شناسهٔ خبر: 67832260 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آیت‌الله اعرافی در اجلاس کازان: خلأ معنویت به سبک زندگی بشر آسیب زده است

مسکو- ایرنا- مدیر حوزه‌های علمیه در سخنانی در پنجمین کنفرانس علمی بین المللی و الهیاتی «جاده معنوی ابریشم: معنای ارزش‌های دینی در فضای اوراسیا بزرگ»، جامعه امروز بشریت را نیازمند معنویت دانست و گفت: خلأ معنویت در جهان امروز کاملا مشهود است و فقدان آن به سبک زندگی بشریت و ارتباطات و تعاملات انسانی و بشری آسیب رسانده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش دریافتی ایرنا، آیت‌الله علیرضا اعرافی که به دعوت مفتی اعظم روسیه برای شرکت در این اجلاس به کازان مرکز تاتارستان روسیه سفر کرده است، پنجشنبه به عنوان نماینده دینی جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس،‌ نظریه معنویت اسلامی را مطرح و تبیین کرد.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه در سخنان خود با عنوان آشنایی با نگره معنویت اسلامی درباره نقش معنویت در تعاملات و روابط بین کشورها سخن گفت.

آیت‌الله اعرافی در اجلاس کازان: خلأ معنویت به سبک زندگی بشر آسیب زده است

اعرافی سپس معنویت را از مناظر عام انسانی از منظر ادیان گوناگون و از منظر ادیان توحیدی و ابراهیمی و از نگاه دین مبین اسلام به طور عام و از نگاه مذهب شیعه و معارف اهل بیت به صورت خاص و ویژه اشاره کرد و گفت: دین مبین اسلام و مکتب شیعه در عرصه معنویت از دیدگاه‌های کلان و نظام واره برخوردار است که به کمک نگرش‌های فقهی و فلسفی می‌توان آن را استنباط کرد.

آیت‌الله اعرافی در اجلاس کازان: خلأ معنویت به سبک زندگی بشر آسیب زده است

رئیس هیأت امنای جامعه المصطفی با بیان اینکه معنویت از منظر شیعه و معارف اهل بیت (س) دارای شاخص‌های متعددی است، به برخی از این شاخص ها اشاره کرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه سخنان خود گفت نظریه معنویت از یک سو در دنیای باطن انسان و از سوی دیگر در نظریه‌های مرتبط با دنیای بیرونی مانند توحید نبوت و ولایت آخرت و معاد تجسم یافته است.
وی در ادامه به برخی دیگر از شاخص‌های معنویت از نگاه مکتب شیعه و اهل بیت مانند فطری بودن اختیاری و اکتسابی بودن تشکیکی و دارای مراتب بودن معنویت و جامعیت آن اشاره کرد.

آیت‌الله اعرافی در اجلاس کازان: خلأ معنویت به سبک زندگی بشر آسیب زده است

مفتی اعظم و رئیس اداره امور دینی مسلمانان روسیه نیز در این نشست گفت: در دیدارهایمان در روسیه، چین، پایتخت های قرقیزستان و قزاقستان، ما هر بار این فرصت را داریم که مباحث فعال در زندگی مذهبی اوراسیا بزرگ، که در فضای میراث مشترک جاده ابریشم بزرگ نفوذ کرده و باقی مانده است، را مقایسه کنیم.

شیخ راویل عین‌الدین گفت:‌ مدل ارتباطی که به طور مشترک با دیگر شرکا ایجاد شد، با نشان دادن اثربخشی و طرح موضوعات جاری ، توجه نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، امارات متحده عربی، مصر، برزیل، اتیوپی، آفریقای جنوبی، قطر، پادشاهی بحرین را نیز به خود جلب کرد و سایر شرکت کنندگان نیز برای اولین بار به ما پیوستند.
وی خاطرنشان کرد: اجلاسیه "جاده ابریشم معنوی" یکپارچگی فرهنگی و تعامل معنوی بین کشورهای دوست را ترویج می کند.

دیدار با مفتی تاتارستان
آیت‌الله اعرافی در دیدار با مفتی تاتارستان روسیه نیز گفت: ما بدون ملاحظه نژاد، زبان،و مذهب هر جا مسلمانی مورد ظلم قرار گیرد در کنار او می ایستیم و از او حمایت خواهیم کرد. وی خاطرنشان کرد: معتقدیم حل مسائل و مشکلات مسلمانان به ویژه مسلمانان فلسطین نیز در گرو تحقق این نگاه است و بر اساس همین منطق ما از مردم مظلوم فلسطین دفاع می کنیم و بهای آن را هم می پردازیم.
رییس هیأت امنای جامعه المصطفی العالمیه افزود: اگر کشورهای اسلامی در برابر رژیم صهیونیستی متحد شوند و از نظر تجاری و اقتصادی اسرائیل را تحریم کنند و روابط خود را قطع کنند و مجامع بین المللی اقدامات رژیم صهیونیستی را محکوم کنند، مشکل مسلمانان فلسطین حل می‌شود.
مدیر حوزه های علمیه در ادامه اظهار داشت: گفتمان و نظریه انقلاب اسلامی ذوب شدن در فرهنگ غربی را نفی می کند و از طرفی هر گونه تند روی و افراطی گری را نیز رد می کند
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تمدن  باید بر اساس گفتگو، تفاهم و همگرایی و زیست مسالمت آمیز به ویژه در جهان اسلام  شکل بگیرد.
وی ادامه داد: کشور ما بعد از انقلاب اسلامی در دانشگاهها و مراکز علمی و در حوزه های علمیه رشد سریع و مناسبی در ابعاد مختلف و رشته های مختلفی کرده است. در حوزه علوم دانشگاهی و علوم اسلامی تحولات مهمی رقم خورده و ما گام های مهمی را در این باره برداشته ایم
عضو شورای عالی حوزه های علمیه سپس آماری را از میزان رشد علوم مختلف و رشته های متعدد در دانشگاهها و حوزه های علمیه ایران ارائه کرد.
وی همچنین گفت: علما و روحانیت دینی هر جای کره زمین باشند باید با هر زبان و هر نژاد و مذهبی در کنار هم باشند و برای اعتلای امور اسلام و مسلمانان تلاش کنند. خوشبختانه سفیر ایران در مسکو  و سر کنسول ما در کازان نگاه خوبی به روابط دینی و فرهنگی دو کشور دارند و می توان افق های جدیدی را گشود.


در این دیدار مفتی تاتارستان ضمن خوشامدگویی به آیت الله اعرافی گفت: ما برای هر گونه همکاری دینی و اسلامی با مراکز اسلامی در ایران آمادگی‌ داریم.
کامل سامیگولین با اعلام حمایت خود از مردم فلسطین و غزه گفت: ما هر سال روز قدس را با انجام مراسم‌های ویژه گرامی می داریم.

نظر شما