شناسهٔ خبر: 67832433 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سمنان:

دفتر امام جمعه باید یک مأمن و پناهگاه برای همه مردم شهر باشد

رئیس نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان سمنان با بیان اینکه دفتر امام جمعه باید یک مامن و پناهگاه برای همه مردم شهر باشد گفت: امام جمعه، امام روزهای شنبه تا پنج‌شنبه هم هست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان ،حجت الاسلام فاطمی نیا به مناسبت ۵مرداد سالروز اولین نماز جمعه کشور به امامت آیت‌الله طالقانی اظهار کرد: جایگاه امامت جمعه، جایگاهی سیاسی، الهی و فراتر از جناح‌بندی‌ها و پاکیزه از اغراض سیاسی است و از همین رو است که منصبی بالاتر از امامت جمعه نیست.

وی با بیان اینکه امام جمعه باید به جایگاهی رسیده باشد که همه مردم در منظر چشم امام یکسان باشند،افزود: از همین رو است که معتقدیم که امام جمعه نه تنها امام نمازخوان‌ها که امام بی‌نمازها هم محسوب می‌شود. امام جمعه امام دختران و پسران، امام جوانان و نوجوانان و امام پایین شهر و بالاشهر است.

وی از نمازجمعه به عنوان همایش مردمی مومنین و یک آیین عبادی-سیاسی نام برد و تصریح کرد: نماز جمعه، افضل نمازها و عید بزرگ مسلمین است و در روایات از آن به عنوان حج نام برده می شود به عبارتی برخلاف حج که مومنین سالانه یک بار می‌توانند از ثواب آن بهره مند شوند، نمازگزار نماز جمعه هر هفته می‌تواند از ثواب این حج بهره مند شود.

رئیس نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان از شهید آیت الله آل هاشم به عنوان یکی ائمه جمعه موفق و منحصر به فرد یاد کرد و گفت: این شهید بزرگوار با آحاد مردم و در طول هفته ارتباط داشت.

وی با بیان اینکه کار امام جمعه گره‌گشایی از مردم شهر است تصریح کرد: امام جمعه باید با رویکرد جهادی همه ظرفیت های موجود در شهر در جهت خدمت و گره‌گشایی از کار مردم به کار گیرد.

وی با بیان اینکه ۱۴ حوزه ماموریتی برای ائمه جمعه تعریف شده اظهار کرد: امام جمعه شهر، امام ائمه جماعات نیز هست همچنان که امام جماعت یک مسجد تنها امام مسجد نیست و امام محله است امام جمعه امام همه مردم شهر است.

فاطمی‌نیا، ارتقاء و کیفیت بخشی به جبهه انقلاب را یکی از حوزه های ماموریتی امام جمعه ذکر کرد و گفت: امام جمعه در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و خانواده نیز وظایفی دارد.

وی با بیان اینکه وضعیت خانواده در استان ما با مشکلاتی روبرو است، گفت: آمار بالای طلاق از جمله مشکلات جدی در استان سمنان است و امام جمعه نیز در این حوزه مسوولیت دارد. امام جمعه باید مسوولان ذی‌ربط را در جهت رفع مشکلات این حوزه به میدان بیاورد.

وی از نماز جمعه به عنوان رساترین، گویاترین و بلیغ‌ترین سنگر حفظ ارزش‌ها برشمرد و افزود: باید واقعیات شهر به امام شهر برسد و امام به صورت مسئله‌محور آنها را بررسی و برای آنها تدبیر کند.

رئیس نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان سمنان با اشاره به وجود ۸۹۰ پایگاه نمازجمعه در سراسر کشور اظهار کرد: در سطح استان سمنان نیز ۱۹ پایگاه نماز جمعه وجود دارد. البته شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان سمنان بیش از آنکه در پی کمیت این پایگاه‌ها باشد به دنبال کیفیت‌بخشی بیشتر به این پایگاه‌ها است.

وی با بیان اینکه شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان سمنان وظیفه نظارت بر این پایگاه های سیاسی و عبادی را برعهده دارد، اظهار کرد: از اواسط سال ۱۳۹۹ تا کنون، ۱۲ جابجایی در نمازجمعه های استان سمنان صورت گرفته که برخی از آنها به دلیل بازنشستگی ائمه جمعه و یا انتقال امام جمعه به استان خود بوده است.

وی با اشاره به اینکه انتصاب برخی ائمه جمعه نیز جابجایی ائمه جمعه از شهری به شهر دیگر بوده، گفت: با تغییر امام جمعه، یک نیرو با انگیزه تر جایگزین می شود و همین افزایش انگیزه باعث افزایش پیگیری ها نیز می شود و از همین رو است که برخی جابجایی ها می تواند به نفع مردم شهر باشد.

وی خاطرنشان کرد: گاهی یک امام جمعه ۱۳-۱۴ سال در یک شهر در سنگر امام جمعه خدمت کرده و لذا آمدن یک امام جمعه جدید می تواند یک انگیزه مضاعف ایجاد کند. ضمن اینکه این امام جمعه با حضور در یک شهر جدید، انگیزه بیشتری برای خدمت و کار بیشتر خواهد داشت.

فاطمی‌نیا با بیان اینکه امام جمعه نباید در کابین آهنین اتوموبیل خود بنشیند افزود: امام جمعه باید در بین مردم حضور داشته باشد تا بتواند نیازها و مشکلات مردم را شناسایی، تجلیل و برای رفع آنها برنامه ریزی کند.وی از نماز جمعه به عنوان قرارگاه و قلب تپنده شهر نام برد و گفت: البته این قلب تپنده به توان مردمی و اجتماعی نیازمند است.رئیس نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان با اشاره به برنامه های این شورا در هفته بزرگداشت نمازجمعه گفت: در این هفته برنامه های متعددی برنامه ریزی شده که ارائه میز خدمت در نمازهای جمعه، بزرگداشت آیت الله آل هاشم و معرفی ایشان به عنوان یک امام جمعه جهادی، تکریم خادمان نمازجمعه، تجلیل از اعضای ستاد نمازجمعه، اجرای سرودهای انقلابی، تجلیل از پیشکسوتان نمازجمعه، اعلان فراخوان جذب خادمان نمازجمعه و...از جمله برنامه های بزرگداشت ۵ مرداد امسال در استان سمنان است.وی در پاسخ به پرسشی در ارتباط با آخرین وضعیت ساخت مصلی‌ها گفت: متاسفانه در مقاطعی بدون کار کارشناسی، ساخت مصلی ها در کشور و از جمله در استان سمنان نیز آغاز شد. برخی شهرها بدون اینکه نیازمند مصلی جدید باشند، زمین بزرگی به مصلی جدید اختصاص دادند.وی با بیان اینکه تنها چند شهر در استان نیازمند ساخت مصلی بودند، افزود: شهرهایی مانند سمنان، شاهرود و شهمیرزاد نیاز مبرم به ساخت مصلی داشتند.وی با بیان اینکه مصلی ها نیازمند هزینه زیادی هستن، گفت: اعتبارات تخصیص یافته دولتی جوابگوی ساخت مصلی‌ها نیست و از این رو فرآیند تکمیل آنها طولانی خواهد بود. ساخت هر کدام از مصلی‌ها نیازمند میلیارد تومان اعتبار است.وی با بیان اینکه ما ساخت مصلی در برخی شهرهای استان را متوقف کردیم، افزود: برخی از این شهرها اصولا نیازمند مصلی جدید نبودند و مسئولانی که بدون کارشناسی شروع به ساخت مصلی در همه شهرها کردند باید پاسخگو باشند.

46

نظر شما