شناسهٔ خبر: 67833500 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روایت سه روز مقابله با آتش‌ در کوه‌های باشت کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج - ایرنا - سه روز از آتش‌سوزی کوه‌های شهرستان باشت استان کهگیلویه و بویراحمد می‌گذرد و نیروها در مناطق مختلف برای مهار آتش حضور دارند اما هر لحظه وزش باد و گرمای شدید، شعله‌های بی‌رحم آتش را به نقطه‌ دیگری از جنگل‌های این استان می‌کشاند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، شعله‌های آتش در ارتفاعات کوه «لار» و حوالی روستاهای فتح و نیمدور به چشم می‌خورد و هر لحظه ممکن است که به دلیل ورزش باد و گرمای شدید، شعله‌ورتر شده و بی‌رحم‌تر از قبل اوج بگیرد.

«علی‌محمد روستا»، معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد که فرماندهی عملیات مهار آتش را در دامنه‌های کوه «لار» و روستای «فتح» بر عهده دارد، می‌گوید: سومین روز از آتش‌سوزی‌های کوه‌های شهرستان باشت استان کهگیلویه و بویراحمد را سپری می‌کنیم و هم‌اکنون در منطقه شادگان و شاه بهرام در مسیر روستای فتح هستیم.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از آتش کوه لار مهار شده، افزود: اکنون شعله‌های آتش‌ در قسمت‌هایی از کوه لار دیده می‌شود و ما هم به سمت روستای فتح در حال حرکت هستیم؛ آتش به سمت باغ‌های انگور روستای فتح در حال حرکت است و ما می‌خواهیم مانع این کار شویم.

«روستا» ادامه می‌دهد: هوا به‌ شدت گرم، و مهار آتش در این شرایط برای نیروها بسیار سخت و طاقت‌فرساست؛ مسیر سخت‌گذر و تشنگی هم بر نیروها غلبه می‌کند و مدام باید از آب‌ استفاده کنند.

وی تصریح کرد: در کوه لار دره‌ای وجود دارد که رفتن به آن حتی با هلی‌برن نیروها امکان‌پذیر نیست؛ آتش دامنه‌ها و کوهپایه‌های کوه «لار» کامل مهار شده و اکنون نیروها پای کوه «خامی» حضور دارند تا آتش، کوه «خامی» را فرانگیرد.

«روستا» بیان کرد: در کوه فتح پنج کیلومتر آتش‌بر زده‌ایم و در کوه لار هنوز در قسمت‌های از آن شعله‌های آتش دیده می‌شود.

معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: اکنون آتش به دلیل پوشش متراکم گیاهان، هوای گرم و سخت‌گذر بودن به مناطق شاه بهرام کشیده شده است.

به گفته وی حدود ۵۵ نیروی منابع طبیعی و ۲۰ نیروی محیط‌ زیست و ۲۰ نفر از همیار طبیعت در منطقه حضور دارند و نیروهای سپاه در حال آماده‌باش و امدادگران هلال‌احمر هم در منطقه مستقر هستند.

«روستا» اضافه کرد: در حال حاضر سه بالگرد در منطقه پرواز می کند که ۲ فروند بالگرد مربوط به ارتش و برای هلی‌برن نیروهاست و بالگرد هلال‌احمر عملیات آب‌پاش را انجام می‌دهد.

وی افزود: همه نیروهای اداری، مدیرکل بحران و نیروهای مردم پای‌کار هستند و بخش عظیمی از آتش مهار شده است و اکنون در دامنه‌های کوه لار در حال پایش هستیم که دوباره آتش شعله‌ور نشود.

«روستا» به وزش شدید باد هم اشاره کرد و گفت: در حال حاضر امکان انتقال نیرو به ارتفاعات کوه لار وجود ندارد و بالگردها به دلیل وزش شدید باد قادر به پرواز نیستند؛ منتظر اعزام بالگردهای جدیدتری به منطقه هستیم که نیروهای تازه‌نفس را به ارتفاعات کوه انتقال دهند.

وی بیان کرد: نگران کوه خامی هستیم و حدود ۶۰ نفر نیرو آنجا مستقر کردیم که از آتش به سمت مزارع و باغات مردم جلوگیری کنیم؛ باغات فتح در خطر هستند و اکنون مدیرکل بحران و بخشی از نیروها به این منطقه اعزام شده‌اند.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: از امشب تا فردا صبح نیروها در محل آتش‌سوزی حضور دارند و امید می‌رود که این آتش را مهار کنیم.

«روستا» از هم استانی‌ها و مسافران خواست که از انداختن ته‌ سیگار و روشن‌ کردن بی‌مورد آتش در زیر درختان و کنار جاده‌ها و محل رویش گیاهان خودداری کنند و اگر ناچار به روشن‌کردن آتش شدن حتماً از خاموش‌شدن کامل آن اطلاع پیدا کنند.

وی تصریح کرد: مشکل اصلی ما در کوه لار است که اگر بالگرد به منطقه اعزام شود و نیروها را به ارتفاعات کوه لار هلی منتقل کند، می‌توان هر چه سریع‌تر از مهار و آتش کوه لار جلوگیری کرد.

معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد این را هم بیان کرد که تاکنون برای مهار آتش کوه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است؛ همچنین با پیگیری‌های انجام‌ گرفته حدود ۴۰ میلیارد ریال برای خرید تجهیزات به‌حساب اداره‌کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد واریز می‌شود.

نظر شما