شناسهٔ خبر: 67833755 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

چطور یخچال خانه را اصولی تمیز کنیم؟

صاحب‌خبر -
گروه علم و فناوری: حفظ بهداشت یخچال از قدم‌های بسیار مهم برای دوری از انتقال بیماری‌ها از راه غذاست. در حالت ایده‌آل، یخچالی که به طور منظم برای نگهداری مواد غذایی تازه، غذاهای پخته شده و انواع سس‌ها استفاده می‌شود، باید "هر ۲ ماه یکبار" تمیز شود.
به نوشته نشریه "تایمز هند"، مطالعات نشان می‌دهد که بیماری‌های ناشی از مواد غذایی بیشتر به دلیل کثیف بودن یخچال‌ها هستند زیرا می‌توانند مکان‌هایی برای رشد باکتری‌های خطرناکی مانند "سالمونلا"، "E. coli" و "لیستریا" باشند.
مهم‌ترین دلیل تمیز نگه داشتن یخچال، جلوگیری از رشد میکروب‌هایی است که می‌توانند باعث بیماری‌هایی مانند "مسمومیت غذایی" شوند. ما اغلب مواد غذایی را قبل از خالی کردن کامل یخچال، در آن انباشته کنیم. این امر باعث می‌شود که سبزیجات و میوه‌های قدیمی کپک بزنند و پوسیده شوند و فضایی برای رشد میکروب‌ها ایجاد شود. همین اتفاق زمانی که مواد غذایی مایع مانند سس در یخچال ریخته شود و به موقع تمیز نگردد، رخ می‌دهد.
اگر هر هفته یخچال خود را با مواد غذایی تازه پر می‌کنید، توصیه می‌شود آن را حداقل هر ماه یک بار با آب گرم و صابون تمیز کنید.
شما باید یخچال خود را به طور کامل خالی کنید و سپس تمام قفسه‌ها را بیرون بیاورید. هر قفسه را با آب گرم و صابون بشویید و از همان آب برای شستن داخل یخچال نیز استفاده کنید. قبل از شروع، مطمئن شوید که یخچال را خاموش کرده‌اید. از یک پارچه تمیز و خشک برای پاک کردن تمام آب اضافی استفاده کنید. برای تمیز کردن فریزر نیز باید همین مراحل را دنبال کنید. مواد غذایی را که تاریخ انقضاشان گذشته است، بررسی کنید و دور بیندازید. به همین ترتیب، به دنبال میوه‌ها و سبزیجاتی باشید که خراب شده‌اند و آنها را نیز دور بریزید. قفسه‌ها را قبل از بازگرداندن کاملا خشک کنید.کنترل دما به جلوگیری از رشد "میکروارگانیسم‌های مضر در مواد غذایی" کمک می‌کند. یخچال به طور ایده‌آل باید در دمای ۴ درجه سانتیگراد نگهداری شود در حالی که فریزر باید زیر منفی ۱۰ درجه سانتیگراد باشد.بررسی تاریخ انقضای خوراکی‌ها نیز در تمیز نگه داشتن یخچال و فریزر یک امتیاز است. محصولات غذایی که تاریخ مصرف آنها منقضی شده است، شروع به ایجاد باکتری‌های مضری می‌کنند که نه تنها می‌توانند شما را دچار مسمومیت غذایی فوری کنند، بلکه می‌توانند روی سلامت سایر مواد داخل یخچال نیز تأثیر بگذارند.
اجتناب از انباشت بیش از حد مواد غذایی نکته دیگری است که باید در نظر داشت. فضای کافی بین مواد غذایی برای ایجاد فضای مناسب برای گردش هوا و حفظ دمای مورد نیاز بسیار ضروری است.
 

برچسب‌ها:

نظر شما