنگی هر شهر و دیار یکی از برکات ماندگار انقلاب اسلامی‌ است که از ابتدایی ترین روزهای پیروزی این نهضت الهی با تدبیر حضرت امام خمینی(ره) شکل گرفت و جلوه و جوانه آن هم اکنون در ۹۰۰ شهر کشور نمایان و نورافشانی می کند.

این رکن رکین و سایبان سنگین، یکی از سنت های سترگ نبی مکرم اسلام(ص) است که اقامه هفتگی آن مایه مباهات و مبارکی در جامعه مسلمین و ایران عزیز است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی، نماز جمعه را سلسله قدرت نرم نظام، حلقه ای بسیار مهم و فریضه ای استثنائی خوانده و می‌فرمایند:( امام جمعه سخنگوی انقلاب اسلامی است و رسالت آن باز تولید مفاهیم معرفتی و مبانی انقلابی، پاسخگویی به شبهات بازبان روز و تبیین مستدل آنها بارفتاری پدرانه با همه است).

این تریبون عمومی به واسطه شکل و محتوای سیاسی و عبادی آن با همه نهادهای فرهنگی، منابر، مساجد، مدارس و مراکز علمی و آموزشی منتزع و متفاوت است.

امامان جمعه به صورت مستقیم و غیرمستقیم نمایندگان مقام معظم رهبری محسوب و با حکم ایشان منصوب می شوند و به همین خاطر نیز کلام و گفتارشان، نافذ و اغلب متولیان امور اجرایی موظف به پیگیری مطالبات مردمی هستند که از زبان خطیب نماز جمعه بیان می شود.

امامت جمعه یک شخصیت موجه و متزیّن به صفات حسنه تقوا و طهارت است که از کلیه شئونات علمی و اخلاقی نیز برخوردار است.

سنگر نماز جمعه مهمترین کانون جمعیتی و کرانه عظیم عاشقی است که در روز جمعه میزبان قشرهای مختلف جامعه بدون رنگ و نژادی خاص بوده و به طور مرتب و منظم مسائل و مشکلات و معضلات گوناگون مردم توسط امام جمعه که نماینده سیاسی مقام معظم رهبری نیز به شمار می رود، تبیین، تشریح و ارائه شده و صاحب منصبان اجرایی، تقنینی و قضایی نیز مأمور اجرا و برطرف کردن نواقص و کمبودهای مدنظر می شوند.

نماز جمعه؛ کانون تبشیر اعتقادات و تبیین خدمات انقلاب اسلامی

نماز جمعه با توجه به سوابق و سنوات ثمربخش همواره در کاهش آسیب های اجتماعی، ترویج و تعمیق نیازهای مردمی و همچنین تبلیغ و تبیین خدمات نظام بسیار مفید و اثرگذار است.

مواعظ مکرر و اندرزهای ارزشمند این سفیران صلح و سازندگی به قدری عالی و اثر بخش بوده که دشمنان این نظام و انقلاب، تاب تحمل نیاورده و با عصیان و جنون، عداوت و حسادت ایادی استکبار جهانی، مواجه و تاکنون ده ها نفر از خطبای نماز جمعه به دست منافقین بدسیرت مظلومانه به شهادت رسیده اند.

مرکزی معطر و مُنور که نسیم نجابت و نوع دوستی و رایحه رفیع رحمت و مائده مهر و محبت آن جان جامعه را طراوت بخشیده و افکار، اذکار، عقاید و فرائض فردی و اجتماعی نمازگزاران را نیز تطهیر و تلطیف می‌کند.

به گزارش ایرنا، اولین نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در پنجم مردادماه سال۱۳۵۸ با حکم حضرت امام خمینی (ره) و توسط مرحوم آیت الله سیدمحمود طالقانی در دانشگاه تهران اقامه شد.

نظر شما