شناسهٔ خبر: 67834958 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

رقص محبوب دهه‌ پنجاه و شصتی‌ها در ایران المپیکی شد؛ از بریک‌دنس در المپیک پاریس چه می‌دانیم؟

رقص بریک که به «بریک‌دنس» معروف است برای نخستین بار به عنوان یک رشته ورزشی-نمایشی به بازی‌های المپیک راه یافته است. بریک‌دنس که در دهه پنجاه و شصت از جمله رقص‌های محبوب جوانان ایرانی بود راه خود را به بازی‌های المپیک باز کرده است. این رقص مهیج و جذاب که از خیابان‌ سرچشمه می‌گیرد پیش از المپیکی شدن، به عرصه رقابت‌های بین‌المللی نیز راه یافته بود و اینک قرار است برای نخستین بار در بازی‌های تابستانی ۲۰۲۴ پاریس به رقابت و نمایش گذاشته شود.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رقص بریک که به «بریک‌دنس» معروف است برای نخستین بار به عنوان یک رشته ورزشی-نمایشی به بازی‌های المپیک راه یافته است.
 
بریک‌دنس که در دهه پنجاه و شصت از جمله رقص‌های محبوب جوانان ایرانی بود راه خود را به بازی‌های المپیک باز کرده است.
 
این رقص مهیج و جذاب که از خیابان‌ سرچشمه می‌گیرد پیش از المپیکی شدن، به عرصه رقابت‌های بین‌المللی نیز راه یافته بود و اینک قرار است برای نخستین بار در بازی‌های تابستانی ۲۰۲۴ پاریس به رقابت و نمایش گذاشته شود.
 
رقصی که دهه ۱۹۷۰ با همت و نبوغ جوانان جامعه آفریقایی- آمریکایی‌ و در خیابان‌های برانکس، از شمالی‌ترین محلات شهر نیویورک زاده شد، در حال پیدا کردن راه خود به المپیک پاریس ۲۰۲۴ است.
 
رقص بریک یا همان بریک‌دنس که نام رایج آن در میان عموم مردم است، از جمله چهار ورزش جدیدی است که در بازی‌های تابستانی فرانسه از آنها رونمایی خواهد شد. در ادامه این گزارش سعی می‌کنیم به هر آنچه درباره این ورزش لازم است بپردازیم.
 
رقص بریک یا بریک‌دنس چه ویژگی‌هایی دارد؟
 
بریک‌دنس یک سبک رقص آزاد، بداهه و خلاقانه شهری است که اغلب با موسیقی هیپ‌هاپ همراه با ضرب‌های درام اجرا می‌شود.
 
این رقص شامل چهار نوع حرکت اصلی است: تاپ‌راک (حرکاتی که در حالت ایستاده اجرا می‌شود)، دان‌راک (حرکاتی که روی زمین انجام شده و در ان دست‌ها نیز هم‌ارز با پاها مورد استفاده قرار می‌گیرند)، حرکات قدرتی (حرکاتی آکروباتیک که برای اجرا به قدرت بدنی بالا نیاز دارند) و فریزها (حرکات مشکلی که با استفاده از قدرت بالاتنه انجام می‌شود).
 
ریشه‌های این رقص به دوران ظهور فرهنگ هیپ‌هاپ در آمریکا بازمی‌گردد.
 
نخستین رقابت‌های بین‌المللی بریک‌دنس که با استقبال خوبی از سوی تماشاگران همراه بود در دهه ۹۰ میلادی برگزار شد.
 
در حال حاضر، تورنمنت «رد بول بی سی وان» که از سال ۲۰۰۴ استارت خورد، معتبرترین مسابقات سالانه این رشته ورزشی محسوب می‌شود.
 
این رشته ورزش-نمایشی از سال ۲۰۱۸ زیر نظر فدراسیون جهانی رقص فعالیت می‌کند.
 
بریک‌دنس برای اولین بار سال ۲۰۱۸ در بازی‌های المپیک تابستانی جوانان در بوئنوس‌آیرس آرژانتین معرفی شد.
 
اصطلاحات بریک‌دنس
 
Breaker: رقصنده‌ بریک‌دنس (جنسیت‌محور نیست)
 
B-boy و B-girl: به ترتیب رقصنده‌ پسر و دختر بریک‌دنس (جنسیت‌محور)
 
B-boying و B-girling: به ترتیب بریک‌دنس برای پسران و دختران
 
مسابقات بریکینگ در المپیک چگونه برگزار می‌شود؟
 
رقابت‌های بریک‌دنس در دو بخش جداگانه برای رقصنده‌های دختر و رقصنده‌های پسرها برنامه ریزی شده است.
 
در این بخش ۱۶ رقصنده دختر و ۱۶ رقصنده پسر در مسابقات انفرادی به رقابت می‌پردازند و بر اساس موسیقی دی‌جی، نمایش خود را به صورت آزاد و بداهه اجرا می‌کنند.
 
رقصنده‌ها در این رقابت علاوه بر مهارت‌های نمایشی همچون رقص‌پا حرکاتی قدرتی، از جمله چرخش هلی‌کوپتری، شش‌قدم، فریز‌ها را به اجرا می‌گذارند.
 
مسابقات بریک‌دنس در المپیک چه زمانی برگزار می‌شود؟
 
رقابت بریک‌دنس دختران روز جمعه ۹ اوت/۱۹ مرداد از ساعت ۴ بعدازظهر به وقت پاریس (۱۴ به وقت گرینویچ) آغاز می‌شود و تا پایان روز ادامه دارد. دور آخر که رقابت برای مدال طلا است، از ساعت ۹:۲۳ بعدازظهر به وقت پاریس (۱۹:۲۳ به وقت گرینویچ) شروع می‌شود.
 
مسابقه بریک‌دنس پسران برای روز شنبه ۱۰ اوت برنامه ریزی شده و از ساعت ۴ بعدازظهر به وقت پاریس (۱۴ به وقت گرینویچ) آغاز می‌شود. رقابت‌های نهایی شرکت کنندگان برای کسب مدال طلا، از ساعت ۹:۲۳ بعدازظهر به وقت پاریس (۱۹:۲۳ به وقت گرینویچ) استارت می‌خورد.
 
محل برگزاری مسابقات بریک‌دنس
 
رقابت‌های بریک‌دنس المپیک در سالنی که به همین منظور در میدان کنکورد پاریس، واقع در فاصله ۵ کیلومتری از دهکده المپیک و پارالمپیک در نظر گرفته شده، برگزار خواهد شد.
 
منبع: یورونیوز
لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما