شناسهٔ خبر: 67836150 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

پنجم‌ مرداد، یادآور دلاورمردی‌های مردم‌ کرمانشاه

پنجم مرداد، روز ملی کرمانشاه و یادآور حماسه مردان و زنان این سرزمین است، گوشه گوشه آن قدمگاه شهدای سرافرازی است که خون مطهرشان، سفره سبز کوهستان‌ها و دشت‌های لاله‌گون را آبیاری کرد تا عزت و عظمت مردم ایران همچنان پایدار و استوار بماند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، کرمانشاه این سینه ستبر و چهره زیبای ایران اسلامی نام مردمانش با سلحشوری، وطن پرستی، غیرتمندی و ولایتمداری پیوند خورده و در طول تاریخ همواره به نیکی از آنها یاد شده است.

پنجم مرداد روز کرمانشاه است، روز مردمان حماسه‌سازی که به غیرتمندی و جوانمردی شهره عام و خاص هستند و رشادت و پایمردی آن‌ها در حساس‌ترین برهه‌های تاریخی برای همیشه در دفتر خاطرات این مرزوبوم ثبت شده است.

شاید زیباترین تعبیر در خصوص مردم کرمانشاه را رهبر فرزانه انقلاب و در تاریخ ۲۰ مهر ۱۳۹۰ بیان فرمودند، جایی که ایشان مردم این دیار را اینگونه معرفی کردند: "برخی از خصوصیات در بعضی استان‌ها برجسته‌تر و پررنگ‌تر است، مردم کرمانشاه را از دیرباز به جوانمردی، سلحشوری، وفاداری و مهربانی شناختیم، مردمی غریب‌نواز، مردمی مهمان‌نواز و به طور خلاصه دارای صفات نیک پهلوانی، این جزو خصوصیاتی است که در کرمانشاه می‌درخشد، از دور و نزدیک همه این را می‌دانند و احساس می‌کنند. "

رهبر معظم انقلاب گریزی هم به دوران دفاع مقدس و سلحشوری مردمان این دیار در آن دوران حماسه و خون می‌زنند و از رشادت‌های مردم در آن دوران قدردانی و تجلیل می‌کنند و می‌فرمایند: من سال ۱۳۵۹ اوایل جنگ تحمیلی سرتاسر این استان را رفتم و از نزدیک دیدم، در گیلانغرب و اسلام‌آباد که مردم شیعه هستند، در پاوه و اورامانات که مردم سنی هستند، در ریجاب و دالاهو که گروهی مردم اهل حق هستند، همه جا مردم در حال دفاع در حال اظهار ارادت به نظام جمهوری اسلامی بودند.

سخنان رهبر فرزانه انقلاب در خصوص رشادت‌های مردم کرمانشاه در دوران دفاع مقدس اینگونه ادامه پیدا می‌کند: "دوران دفاع مقدس آزمایش بزرگی برای این استان بود، جنگ هشت ساله از این استان شروع شد و در این استان ختم شد؛ هشت سال بعد هم باز جنگ در اینجا خاتمه پیدا کرد، آخرین حرکت دفاعی کشور ما و مردم عزیز ما در قضیه مرصاد باز در این استان بود، یعنی سراسر این هشت سال، این استان در حال دفاع در حال ایستادگی و شجاعت بود. "

قبل از آغاز جنگ تحمیلی نیز از اول انقلاب همین جور بود، یک ماه بعد از پیروزی انقلاب یعنی در اسفند سال ۱۳۵۷، جوانان کرمانشاهی بودند که رفتند تا از پادگان لشکر سنندج دفاع کنند، اولین گروه‌هایی که برای دفاع در مقابل ضدانقلاب بسیج شدند و راه افتادند و رفتند، بعضی از همان‌ها جزو شهدای نام آور کرمانشاه هستند.

پنجم‌ مرداد، یادآور دلاورمردی‌های مردم‌ کرمانشاه

آری اینها، زیباترین تفاسیری است که می‌تواند از کرمانشاه همان چهره زیبا و سینه ستبر ایران اسلامی داشت، تفاسیری که رهبر معظم انقلاب در خصوص نقش کرمانشاه در دوران دفاع مقدس و حفظ انقلاب اسلامی و همچنین مردمان غیرتمندش عنوان می‌کنند.

اما شاید اوج غیرتمندی مردم کرمانشاه در حماسه ماندگار مرصاد رقم خورد، عملیاتی که نقطه طلایی پیروزی لشکریان اسلام بر کفر و نفاق بود، مردمی که برای نابودی و اضمحلال نفاق و منافقان همت گماردند و آخرین تلاش مذبوحانه آن‌ها را با پاسخی دندان‌شکن به شکستی ابدی تبدیل کردند.

با پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از سوی حضرت امام (ره) تا قطعیت یافتن آن، مجالی برای یکی از سفاک‌ ترین گروه‌های تروریستی جهان (سازمان منافقین) به وجود آمد تا به گفته سران وطن فروش آن، نظام جمهوری اسلامی ایران را در مدت زمان سه روز ساقط کنند، موضوعی که نه تنها به وقوع نپیوست بلکه با الطاف خداوند و در پرتو کمینگاه الهی عملیات ظفرمند و غرورآفرین مرصاد، نهایی‌ترین و مهلک‌ترین ضربه بر پیکره نفاق وارد و آن‌ها را برای همیشه از رویارویی نظامی با ملت بزرگ ایران جدا کرد.

برنامه منافقان این بار چنین تدارک دیده شد که در سوم مرداد سال ۱۳۶۷، همزمان با آغاز حمله نیروهای عراقی از بخشی از جنوب ایران و در حالی که بیشترین نگاه‌ها و برنامه‌ها به آن خطه معطوف بود، نیروهای سازمان منافقان بر اساس یک برنامه زمان بندی شده، ۳۳ ساعته با بهره‌گیری از ۲۵ تیپ که در مجموع ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ نفر را در بر می‌گرفت و طی پنج مرحله، از شهرهای سرپل‌ذهاب، اسلام‌آباد، کرمانشاه، همدان و قزوین عبور کنند و خود را به تهران برسانند و ضمن اعلام سقوط جمهوری اسلامی، جشن پیروزی بگیرند.

سخنگوی گروهک تروریستی منافقین با برشمردن اهداف این حمله، مهمترین هدف را وارد آوردن تلفات هرچه بیشتر به نیروهای ایران و باز کردن راه برای یک انقلاب عمومی علیه نظام جمهوری اسلامی و حضرت امام خمینی (ره) عنوان کرد.

عملیات موسوم به فروغ جاویدان با پشتیبانی هوایی جنگنده‌های رژیم بعثی صدام و همراهی ادوات مختلف از جمله ۱۲۰ دستگاه تانک، ۴۰۰ دستگاه نفربر، ۹۰ قبضه خمپاره‌انداز ۸۰ میلیمتری، ۳۰ قبضه توپ ۱۲۲ میلی‌متری، ۱۵۰ قبضه خمپاره ۴۰۰ میلیمتری، یک هزار قبضه تیربار کلاشینکف، ۳۰ قبضه توپ ۱۰۶ میلیمتری و ۱۰۰۰ دستگاه کامیون، ده‌ها اقلام دیگر اهدایی رژیم بعث و بعضی کشورهای اروپایی پشتیبانی شد.

پنجم‌ مرداد، یادآور دلاورمردی‌های مردم‌ کرمانشاه

عملیات در سوم مرداد سال ۶۷ از دشت‌های سرپل ذهاب آغاز و با حمایت همه جانبه هوایی جنگنده‌های عراقی‌ها و آتش توپخانه عراق، منافقین به شهرهای سرپل ذهاب، کرند غرب و اسلام‌آباد غرب وارد شدند و حرکت خود را به سمت شهر کرمانشاه آغاز کردند.

تنگه معروف و استراتژیک چهارزبر در ۳۵ کیلومتری کرمانشاه که بعدها به تنگه مرصاد تغییر نام داد، محل رویارویی رزمندگان دلیر سپاه اسلام، بسیجیان و فرزندان خمینی کبیر با مزدوران و وطن‌فروشان منافق بود.

حضور تأثیرگذار و ایثار ماندگار بسیجیان و نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با پشتیبانی آتش توپخانه‌ای ارتش و هوانیروز قهرمان کرمانشاه و طراحی عملیاتی کلیدی با عنوان مرصاد (کمینگاه) با الهام از آیه شریف " انا ربک لبالمرصاد " و رمز مبارک " یا علی (ع) " که با تدابیر شهید سرافراز امیر سپهبد صیاد شیرازی انجام شد، به منافقین اجازه پیشروی تا تنگه چهار زبر را داد تا در یک تاکتیک کاملاً مشخص و پیش‌بینی شده، به طور همزمان در صبحگاه پنجم مرداد از هوا و زمین بر منافقین یورش برده و طی دو روز درگیری، هیمنه پوشالی نفاق را درهم شکسته شود.

صبح هفتم مرداد با طلوع آفتاب، اثری از منافقین وطن‌فروش باقی نماند و باقیمانده منافقان با تحمل شکست سنگین و متلاشی شدن تمام تجهیزات و ادوات جنگی و ۴۸۰۰ کشته و زخمی به عراق و کمپ مضمحل شده اشرف گریختند، این پیروزی ظفرمند رزمندگان اسلام، توان هرگونه باج خواهی و زیاده‌خواهی را از صدام گرفت و او را مجبور کرد تا در پانزدهم مرداد آتش‌بس را بپذیرد و از موضع ضعف و شکست بر سر میز مذاکره با ایران بنشیند.

عملیات غرور آفرین مرصاد دستاوردهای داخلی و خارجی بسیاری برای کشور و ملت داشت که از آن جمله می‌توان به اتحاد هرچه بیشتر نیروهای نظامی، انتظامی و بسیج در داخل کشور، ذلت ابدی برای منافقین در سطح دنیا و قرار گرفتن آن‌ها در لیست گروهک‌های تروریستی، هوشیاری مستمر ملت بزرگ ایران و نیروهای مردمی، خنثی شدن تلاش مذبوحانه صدام و ایادی بعثی وی برای سهم خواهی از ایران در پای میز مذاکرات صلح و پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از سوی وی، تثبیت قدرت و توان بالای نظامی و امنیتی نظام جمهوری اسلامی در سطح منطقه و قدرت واکنش و عکس العمل سریع رزمندگان اسلام در مقابل هرگونه تجاوز احتمالی اشاره کرد.

پنجم‌ مرداد، یادآور دلاورمردی‌های مردم‌ کرمانشاه

این پیروزی در موقعیت زمانی خود با فتح خرمشهر برابری داشت و کرمانشاه که نقطه آغاز و پایان جنگ تحمیلی بود و اولین و آخرین گلوله جنگ به سمت آن شلیک شد، با تقدیم نزدیک به ۱۰ هزار شهید سرافراز و ده‌ها هزار آزاده، ایثارگر و جانباز به عنوان سندی کوچک از وفاداری مردم این خطه از ایران اسلامی ثبت و ضبط شد.

آری پنجم مرداد، روز ملی کرمانشاه و یادآور حماسه مردان و زنان این سرزمین است؛ گوشه گوشه آن قدمگاه شهدای سرافرازی است که خون مطهرشان، سفره سبز کوهستان‌ها و دشت‌های لاله گون را آبیاری کرد تا عزت، عظمت و سترگی مردم ایران همچنان پایدار و استوار بماند.

نظر شما