شناسهٔ خبر: 67832265 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

مردم به هر زحمتی از اینستاگرام استفاده می‌کنند؛ فیلترینگ چه تاثیری دارد؟

صاحب‌خبر -

یک شرکت ایرانی در گزارش سالانه خود از وضعیت فیلترینگ بر شبکه اجتماعی اینستاگرام گفته است. طبق آمار، این شبکه همچنان پرطرفدار است.

نزدیک به دو سال است که پلتفرم پرطرفدار اینستاگرام دچار فیلترینگ شده، درحالی که نزدیک به 4 میلیون نفر در ایران به واسطه این نرم افزار، درآمدزایی می‌کنند. البته لازم به ذکر است که اینستاگرام به برخلاف دیگر شبکه‌های اجتماعی، تا دو سال گذشته فیلتر نشده بود، حال تنها راه استفاده مخاطبان ایرانی از این شبکه متصل شدن به فیلترشکن است.

تاثیرات فیلترینگ بر کسب و کارهای موجوده در اینستاگرام

فیلترینگ فیلترینگ

یکی از شرکت‌های ایرانی که ابزار Social Listening را در اختیار صاحبان کسب‌وکار و سازمان‌ها قرار می‌دهد، اخیرا در گزارش سالانه خود اعلام کرده که 3.7 میلون کسب‌وکار فعال ایرانی در اینستاگرام وجود دارد که حدود 33 درصد در حوزه مد و پوشاک، 25 درصد در حیطه زیبایی و سلامت و 12 درصد در بخش خوراکی و مواد غذایی به فعالیت می‌پردازند.

این شرکت ایرانی، گردش مالی مربوط به شبکه‌های اجتماعی را در بخش بازار خرده فروشی، بیش از 70 هزار میلیارد تومان تخمین زده است. در این گزارش منتشر شده که 90 درصد مخاطبان شبکه اینستاگرام که به دلیل فیلترینگ، امکان دسترسی به این فضا را نداشته‌اند، تا زمستان 1402 به این فضا برگشته‌اند.

آمار منتشره، حاکی از این است که اینستاگرام به عنوان محبوب‌ترین پلتفرم در بین مردم ایران شناخته می‌شود که دارای 46 میلیون کاربر ثبت نام شده و 31 میلیون کاربر فعال در ایران است.

بی اثر شدن فیلترینگ اینستاگرام بی اثر شدن فیلترینگ اینستاگرام

پس از اینستاگرام، پلتفرم تلگرام با داشتن 24 میلیون کاربر فعال در رتبه دوم قرار می‌گیرد که البته پس از راه‌اندازی بازی همستر فعالان این فضا بیشتر از قبل شده است.

متوسط شاخص جهانی کیفت اینترنت در سال 2023، 54 درصد بوده و ایران با دارا بودن 39 درصد از این کیفیت حتی از همسایگان مرزی خود نیز عقب‌تر است. این شاخص‌ها نشان می‌دهد که نظارت‌های بسیار بر این فضا و ایجاد شرایط خفقان برای فعالان این حوزه نتوانسته، شرایط عدم استفاده مردم از این پلتفرم‌ها را فراهم کند.

برخی از کسب‌وکارهای موجوده در پلتفرم اینستاگرام، مسیر خدمت‌رسانی و به ایجاد شغل برای جوانان را فراهم کرده و مسیر معیشتی را برای آنان هموارتر کرده است. البته لازم به ذکر است که ایجاد فیلترینگ، نابسامانی‌هایی ایجاد کرده که از جمله آن‌ها می‌توان به عدم اعتماد مردم به شرایط کنونی اشاره کرد.

تفکر ایجاد انحصار در کشورهای اقتصاد تک محصولی، نشان داده که نتوانسته‌اند به وضعیت مطلوب اقتصادی برسند. ایجاد فیلتر بر این فضاها هم همچون همان تفکر رادیکالی است.

مردم در جامعه امروز واقعیت‌ها را نسبت به سال‌ها قبل، بهتر درک کرده و آگاه‌تر هستند و نمی‌توان آنان را از این فضا دور کرد. مردم امید دارند که شاید با روی کار آمدن دولت جدید و ایجاد قوانین جدید، بتوانند آزادی نسبی‌شان را بدست بیاورند.

به همین علت برخی از فعالان حوزه اکوسیستم نوآوری و اصناف، نسبت به اختلالات اینترنتی و فیلترهای موجوده بر شبکه‌های پرطرفدار، پیشنهادهایی را به وزارت ارتباطات داده‌اند و امید دارند تا شرایط نارضایتی از وضعیت اینترنت پایان یابد.

پیشینه خبر:
چرا اپل اصرار دارد کابران آیفون از گوگل کروم استفاده نکنند شبکه اجتماعی Whee؛ با رقیب جدید اینستاگرام آشنا شوید

نظر شما